Pagina 60 van 61

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2019, 18:05
door yamaha_fs1_2ru
Mooie collectie zo!!! veel plezier met opknappen van brommer nummer 3.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 09:49
door fs1man
De 69er reed alweer een aantal jaren rond na dat hij in 2009 voltooit was tot 2 jaar geleden ook in de wintermaanden.
Het was de bedoeling dat hij vorig jaar weer opgeknapt zou worden maar dat ging niet door omdat de andere fs1 nog niet betrouwbaar was.
Nu is de andere wel klaar maar loopt heet, dat zou betekenen dat de 69er weer moest wachten,maar het het roest duiveltje vermaakte zich prima op de 69er, dus de knoop toch maar door gehakt, en zaterdag de 69er uit elkaar gehaald.
Image
De 69er vorig jaar.
Image
Image
De 69er Zaterdag middag.
Om toch te kunnen blijven rijden heb ik de 75er die nog niet klaar is even gepromoveerd naar rij brommer met de tank van de 69er
Image
Deze stond er zo bij met een tank die nog klaar gemaakt moet worden en verder nog wat dingetjes die er nog niet zijn.
Deze kon ik gebruiken van de 69er omdat deze een tijdje uit de roulatie is nu, ik praat dan over de 12 volt instalatie als de accu en de gelijkrichter/spanningregelaar van een Yamaha TZR.
Image
Gistermiddag rond 3 uur stond daar dan deze brommer, de 75er van de vorige foto met de tank van de 69er.
Dit is nu voorlopig de fs1 waar ik het meeste op zal rijden , het is qua uiterlijk eigenlijk de 69er met sterwielen, maar goed in deze uitvoering past hij wel prima bij mijn andere Yamaha,s
Image
Dit is de DX gistermiddag.
Image
Samen met de DX gisterrmiddag.
Image
En dit is de RD die ook bijna de weg op kan (hoop ik) 8)

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2019, 20:42
door marco
Lekker bezig Jos!

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 12:43
door fs1man
Image
Test foto geen nieuws foto stampt uit 2012.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2019, 13:38
door fs1man
Ok postimage werkt , fijn weer foto,s te kunnen plaatsen.
Het is even geleden dat ik wat gepost heb , dat komt mede door de ontwikkelingen die de milieu terroristen veroorzaken.
Zoals iedereen ondertussen wel weet is de nieuwe E 10 benzine niet veilig voor onze geliefde fs1,tjes.
Natuurlijk kun je als je met een oliepomp rijd 98 tanken, of als jezelf mengt met E 5 super mixen.
Maar ik heb nog nooit zelf gemixt en ga dat ook zeker nu niet doen.
Ik heb nog een voorraadje E 5 mengsmering staan maar als die op is dan stopt het fs1 rijden voor mij.
Maar ik heb misschien een alternatief , de meeste onder ons weten wel dat De Yamaha YB 1 er ook in een 4 takt uitvoering is , De YB 1 Four.
Hier een plaatje van het internet
Image
Ik zit er aan te denken het 4 takt blokje met de benodigde onderdelen onder een fs1 te bouwen.
Tenminste als daar een beetje aan te komen is , op een ander forum ben ik iemand tegen gekomen die een YB 1 four heeft op Nederlands kenteken.
Ik wil met hem in contact proberen te komen om wat dingen te vergelijken vooral wat er eventueel anders is aan het frame.
Ik heb hier nog een 2RU frame staan dat ik eventueel kan gebruiken.
Deze FS1 ligt momenteel in de lappenmand maar zou een prima exemplaar zijn om nog een tijdje als 4 takt
Image
Waar ik wel al achter ben is dat de YB 1 Four minder netjes is gebouwd zo zit de bobine achter het rechter zij kapje en zit er op de goeie plek in het frame een kleine cdi , maar dat zijn dingen die pas belangrijk worden als er daadwerkelijk een 378 viertakt gebouwd gaat worden.
Word waarschijnlijk wel vervolgd. :wink:

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 01:41
door fs-ael
Een yb1 four frame is we;l anders dan een fs1 frame.
een 4t blok is wat langer (door de wat meer liggende cilinder)
de achterbrug zit ook wat verder naar achter gemonteerd.

heb wel eens een fs1 met 4t blokje gezien, dat wel. Maar nooit zonder slijp en laswerk.

Maar waarom niet zelf mengen ? Je weet dan zeker dat je goede smering hebt.
Nu ben je afhankelijk van de enkele pomphouder die dat nog doet.
Misschien zitten daar de warmlopers wel, minder olie is meer verdienen :wink: is het 1:40 of 1:60 je zal het nooit 100% zeker kunnen zeggen.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 07:01
door fs1man
Dat is ook waarom ik het eerst wil zien bij een YB1 four, Er is inderdaad ook een 2 takt YB 1 of als je een oudere YB 50 hebt dat zijn gewoon fs1 blokken. De YB1 is volgens mij een tijd geleverd met zowel 2 takt als 4 takt De YB1 Four was dan de 4 takt uiteraard.
Ik heb voor Gunter weleens een YB1 tweetakt uit elkaar gehaald , wat me op viel bij deze tweetakt blokjes was dat ze een 12 volt ontsteking hadden en geen nummers in het blok.
Als het hakken , slijpen en zagen word dan vallen de frames van mijn huidige brommers bouwjaren 69-75 af dat vind ik zonde maar ik heb nog een 2ru frame.
Zelf mengen doe ik liever niet.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 09:00
door Tombo
fs1man schreef:Ok postimage werkt , fijn weer foto,s te kunnen plaatsen.
Het is even geleden dat ik wat gepost heb , dat komt mede door de ontwikkelingen die de milieu terroristen veroorzaken.
[b]Zoals iedereen ondertussen wel weet is de nieuwe E 10 benzine niet veilig voor onze geliefde fs1,tjes.


Hier ben ik benieuwd naar. Waarom?
Zo lang je je carburateurtje voor de winterstalling leeg laat lopen, zie ik weinig problemen

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 10:04
door fs1man
Tombo schreef:
fs1man schreef:Ok postimage werkt , fijn weer foto,s te kunnen plaatsen.
Het is even geleden dat ik wat gepost heb , dat komt mede door de ontwikkelingen die de milieu terroristen veroorzaken.
[b]Zoals iedereen ondertussen wel weet is de nieuwe E 10 benzine niet veilig voor onze geliefde fs1,tjes.


Hier ben ik benieuwd naar. Waarom?
Zo lang je je carburateurtje voor de winterstalling leeg laat lopen, zie ik weinig problemen

E10 bederft al met 3 weken het trekt meer vocht aan dan e5 veroorzaakt weer roest in de tank.
Het hogere percentage ethanol vreet je benzineslang weg kans op lekkages.
daarnaast is e10 schraler je weet wel wat dat voor een fs1 betekent.
Ook rij je 2 tot 10% minder op e10 ook met je auto.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 10:05
door fizzie
Tombo schreef:
fs1man schreef:Ok postimage werkt , fijn weer foto,s te kunnen plaatsen.
Het is even geleden dat ik wat gepost heb , dat komt mede door de ontwikkelingen die de milieu terroristen veroorzaken.
[b]Zoals iedereen ondertussen wel weet is de nieuwe E 10 benzine niet veilig voor onze geliefde fs1,tjes.


Hier ben ik benieuwd naar. Waarom?
Zo lang je je carburateurtje voor de winterstalling leeg laat lopen, zie ik weinig problemen

Ik denk dat sommige te weinig rijden.
Ik heb ook al problemen gehad met carburateurtjes door te weinig rijden. Soms maar 1 keer per jaar. (Te veel keuze)
Ook al met de 95.
Gooi vaak van dat cleaner spul in de tank. Dan minder problems.
Tank nu alleen nog super.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2019, 16:09
door Tombo
Ja, dus meer rijden ;) Het is dus niet dat E10 per definitie slechter is (al geloven een hoop mensen dat wel blijkbaar) en je nu maar een andere hobby moet zoeken of 4-takt blokjes onder een FS1 moet bouwen.. Die zouden het dan net zo slecht moeten doen overigens.. wat ik uit vervaring kan zeggen dat dat niet zo is, die bami Dax/Monkey van mij heb ik vaak zat met goedkope peut uit Duitsland (daar hadden ze 5 jaar geleden al E10) volgegooid en dat liep altijd probleemloos (ok, 1x een vergomd carburateurtje gehad na een winter niet rijden).

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2019, 23:08
door marco
Zelf mengen is niet zo moeilijk, koop Zn stage 6 mengbekertje dan kan het bijna niet fout gaan.

Het is gewoon een beetje rekenen als je zoveel liter tankt moet er zoveel olie bij

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019, 12:22
door kittop
Ik ben al jaren aan het vogelen met verschillende soorten benzine.
Mijn DT400 is vreselijk kritisch met wat ik in zijn tank gooi, en reguliere 95 pruimt hij absoluut niet.
Met BP 98 en syntetische olie 1:27 is de DT al dik te vrede en gebeuren ook geen rare dingen tijdens het overwinteren.
De Tomos van mijn dochter is wat schraler gesmeerd, de TY van mijn dochter heeft een oliepompje.
Maar alles (De Yamaha's: XT500, DT400, MT125, TY50 met DT80mx blokje en Tomos A3) krijgt gewoon 98 BP voor zijn kiezen, en niets heeft kuren of fratsen.

Als ik een groot stuk met de DT400 ga rijden, dan moet ik mijn route echt plannen. Vanaf mijn woonplaats is het haast niet te doen om naar de nationale tweetaktdag te rijden zonder een stuk rijksweg te pakken. Langs de rijksweg is/was het niet te doen om 2T olie en/of 98 peut te krijgen.
Bij Huizen reed ik de A27 op en ging richting 's Hertogenbosch, bij de de Lucht (Zaltbommel A2) ging ik altijd de rijksweg af en door de greppel naar een paralelweggetje langs de A2 en uiteindelijk over de oude rijksweg richting 's Hertogenbos centrum. Dit was dan uit nood geboren omdat de kraan gemiddeld bij de Lucht ongeveer 7 liter peut opgestookt had en de DT op reserve ging.
Bij het paralelweggetje en verderop de oude rijksweg kon je wat tammer aan rijden waardoor de gaskraan niet zo ver opengedraaid hoefde te worden, en kon ik net 'sHertongenbosch halen waar lokaal nog octaan 98 voorhanden was.
Bij Moergestel aangekomen ging ik tanken bij Total die excellium 95 had, en dit in combinatie met een niet lege tank en niet zo'n hoog tempo de tweetaktdag rit rijden, ging wel okay zonder voorverbranding. Halverwegen tot aan het einde van de rit keken we uit naar een station met 98 zodat we weer in 's Hertogenbosch op de terugweg konden tanken, voor het laatste stuk naar huis. Het voordeel in april was dat je dan praktisch nooit noorderwind had, en dan wist je dat je thuis kon halen vooral als je achter een paardekar, crosscamper of watdanook in de zuiging hing.
Door de nieuwe "vervuilde" benzines heb ik wel het idee dat de verkoop van "niet vervuilde" benzines met hogere octanen beter verkrijgbaar zijn geworden.
Dus dat biedt weer hoop voor de bestuurders voor nostalgische tweewielers.

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019, 18:07
door Dr. Bob
Komt me bekend voor, had vroeger een DT360: top 115 en verbruik 1 op 10.
Max. 7 liter in het tankje en na 6 liter op reserve, dan had je nog 10 km om te tanken.
Dus bij langere ritten altijd een 5 liter jerrycan mee achterop voor de zekerheid.
Image

Re: mijn P,tjes.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2019, 19:55
door kittop
Wauw, een stereoshock. Wat een mooi exemplaar op de foto.
Wat is de rede dat je afscheid genomen heb van de DT360?
Geen mileucompensatie?