In het plaatwerk van de FS1 zijn een redelijk aantal verschillen te ontdekken tussen de verschillende modellen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende tanks, zijkappen en lampoortjes.

 

Benzinetank

Door de jaren heen heeft de FS1 qua uiterlijk niet veel drastische veranderingen gezien. Toch zijn er maar liefst zes verschillende modellen benzinetanks, waarvan één uitsluitend in Nederland is geleverd.

Het allereerste model wat uit werd gebracht op de FS1 is de plaatjestank. Deze tank is te herkennen aan de “plaatjes” met Yamaha erop, welke op de zijkant van de tank zitten geschroefd. Het benzinekraantje zit hier links achteraan de tank gemonteerd. Deze tank is van 1969 tot en met 1973 geleverd.

Het enige model met chromen zijschilden en knierubbers op een gekleurde tank is de GS-tank (ofwel “Beumertank”) is tevens alléén in Nederland geleverd. Deze tank komt oorspronkelijk van een Yamaha motorfiets en werd door Ludy Beumer (van Yamaha Nederland) op de FS1 geplaatst voor een klassieker uiterlijk. Deze tank werd geleverd in 1972 (in combinatie met een gekleurd frame) en 1973 (in combinatie met een zwart frame).

Het eerste model tank op de FS1 zonder plaatjes is de hoge tank. Deze is wat hoger als de plaatjestank en heeft in plaats van een inhoud van 6 liter een inhoud van 7 liter. Vaak wordt deze tank de Franse tank genoemd. Deze tank werd in 1974 en 1975 geleverd.

Na de hoge tank kwam Yamaha met een tank met de bekende striping van het toenmalige Yamaha motorraceteam. Deze tank heeft het benzinekraantje net als bij de plaatjestank links achteraan gemonteerd en is enkel geleverd in 1976.

Deze tank is geleverd in 1977 en 1978 en heeft exact dezelfde vorm als de tank van 1976, maar het benzinekraantje (ook aan de linkerkant) zit iets verder naar voren (om ruimte te maken voor de kunststof zijkappen). De transfers verschillen tussen 1977 en 1978.

Het laatste model tank wat op de FS1 geleverd is, is het model vanaf 1979. Deze is later ook op de allerlaatste FS1’s geleverd in 1986. Deze tank heeft een inhoud van 9 liter en is daarmee de grootste FS1 benzinetank.

 

Zijkappen

De zijkappen hebben door de jaren heen ook wel wat veranderingen gezien. Aanpassingen voor de hoge uitlaat, het zijcontact en bijvoorbeeld de Autolube zijkastjes behoren hiertoe. Welke kapjes op welke brommer zitten is afhankelijk van het model en het land waar de brommer origineel heeft gereden.

Het rechter zijkapje voor de hoge uitlaat (met inham) is er in twee varianten, zowel met als zonder Autolube oliereservoir. Deze zijkapjes zijn vanaf 1969 geleverd op alle FS1’s, dus ook op de modellen met als landelijke aanpassing een lage uitlaat.
Deze kapjes met oliereservoir zaten uitsluitend op de lichte motorfietsversies en op sommige andere Yamaha modellen. Op alle andere modellen (dus zonder oliereservoir) zat hetzelfde kapje, maar dan zonder oliepeil-glaasje en dopje.

Het linker zijkapje met de grote uitsparing rechtsboven is voor een “zijcontact” (contactslot aan de zijkant van de brommer). Dit is altijd in combinatie met het oude type tellerplaat (het “boomerang model”). Vanwege het zijcontact is de desbetreffende FS1 ook uitgerust met een compleet ander type kabelboom dan de modellen met een contactslot naast de kilometerteller. Deze zijkapjes werden in combinatie met de plaatjestanks geleverd van 1969 tot 1973.

Het rechter zijkapje zonder inham en zonder Autolube oliereservoir werd vanaf 1974 (incidenteel ook al in 1973) gemonteerd op de FS1. Dit is een zijkapje zonder Autolube oliereservoir en met een vak erin om eventueel gereedschap in mee te nemen, maar op de FS50 was dit kapje ook gemonteerd met een oliereservoir.
Deze variant werd normaal gezien in combinatie met het “normale” linker zijkapje en de tellerplaat met contactslot geleverd (met uitzondering van de modellen geleverd in 1973, die waren uitgerust met een zijcontact).

Het linker zijkapje zonder zijcontact is gelijk aan het zijkapje voor zijcontact alleen dan zonder het grote gat rechts bovenin. Deze zijkapjes werden geleverd vanaf 1974 en ze komen uitsluitend voor in combinatie met het rechter zijkapje zonder inham en zonder Autolube oliereservoir en de tellerplaat met contactslot.

De eerste kunststof zijkap werd in 1977 geleverd. Deze zijkapjes hebben een spitse punt naar voren gericht en een transfer in dezelfde kleur als de benzinetank (1977) of in het zwart met een witte lijn (1978). Op deze zijkappen zit vooraan een nokje welke in het frame valt. Het frame wijkt dan ook af van de types waar metalen zijkappen op zitten. Dit is te zien aan het gat waar het nokje in behoort te vallen. Dit type zijkappen is geleverd met rechts wel of geen Autolube oliereservoir en links in maar één uitvoering.

De kunststof zijkap met botte punt naar voren gericht is vanaf 1979 geleverd op de FS1. Deze hebben dezelfde nok voor in het frame, dus ook de frames van de modellen waar deze zijkappen op zitten hebben gaten erin. Ook deze zijkappen zijn aan de linkerzijde maar in één variant uitgebracht. Hier is het verschil zo dat de FS1's met deze zijkappen altijd met Autolube waren uitgerust en de rechterzijde dus ook maar in één variant uit is gebracht; met een oliereservoir.

 

cron