Eerst moet het blok uit elkaar. Afhankelijk van de staat van het blok kan je ervoor kiezen om het blok volledig te splitsen of om enkel de carterdeksels te verwijderen en de versnellingsbak en krukas (en dus ook de lagers daarvan) met rust te laten. Het is dan echter geen complete revisie meer, maar gewoon het vervangen van eventueel versleten delen (denk aan koppelingsplaten en verschillende veertjes en/of assen).

Begin met het blok sowieso van de brommer af te halen en op een werkbank te zetten. Hiervoor moet je sowieso alle kabels (stekkers) loshalen en het werkt makkelijker als de cilinder er ook af is, die zit alleen maar in de weg.

Tip: Het is verstandig om ook eerst de olie eruit te laten, want als het blok nog onder de brommer zit is het makkelijker om er een bakje oid. onder te plaatsen.

Vervolgens haal je de carterdeksels er helemaal af. Vergeet bij het rechter deksel niet de bouten in de ruimte waar de carburateur zit.
Dit is wat je dan te zien krijgt:





Zoals je misschien al is opgevallen is het blok op de foto een membraanblok.
Bij een schijfblok zit er in plaats van het vierkante gat vooraan een rond, metalen huis om de krukas met aan de voorzijde een metalen bus, dit is het schijfhuis.

Tip: Werk bij het uit elkaar halen van het blok van buiten naar binnen. Dit houdt in dat je begint met het loshalen van het onderdeel wat het meeste voor de hand ligt.

Ga naar stap 2: ontsteking verwijderen

 

cron