Ook bij het verwijderen van het primaire tandwiel is het afhankelijk van het model wat je hebt hoe het tandwiel vast zit op de krukas. Er zijn tandwielen met een enkele spiebaan en een losse spie en tandwielen die zonder spie op de as zitten gemonteerd.

Om de moer van het tandwiel af te krijgen zijn drie mogelijkheden, waarbij de eerste mogelijkheid het risico heeft dat de krukas beschadigt (kan worden toegepast als de krukas sowieso wordt vervangen):

1. Steek een pijp door de drijfstang te en laat deze tegen het carter leunen met aan elke kant een blokje hout (zoals bij de demontage van de koppeling).
Nu kan je met een sleutel 19 de moer losmaken (ook dit vergt vaak veel kracht!)

2. Zet de as waar het voortandwiel op zit in een grote bankschroef, zet de bak in de vierde of vijfde versnelling. Nu kan je met een goede zeskantdop (19mm) de moer los draaien.

3. Leg een extra primair tandwiel bovenop het eerste primaire tandwiel zodat het tussen tandwiel en koppelingskorf wordt getrokken. Dit blokkeert beide en zorgt ervoor dat je de moer loskrijgt.

Het tandwiel kan je er nu af pakken en je zal dan ook zien met wat voor spie het gemonteerd zit.

Ga naar stap 7: schijfhuis-keerring demonteren

 

cron