Nu bijna het hele blok al leeg is kan je beginnen met het blok te splitsen. Dit houdt in dat je de twee middelste carters van elkaar los maakt.

Je begint met aan de ontstekingskant alle blokbouten los te maken. Vaak is hierbij een slagschroevendraaier nodig!

Tip: Mocht het zijn dat je een kop zo ver verroerd hebt of als dat al zo was, dan kan je de kop uitboren met een 6mm boor. Zet hem wel goed in het midden van de kop, anders boor je je carter kapot!

Vervolgens kan je de carters proberen los te wrikken door met een nylon hamer tegelijk op de krukas en de versnellingsbak te slaan.
Let goed op dat dit gelijk gaat! Anders trek je het carter alleen maar scheef!

Als je een cartertrekker hebt is het een stuk makkelijker (en het risico op beschadiging van de krukas is hierbij het kleinst), deze schroef je in de speciaal daarvoor gemaakte gaten op de plek waar eerst de grondplaat van de ontsteking zat en je draait hem aan op de krukas. Vervolgens is het carter binnen no-time los!
Om de versnellingsbak-as uit het rechter carter te krijgen sla je daarop met de nylon hamer (hetzelfde geldt voor de krukas). Nu heb je het rechtercarter los.

Ga naar stap 9: bak en krukas verwijderen

 

cron