mijn P,tjes.

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Re: mijn P,tjes.

Berichtdoor fs1man » 11 maart 2016, 17:27

ja nummer 6 heeft wat minder 378 details, maar het gaat om de sterwielen, die zouden in nummer 4 moeten.

ik heb de carburateur gewisseld hij rijd nu wel beter, al mist hij de trekkracht van nummer 3 maar die heeft een bewerkte ori f5b cilinder en loopt harder dan deze met een fs1 cilinder.
Voorlopig blijft nummer 4 nog in de schuur en als het wat warmer is ga ik eens met tandwielen goochelen, en naar de koppeling kijken deze wil slippen.
maar ik ben tevreden , als nummer 1 gekeurd is komt dat blokje weer vrij en kan het onder nummer 2 die ook vrijwel keuring klaar is al zit er nu dan geen motor onder :mrgreen:
Image

nummer 2 zoals hij er nu bij staat alleen zit er sinds een uur een 378 DX voorvork in met werkende schijfrem en er zit nu een ander sportzadel op.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor fs1man » 21 maart 2016, 09:31

5 April gaat nummer 1 naar de RDW voor een kenteken, zodat deze na jaren stil staan weer legaal de weg op kan.
Maar niet voordat hij een grondige poetsbeurt heeft gehad , de chromen oppervlaktes voelen een beetje als schuurpapier door het lange staan in de door de seizoenen geteisterden schuur.
Dit word voor de toekomst anders omdat nummer 5 en 6 niet afgemaakt gaan worden en inmiddels gesloopt zijn en ik nog twijfel over wat er met nummer 2 gaat gebeuren, blijven straks alleen nummer 1, 3 en 4 over, deze kunnen gemakkelijk in de stenen schuur daar hebben ze wat minder last van de seizoenen zullen we maar zeggen.
Gisteren ben ik op pad geweest met nummer 3 deze rijd zoals al eerder verteld geweldig goed ook de 12 volt ombouw is zeer geslaagd op de een of andere manier was het gele stekkertje van de koplamp uit het stekkertje gegleden waardoor de koplamp dus niet branden, vroeger werd dit afgestraft met het door branden van de teller verlichting en het achterlicht vooral als je er achter komt op het moment dat je vol in de toeren 65 km/u rijd.
Dit gebeurden niet de teller en het achterlicht gingen niet eens feller branden toen het voorlicht niet meer mee deed, dit is denk ik te danken aan het feit dat ik de gelijkrichter van een tzr gebruikt heb in combinatie met de betere 12 volt accu van een tzr.
Voor mij staat in ieder geval wel vast dat ook mijn andere fs1,tjes naar dit 12 volt systeem gaan met een tzr gelijkrichter.
Zijn er dan geen mindere dingen te melden over nummer 3 ? Jawel zaterdag morgen lag er een beetje olie onder de poot van de standaard, toen ik de kap er af schroefden bleek de keerring van de stift te lekken, Ik had de kap er af omdat er een andere koppeling kabel op moest vanwege de update naar schijfrem.
Tijdens de rit gisteren bleek maar weer dat de nieuwe koppeling kabel en de nieuwe gaskabel niet echt voldeden op de terug weg ging de koppeling steeds zwaarder, de kabel ga ik straks smeren dus.
De gaskabel heeft een ander probleem van deze nieuwe kabel is de binnenkabel te lang ten opzichte van de buitenkabel en omdat ik geen gebruik maak van de stationair pen in de carburateur stel ik stationair af op de gas kabel, maar omdat deze nieuwe dus niet goed is gaat dat niet, de brommer loopt nu dus niet stationair vandaag wil ik even naar deze dingetjes kijken.
Waar ik vandaag ook even naar ga kijken is nummer 4 deze heeft een fs1 cilinder maar doet in de 4 echt niets meer , daarnaast start hij nou niet in 1x niet in 10 x bij koude motor krijg ik m alleen aan door m te duwen, daar wil ik vandaag dus ook even naar kijken.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor Jeti » 22 maart 2016, 09:33

Goede keus denk ik om je op 3 brommers volledig te richten ipv op 5,5 half.

En als je dan tegen de gezochte onderdelen aan loopt, kun je ze altijd nog weer opbouwen. Ze lopen niet weg en vreten geen brood op zolder. Prima toch.

En je zult toch wel weer wat tanksetjes en wielen blijven wisselen Dan heb je toch weer een hele andere brommer. Leuk toch.
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor fs1man » 05 apr 2016, 21:33

In 2008 kocht ik een kaal Yamaha fs1 frame van 1969 een van de eerste dus. ( De eerste fs1 kwam in Nederland in april 1969) Al snel had ik er de juiste achterbrug en de juiste wielen en voorvork bij.
Toen stagneerde het een 69er blokje kom je niet snel tegen net als een achter spatbord met de 4 m6 gaten voor de bevestiging.
De brommer in opbouw ging een tijdje de hoek in.
Uiteindelijk kocht ik een nieuw origineel achterspatbord en voorspatbord in 2010, Het vereenvoudigde toen ik besloot dat ik de 69er zo wilden hebben zoals ze in de jaren 70 in Nijmegen rond reden, dus vooral veel chroom en de dikke 3.00 achterband.
Toen ik in 2010 ook een 69er motorblokje kon kopen dat helemaal gereviseerd moest worden , heeft dat eerst een jaar in de kast gelegen omdat het compleet gemaakt moest worden, er misten erg veel onderdelen.
De eerste Yamaha fs1 modellen van 1969 hadden veel anders geproduceerde onderdelen in het motortje zitten dan de latere modellen.
Toen de boel compleet was kon het blokje gereviseerd worden, op zich was dit vrij snel gebeurd, alleen onder de brommer schakelde het niet , dit bleek aan de schakel as te liggen deze werd dus vervangen.
Het blokje schakelden nu wel maar wilden niet aanslaan , ontsteking na gekeken deze vonkten wel en hij kreeg ook benzine, dus hij zou moeten lopen, maar nee hij gaf geen krimp.
Blokje er weer onderuit en los gehaald , toen bleek de inlaat schijf een halve slag verkeerd te staan, dat was dus simpel, maar toen bleken bij de revisie niet de juiste lagers te zijn gebruikt waardoor de krukas net iets te zwaar rond ging, helaas moest hiervoor het blokje weer helemaal uit elkaar.
Ik was er ondertussen wel een beetje klaar mee en had het blokje eigenlijk al afgeschreven, het blokje ging weer een jaar de kast in.
De brommer zelf vorderden goed hij had een chromen tank en chromen zijkappen met inham , chromen schokbrekers , chromen koplamp en koplamporen chromen stuurplaten een chroom balhoofd enz.
Ik reed er illegaal wel eens mee met een veel jonger 2ru blokje er onder.
In 2012 kwam het 69er blokje weer uit de kast en ging weer uit elkaar en de juiste lagers kwamen in het blokje.
Toen het blokje weer gemonteerd was starten het vrij snel , maar toen ik het in de versnelling zetten en de koppeling op liet komen bleef ik op de plek staan, geen aandrijving , ik balen natuurlijk.
Het blokje moest weer uit elkaar , dit keer bleek het aan de aandrijfas te liggen deze bestaat bij een 69er uit 2 delen die bij het schakelen tegen elkaar komen en dan aandrijving hebben (simpel uitgelegd).
Ook bleek er aan de binnenkant van het carter een nok weg gesleten te zijn die met de schakelwals te maken had waardoor er ook schakelproblemen konden komen.
De lege carters werden opgestuurd om gelast te worden, toen deze terug waren werd de 69er aandrijfas vervangen voor een 73er aandrijf as en het blokje ging weer in elkaar.
Tijdens de montage onder de brommer brak een oog voor de motorbeugels af , en het blok moest weer opgestuurd worden.
Bij terug komst en montage liep het weer niet , dit keer bleek het de ontsteking te zijn, deze werd na verloop van tijd vervangen, maar het blokje bleef problemen geven.
Ik was er echt helemaal klaar mee en de brommer ging voor 3 jaar de schuur in.
Begin 2016 toch maar weer besloten verder te gaan met deze brommer, er ging een ander blokje onder omdat ik er nu toch wel een kenteken op wilden.
Het 69er blokje dat er nu onderuit was ging weer deels uit elkaar en werd weer gerepareerd.
Op 5 april smorgens om 8 uur was de kenteken keuring en hij was goed , hij had dus een kenteken.
Het 69er blokje ging er weer onder en je raad het al hij wilden niet lopen , nu bleek het de condensator te zijn in de ontsteking, toen deze vervangen was liep hij, maar niet lang de motor stond al stil maar het vliegwiel draaiden nog door, de spie bleek gebroken.
Toen deze vervangen was liep hij eindelijk , maar de dag was alweer voorbij , maar de dag was goed.
Bijna 8 jaar nadat er een begin met deze brommer werd gemaakt had hij en een kenteken en voor het eerst loopt hij.
Ik moet nu natuurlijk wachten tot het kenteken in de brievenbus ligt en ik moet een kentekenplaat laten maken.
Daarna zal er toch even afgewacht moeten worden of het inmiddels 48 jaar oude motortje nog nieuwe verrassingen heeft maar ondertussen krijgt hij wel een grondige poetsbeurt en de puntjes worden nog even op de i gezet.
Qua kosten is deze brommer onverkoopbaar geworden in 2013 ben ik bij 3500 euro gestopt met bij houden.
Het motortje heeft al vele kilometers in een doos in verschillende kofferbakken door het land gemaakt.
Ik wil alle jongens Peter, Gino en Henk jan bedanken voor hun hulp zonder hun hulp had deze oer FS1 zeker nooit meer het asfalt gezien.
Bedankt mannen.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor NIX » 05 apr 2016, 22:17

Nu die andere rotzakken nog manieren leren en kentekenen! Hopelijk was dit de hardste noot om te kraken.
Kijk eerst even in de FAQ.
NIX
7500km gereden
7500km gereden

Berichtdoor fs1man » 05 apr 2016, 22:25

ik denk het wel Henk jan , het blokje van deze leek wel vervloekt.
als hij nu 3 zessen in het kenteken krijgt word ik bijgelovig :mrgreen:
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor pee67 » 06 apr 2016, 18:03

Mooi Jos, fijn dat je er nu een gekentekende rijdende FS1 erbij hebt.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Berichtdoor fs1man » 10 apr 2016, 21:00

Nummer 2 heeft nu ook een lage chromen tank, het is een 76 1j5 tank geworden.
In eerste instantie zou hier ook de 76 stripping op komen, maar vind de 77 stripping mooier, maar dan wel in combi met de chromen kunststof kappen.
Maar helaas past dat niet met deze 1j5 tank, dus nu bestel ik maar de 73 stripping met 2 plak tank plaatjes.
Op deze brommer zit nu ook het korte 3E9 zadel met deze tank die achteraan breder is dan een plaatjestank staat dit zadel beter, dan bij een plaatjestank of hoge 378 tank.
Als hij bestickerd is plaats ik wel een foto.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor ginofs1 » 22 mei 2016, 20:22

Hoi Jos.
ik heb hier een wiel ontvangen van ed.
wat ga ik hier mee doen? naar jou opsturen of kom je deze snel ophalen?
groeten gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Berichtdoor fs1man » 23 mei 2016, 09:17

A ja mijn wiel.
Ik moet nog een keer 2 cilinders naar jou brengen om daar zuigers bij te vinden en een kopje zou aangepast moeten worden voor een originele fs1 cilinder.
Henk jan weet hier meer van.
Wat vind jij handig dat ik een keer naar Hilversum rij of dat we het in siebengewaldt regelen?
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor fs1man » 23 mei 2016, 10:09

Ai ai ik zie nu dat ik al even geen updates meer gedaan heb , er zijn 2 brommers weg nummer 5 en 6 en nummer 2 word waarschijnlijk een woonkamer exemplaar dat is de GS deze blijft dus voor nu nog even zonder kenteken.
Blijft over nummer 1,3 en 4 hiervan loopt alleen nummer 3 goed, Nummer 1 de 69er blijft een probleem geval , hij loopt wel maar is onbetrouwbaar met name de versnellingsbak, laatst met een proefritje was ineens de 4e versnelling gewoon weg, daarnaast verbruikt hij olie als je er achter rijd stinkt hij naar olie en hij rookt.
Nummer 4 de 378 daar is het de ontsteking deze levert maar 2 volt en deze moet een bewerkt kopje hebben en afgesteld worden hij word te snel warm zeg maar , niet verwarren met heet lopers daar heeft hij geen last van.
Bovenstaande verhaaltje is ook meteen de reden dat ik van nummer 5 en 6 afscheid heb genomen ik wil gewoon een keer klaar zijn met de fs1,tjes en met 6 blijf je werk houden en reparaties, ik ben nu alweer sinds 2008 bezig maar er is nog niet een dag geweest dat het allemaal liep en dus klaar was.
In deze periode is er vaak veranderd en gewisseld in de plannen , maar ook dat gaf niet het gewenste resultaat , er zijn momenten geweest dat ik dacht ik sloop ze allemaal en bouw en neem nummer 1 als basis met het blokje van nummer 3 , maar dan vind ik het ook weer jammer van nummer 4 de 378 deze is eigenlijk vrijwel gelijk aan mijn aller eerste fs1 zoals ik die in 1975/76 kocht voor 1100 gulden.
Na lang na denken heb ik besloten dat van nummer 3 de motor naar nummer 1 gaat , nummer 3 gaat dan uit elkaar of gaat aan de kant omdat deze geen kenteken heeft en nummer 1 wel.
Nummer 4 heeft ook een kenteken deze wil ik dus ook klaar hebben , en nummer 2 wordt het z.g. huiskamer model. Nummer 3 komt dan weer in beeld als er een storingsvrij blokje voor is.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor ginofs1 » 23 mei 2016, 13:35

fs1man schreef:A ja mijn wiel.
Ik moet nog een keer 2 cilinders naar jou brengen om daar zuigers bij te vinden en een kopje zou aangepast moeten worden voor een originele fs1 cilinder.
Henk jan weet hier meer van.
Wat vind jij handig dat ik een keer naar Hilversum rij of dat we het in siebengewaldt regelen?

kan allebei. wat jij wil :wink:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Berichtdoor fs1man » 26 jun 2016, 10:56

er is best wel weer wat veranderd, het 69er blokje is er alweer onderuit het gaf weer problemen.
Nu zit het blokje van de 72er fs1 er onder en de 69er loopt nu probleemloos.
De 72er heeft nu tijdelijk een ander blokje met een langzame 378 set up , dat gaat er waarschijnlijk onder blijven
tot aan de kenteken keuring.
er moeten nog wat kleinere dingen aan gebeuren voordat hij naar de kenteken keuring kan.
De 74 er loopt ook redelijk tot goed nu, de sterwielen hebben inmiddels nieuwe lagers en kunnen weer gemonteerd worden.
De laatste dan de GS daar zijn nu ineens meerdere incomplete blokjes voor zoals het er nu uit ziet gaat deze er alleen qua tank en kappen uit zien als een GS
Het GS zadel is redelijk rot en met een kortere buddy vind ik de dichte kettingkast en het Ulo sokkel achterlicht wat minder staan.
Hier gat dus nog wat tijd in zitten voordat deze naar de RDW kan voor een kenteken.
De huidige stand is dus.
Nummer 1. loopt en heeft een kenteken.
Nummer 2 loopt nog niet heeft geen kenteken.
Nummer 3 loopt maar heeft nog geen kenteken.
Nummer 4 loopt en heeft een kenteken.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor ginofs1 » 12 jul 2016, 18:46

jos kijk bij je berichten.
je cilinders zijn klaar.
gr gino
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Berichtdoor jetze.mellema » 13 jul 2016, 09:57

Ik vertel net aan mijn vrouw van je genummerde FS1's. Kun je zien hoe snel een hobby uit de hand kan lopen. Ze reageerde opvallend mild en begripvol, ik heb het idee dat ik er ook nog wel een paar bij kan nemen. :)
jetze.mellema
50km gereden
50km gereden

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1