Omdat voorkomen beter is dan genezen hebben wij even alle onderhoudswerkzaamheden voor je op een rijtje gezet.
We baseren dit op de onderhoudsschema's welke ik de verschillende gebruikersboekjes staan. Als je je hieraan houdt, dan zal je FS1 zelden problemen geven. Het dan ook sterk aan te raden dit schema zo nu en dan toch eens door te lopen.

 

Onderhoudsschema's

No. Controlepunten

Afstand

500km 1000km 3000km 6000km*
1    Voor- en achterrem bijstellen O O O O
2    Versnellingsbak-olie verversen O O O O
3    Vorkolie verversen O   O O
4    Doorsmeren   O O O
5    Accu-vloeistof bijvullen O O O O
6    Bougie schoonmaken   O O O
7    Ontsteking afstellen   O O O
8    Carburateur afstellen     O O
9    Luchtfilter reinigen   O O O
10    Cilinderkop en zuiger ontkolen   O O O
11    Uitlaatdemper reinigen   O O O
12    Bouten en moeren natrekken O O O O
13    Achterketting bijstellen O O O O
14    Autolube pompje bijstellen O O O O
15    Spanning en vervorming van spaken en velgen controleren O O O O
16    Vet aan vetnippels toevoegen   O O O

* iedere 3000 km hierna

Behalve deze controlepunten moet het volgende ook worden schoongemaakt en/of bijgesteld iedere 500 km, of minstens één keer per maand. Het is ook verstandig om dit te doen bij het begin van een lange rit.
Deze werkzaamheden kunnen worden verricht met het Yamaha gereedschapssetje wat bij de brommer hoort (of iets vergelijkbaars).
 

No. Controlepunten Kan door de berijder zelf gedaan worden
1    Voor- en achterrem    Kabel en remstand bijstellen
2    Koppeling    Speling en kabel bijstellen
3    Versnellingsbak-olie    Oliestand controleren en indien nodig bijvullen
4    Accu    Vloeistof controleren en zonodig bijvullen
5    Bougie    Reinigen en eventueel de electroden-afstand controleren
6    Luchtfilter    Schoonmaken
7    Achterketting    Bijstellen en smeren
8    Overige delen    Bouten en moeren aanhalen

Bij het aanhalen van bouten en moeren moet vooral op het volgende gelet worden:
 

   Voor- en achteras    Motorblok
   Balhoofd    Kettingbeschermer
   Veerelementen    Handgreephouders
   Stuur    Carterdeksels
   Steppenbalk    Cilinderkop
   Standaard    Carburateur
   Demper    Luchtfilterdeksel
   Zadel    Andere
 

Smeringstabel

Deze tabel is belangrijk om de FS1 in een goede conditie te houden om om te zorgen dat alles goed blijft functioneren.

No. Smeringspunten

Afstand

Type 500km 1500km 3000km elke 3000km elke 6000km
1    Remassen (voor en achter) V   O O O  
2    Wiellagers (voor en achter) V     O   O
3    Remkabel(s) M/O   O O O  
4    Koppelingskabel M/O   O O O  
5    Kilometertellerkabel V     O O  
6    Voorvork V     O O  
7    Balhoofdlagers V         O
8    Voorvorkolie M/O O   O O  
9    Remstang V   O O O  
10    Middenbokstandaard-as M/O, V         O
11    Schakelas M/O, V     O O  
12    Gashandvat V   O O O  
13    Versnellingsbakolie M/O O O O O  
14    Achterbrugas V     O O  
15    Ketting M/O   O O O  

* V            Vet
  M/O        Motorolie (SAE 10W/30)

 

Handige weetjes

Mengverhouding 1:20 volgens boekje, maar 1:35 is genoeg
Bandenspanning 1,4 bar voor en 1,9 tot 2,0 bar achter
Speling voorremhendel 5 tot 8 mm
Speling koppelingshendel 2 tot 3 mm
Speling rempedaal 20 tot 30 mm
Speling ketting minimaal 16 mm
Elektrodenafstand bougie 0,5 tot 0,6 mm
Afstand contactpunten 0,3 tot 0,4 mm
Voorontsteking 1.6 tot 1.8 mm
Speling  gaskabel 0,5 tot 1,0 mm
Luchtstelschroef 1 1/4 slag open
Versnellingsbakolie SAE 10W/30 (voor natte platen koppeling)
Hoeveelheid olie 600 tot 650 cc
 

Aandraaimomenten

Cilindermoeren 10 Nm
Moer primaire tandwiel 40-45 Nm
Vliegwielmoer 50 Nm
Koppelingsmoer 45 Nm
Bouten koppelingsveren 6 Nm
Moer voortandwiel 45 Nm
Ophangbouten motorblok 25-30 Nm
Boutjes membraankleppen 0,8 Nm

 

cron