Toen Yamaha Nederland N.V. in 1972 bij Yamaha in Japan de vraag neerlegde om voor de Europese markt speciale folders te maken voor de verschillende Europese landen kregen ze vanuit Japan de hiernaast afgebeelde conceptschets toegestuurd. Echter vonden de mensen (althans Ludy Beumer) bij Yamaha Nederland het helemaal niks. Ludy Beumer nam het initiatief en vroeg aan zijn baas of het mogelijk was om zelf folders te maken.

Hieronder staat het resultaat van de allereerste Nederlande FS1 folder.
Echter zaten er veel kleine fouten in, zoals dat de FS1 op de voorzijde (welke trouwens op de foto bereden is door Ludy Beumer zelf) voorzien is van optionele accesoires, welke zelf werden gemaakt door de Nederlandse Yamaha importeur "Het Motorpaleis".
 

 
 
De fotograaf had een Yamaha sticker op de tank geplakt. Ludy Beumer was erg boos hierover, maar de folders lagen al bij de printer!
Hier is de erg slim bedachte fietsinrichting duidelijk te zien.

Helaas is men vergeten het systeem te patenteren, zodat Honda en Suzuki het zonder consequenties konden kopiëren.
Echter haalden Honda en Suzuki de verkoopaantallen van Yamaha bij lange na niet!

Op deze pagina staat een explosietekening van de motor van de FS1.

Tegenwoordig is dit eenvoudig te maken met een knip en plak actie op een computer. Deze pagina echter is gemaakt door het in stukken knippen van originele parts lists, waarna deze stukken op een wit papier werden gelijmd en daar maakte de fotograaf vervolgens een foto van.

Voor het jaar 1972 "ontwierp" Ludy Beumer ook de FS1DX (deluxe model). De FS1 werd in die tijd voornamelijk gekocht door 16-17 jarige jongens en met de FS1DX wilde Yamaha Nederland de oudere generatie bereiken, die toen meer op modellen als de Zündapp KS50 en de Kreidler Florett reden.

In die tijd hadden veel Yamaha's gelijke onderdelen, dus werd de FS1P uitgerust met het zadel, de tank en de kettingkast van een ander Yamaha model, en daar was de FS1DX!
Dit model FS1 wordt ook wel de "Ludy Beumer special" genoemd.

FS1 Grand-Sport werd hij genoemd!
Op deze pagina zijn weer de simpel te maken accessoires te zien.
Deze werden niet door Yamaha gemaakt, maar door Het Motorpaleis.
In 1973 werd besloten een wat meer "Pop-Art" achtige folder te maken met wat meer algemene informatie over Yamaha erin.
Er zat zelfs een werkplaatskalender in!
De foto's waren nu in kleur (er was meer budget) zodat er een mooie folder kon worden gemaakt voor de jongens en hun vaders...
De details van de brommer waren ook duidelijk afgebeeld.
Deze keer werden er geen stickers op de brommers geplakt, maar men vergat een emmer water en een spons, dus alle brommers hadden smerige wielen!

Bron: L. Beumer, www.classicyams.com

 

cron