Als je een schijfblok reviseert zit achter het primaire tandwiel een schijfhuis. Deze zit met een aantal bouten vastgemaakt op het carter. Maak deze allemaal los en je kunt hem er zo afpakken.

Tip: Zet met een stift of pen een streepje op de schijf en op de krukas zodat je weet hoe de schijf zat.

Je zult zien dat de schijf bestaat uit drie delen; de schijf zelf, het metalen binnenstuk met de sleufjes erin en de spie, welke door de krukas gaat en de schijf daarmee aan de krukas vastzet.
Dit kan allemaal verwijderd worden...

Bij een membraancarter zit er enkel een huis waar een oliekeerring in zit. Deze zit met 3 bouten vast en kan dan ook verwijderd worden.
De bus die nog om de krukas zit kan er ook af.

Dit is wat je nu te zien krijgt (dit is echter een membraanblok zonder versnellingsbak en krukas):



Het plaatje wat over het versnellingsbak-lager zit, kan eraf geschroefd worden, evenals het vorkje linksboven wat de schakelwals klem zet.

Tip: Tussen deze twee delen zit ook een kleine veer, vervang deze ook!

Ga naar stap 8: blok splitsen

 

cron