mijn P,tjes.

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Re: mijn P,tjes.

Berichtdoor Dr. Bob » 27 dec 2019, 20:17

Ingeruild op een XS500 in 1978, was toch wat praktischer voor langere afstanden en vakanties naar Frankrijk/Italie. Ik had toen nog geen auto.
Niet lullen maar poetsen!
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor kittop » 28 dec 2019, 22:41

Hoewel ik het fantastisch vind om een DT te besturen,,, moet ik er niet aan denken om met een zware 1 cilinder 2takt zulke einden moeten sturen. Je kont en handen worden helemaal voos door de trillingen.
Overigens kan ik me niet voorstellen als je nu in het bezit bent van een DT360 dat je hem weg doet. Maar in '78 is dat uiteraard een heel ander verhaal. Met ruim 10% meer volume is het verbruik er niet beter er op geworden bij en '79er 400 DT en is toen, maar ook nu hedendaags een dure geschiedenis om ermee op vakantie te gaan.
Het is beter om hem in een dieselbusje te laden en dan pas in zijn habitat los te laten.
Ook qua PFAS, fijnstof, CO2 en stikstof is het bij elkaar een zwaar delict en zou het onverantwoordelijk zijn voor ons nageslacht.
Maar al regent het pijpenstelen, met een zware DT ben je verzekert van een blauwe lucht.
Overigens vind ik een XS500 ook een grappig ding... Is je vakantie toen goed verlopen?
kittop
100km gereden
100km gereden

Berichtdoor Dr. Bob » 29 dec 2019, 09:28

Probleemloos ding die XS 500, alleen tanken en af en toe de ketting smeren. Kon er alleen wat moeilijker wheelies mee maken dan een DT.
Vakantie met de motor voor de eerste keer met een groep medestudenten, tentje en potten en pannen mee, motor afgeladen volgepropt.
De groep bestond verder uit een Honda 350 twin, 450 Black bomber, 750 four en 2 jongens erbij met een Triumph 650 Bonneville, die hadden ook nog een tas vol gereedschap en olie mee, elke avond sleutelen en olie bijvullen. Die hadden de uitspraak: each part falling from this bike is made with fine British craftmanship! Alles rammelde eraf! Als je erachter reed was je vizier blauw van de olie...dus die moesten achteraan rijden.
Een paar jaar zo op vakantie gegaan totdat de Triumph rijders ook overstapten op Japanse motoren: Honda 750 F2 en Suzuki GS750, het gereedschap was toen bijna niet meer nodig!
Niet lullen maar poetsen!
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor kittop » 31 dec 2019, 11:24

Geweldig verhaal, ik heb het gewoon op mijn netvlies staan.
Betreft het verliezen van onderdelen snap ik niets van mijn DT...
Volgens de boekjes zou hij ca 145 kg zijn... Als ik mijn voorwiel weeg staat er op de weegschaal 55 kg, en mijn achterwiel 60 kg...
Ik BEN dus ergens ca 25 kg verloren.... Het ding trilt als een gek, maar ik mis niets essentieels, buiten dat ik mijn hand moet uitsteken.
Soms heb ik een gekke bui en slingert mijn teller tussen de 120 en 160 km/h...
Dan protesteert de DT als een gek, en heb ik het gevoel dat ik een spoor van onderdelen achterlaat over de A27...
Maar ik mis echt helemaal niets als ik thuis kom.

https://www.youtube.com/watch?v=AvBJ7XwcJgA

Vanaf 6:30 minuten vertrek ik voor een tochtje van 180 km,,, als je niet te veel verdwaald (bolletje-peil)
kittop
100km gereden
100km gereden

Berichtdoor Tombo » 31 dec 2019, 19:30

He wat gaaf. Ik zit zelf ook een beetje te kijken naar een enduro/OTR motor, maar zo'n oldtimer OTR rit lijkt mij helemaal te gek. Worden zulke ritten vaker gehouden? Hier in de buurt (achterhoek) heb je alleen maar 'echte' OTR ritten, en daar rijden vaak echt serieuze machines mee. Maar een beetje pielen en klooien op een oldtimer enduro lijkt mij veel toffer.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor NIX » 31 dec 2019, 20:22

Kijk eerst even in de FAQ.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Berichtdoor kittop » 01 jan 2020, 13:10

Tombo schreef:He wat gaaf. Ik zit zelf ook een beetje te kijken naar een enduro/OTR motor, maar zo'n oldtimer OTR rit lijkt mij helemaal te gek. Worden zulke ritten vaker gehouden? Hier in de buurt (achterhoek) heb je alleen maar 'echte' OTR ritten, en daar rijden vaak echt serieuze machines mee. Maar een beetje pielen en klooien op een oldtimer enduro lijkt mij veel toffer.

Ik ben een keer meegereden met "de Kanalenrit" (ca. 300 km nav.) Toen reden er 3 á 4 decenia oude motoren mee, en twee pro's waaronder een Tjech met een nieuwe GS en een nieuwe 300cc 2T Beta. Deze machines waren echt snel. De GS reed weg en heb ik nooit meer gezien. De Beta reed zijn rondje op zijn gemak en heb ik een paar keer gezien onderweg.
De jongens die de route uitgezet hebben TTR600, TT350 verbouwde TT500 etc. Hebben mijn maatje (XR400) en ik ingelopen onderweg. En het tempo van deze jongens beviel ons en zijn we samen opgereden. Mijn maatje reed uiteindelijk lek en gaf aan dat hij klaar was en terug ging naar het start punt.
Zelf reed ik achteraan want hun tempo was goed te volgen, en op zwaardere stukken was de DT eenvoudiger te berijden, ondanks de veerweg en vermogen was de DT sneller, hoogstwaarschijnlijk door het gewicht en hoge koppel bij lage toeren.
Toen ik als laatste reed gooide een herdershond met ware doodsverachting zichzelf voor mijn wielen en belande door de uitwijkmanoeuvre vol in de struiken. De rest had niet in de gaten dat ik aan het ploeteren was om de DT uit de struiken te krijgen en reden door. Dus ben ik even aan het tempo draaien geweest om ze bij te lopen. Na een tijdje kwam ik de bossen uit en kwam bij een weilandenvlakte en zag niemand vooruit... Dus tijd voor een boterhammetje.
Tot mijn grote verbazing was ik ze ergens voorbij gereden... Dus de voorrijder of ik heb een verkeerd paadje gepakt waarschijnlijk. Na met z'n allen een boterhammetje zijn we weer verder gereden en ik achter weer achteraan...
Totdat we in Duitsland ik weer vol in de ankers moest voor een boer met een trekker die het zelfde flikte als die herdershond.
Die boer vond het nodig om me aan te spreken over dat we daar reden. Ik bood mijn excuses aan dat ik niet in de gaten gehad heb dat ik over een privé terrein reed. En als dat niet zo was dan verwachte ik de excuses van deze boer.
De boer bedreigde mij om mijn DTtje plat te rijden, en ik vertelde hem dat hij moest doen waar hij denkt recht op te hebben,, waarop ik hard op nadacht hoe een trekker zou affikken, vooral als die in de schuur staat.
Vervolgens had hij het over pferde mit mädeln... en ik vertelde hem dat ik er hunderdachtzig kilometer gefahren hatte und keine Mädeln gesehen hatte und vier pferde in de wiese.
Ik heb mijn DTtje weer aangekickt en de boer Grussegot toegewenst.

Voor de rest hebben we deze dag geen intermezzo's meer gehad.

Met dit verhaal geef ik wel mee dat er behoorlijk veel onbegrip is tussen Crossen in de Bossen en een toertocht over de onverharde openbare weg buiten de bebouwde kom.

In België ben ik een keer aangehouden door een jachtopziener/boswachter met een overtuigende dubbelloops over zijn schouder. Die vertelde mij dat ik daar niet mocht rijden. Ik heb keurig mijn excuses aangeboden en vertelde dat ik terug zou rijden om te kijken of er verbodsborden waren. Ik vertelde hem ook: "Indien niet, dan vervolg ik mijn route en verwacht ik dat u me niet meer aanhoudt". Er stonden geen verbodsborden en ben weer langs hem heen gereden met de maximale geldende snelheid.

Bij mij in de buurt reed ik op een stukje onverharde weg en kwam een kakkineuze paardrijdster tegen, ik drukte op de stopknop van de motor om het paard niet te laten schrikken.
Ik kreeg een behoorlijk negatieve opmerking naar mijn hoofd geslingerd over het uitzetten van dat stinkding.
Ik kon het niet laten om te retoucheren met de vraag wanneer ze haar stinkding naar de slager gaat brengen, en groette haar hoffelijk.

De kanalenrit werd verreden in februari bij -4 Celsius tijdens carnaval. De Hennorit is de laatste zaterdag van november...
Dan is het originele habitat van de DT redelijk vrij van milieuguppies etc. en zijn ze druk met Sinterklaas of zuipen/coma van carnaval.

Heel opvallend vaak kom je elk jaar weer dezelfde mensen tegen, zoals een honden slee/kar, een 4 span, eenzelfde groep crossfietsers. Ook wij worden herkend en wordt gegroet of vriendelijk bedankt als we even ruimte maken.

Al met al is het ontzettend leuk om een rit te rijden waarbij je op plekken komt waar je geen weet van heb.
Maar zoals in mijn verhaal zijn er weldegelijk ook mensen die denken dat ze recht hebben op "iets" of / en bemoeienissen/mening hebben over "iets" waar ik niet op zit te wachten, en de lol aardig kunnen bederven.
Laatst bijgewerkt door kittop op 01 jan 2020, 15:59, in totaal 1 keer bewerkt.
kittop
100km gereden
100km gereden

Berichtdoor kittop » 01 jan 2020, 13:37

NIX schreef:https://www.facebook.com/groups/136444926475832/ Kijk eens bij Hennorit.

Eerst lid worden...
kittop
100km gereden
100km gereden

Vorige

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1