Reanimatie van mijn oude brom

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor Peter 2ru » 02 feb 2012, 23:48

Hallo allemaal!

Niet zo lang geleden was ik driftig de schuur aan het opruimen bij mijn ouders. Ik heb een oude Honda CB250T die ik aan het klaarstomen ben voor een helse motorrit naar het Elefantentreffen, waar ik met mijn motorclub heen ga. Nu was ik het door de kou helemaal zat om buiten te moeten sleutelen, dat ik toch maar eens die volgestampte schuur binnenstapte en met dozen en rotzooi begon te slepen. En daar plotseling zag ik haar weer, mijn yamaha FS1. Een jaar of acht geleden kocht ik haar, wat het begin van mijn [s]hobby[/s], [s]obsessie[/s], levenswijze is geweest!

Image

Ik kocht de brommer van het oude FS1 forum en was daar ook actief. Zo herken ik nog een aantal mensen hier, maar zal mijzelf toch even voorstellen. Ik ben Peter. Ik woon in Den Haag en studeer bouwkunde in Delft en werk bij een grote meubelzaak als verkoper. In mijn vrije tijd ben ik eigenlijk maar met één ding bezig en dat is motoren. Ik heb een Honda Transalp, die echt afgeragd is, maar gewoon niet stuk te krijgen is. Ik maak er grote reizen mee. Afgelopen zomer ben ik via de Balkan naar Oekraïne gereden en twee jaar geleden maakte ik mijn grootste reis tot nu toe, naar de Noordkaap. Hiervan loopt ook een verslag. Ik heb een motorclubje met jongelui op oude brikken, waar ik vaak mee ga , liefst met tentje mee op het zadel gebonden. En heb verder nog twee oude honda brikken staan.

Image

Eigenlijk is er niet veel veranderd in de afgelopen acht jaar, want ook op de FS1 deed ik dit al. 's Middags uit school met mijn beste maat vanuit R'dam naar Dongen rijden voor een zadeltassenset en midden in de nacht door onweersbuien naar huis. Lekker naïef reed ik met mijn nieuwe bliksemafrichter (backtail die aan bij de tassenset zat) en een toepasselijk liedje van de Doors op rustig door. Ook het hele sleutelen heb ik geleerd met al mijn gebeun aan mijn 2RU. Altijd brandde de verlichting door, als je midden in de nacht met een paar biertjes op nog 15 kilometer van huis was. Het aantal warmlopers is niet op twee handen te tellen, ik kon ze op het einde perfect voelen aankomen. Vermogen valt plots een klein beetje weg en dan het geluid erbij wat hoog inzette en dramatisch uitbromde 'vvvvvvviiiiiiiikkggggrmblbl'. Regen moest mijn FS1 ook niks van hebben. Altijd gestotter en gesnotter met lekke bougiekapjes. En altijd die angst voor oom agent. Ik heb een leuk FS1'tje aan boetes uitgegeven aan de rollerbanken in Rotterdam en dan had ik zelfs nog geluk dat die ene keer de agent niet wist hoe die moest schakelen en ik netjes tot z'n 3 doortrok. Of de oude bromsnor die zelf een Kreidlertje had en mij een aantal keren door liet rijden, onder groot protest van scootersjonnies die het allemaal doorhadden. De mooiste herinnering aan mijn yamaha FS1 2RU is de brommervakantie die ik er mee gemaakt heb. In tien dagen tijd door de ardennen tot net over de grens in Frankrijk en terug 8) . Je kan het hele reisverslag hier lezen. Maar waar de mensen van hier mij nog het meest van zullen herinneren is waarschijnlijk die keer dat ik net te laat was voor een oldtimer toerrit en als een malloot de groep wilde bereiken, maar halverwege op een landweggetje door een auto werd gelanceerd en in de sloot terechtkwam.

Image

Image

Nu heb ik in Den Haag een keldertje in het appartementenblok waar ik samen met mijn broer woon. Deze heb ik in de afgelopen weken leeggeruimd en tot FS1 sleutelhok omgedoopt. Ik ben er bijzonder trots op. De FS1 staat al op de operatietafel en het feest is begonnen. De brommer is met een aantal problemen weggezet in de schuur en er moet dan ook wel wat gebeuren voor die weer loopt. Ik wil hem niet perfect origineel maken, maar wel ervoor zorgen dat alles technisch netjes in elkaar zit, zodat ik er af en toe nog een ritje mee kan maken.

Image

Het frame mag wel een spuitbeurtje gebruiken, maar is verder in goede staat. Al het schroefdraad is nog goed!

Image

Mijn mooie rode 2ru tank heb ik niet meer. Ik weet nog niet wat ik met deze tank ga doen. Of richting origineel of wat meer creatief zijn. Nu ben ik zelf echt helemaal gek op wrenchmonkees achtige motoren en heb één tank gezien waar ik gewoon van wakker kan liggen, zo mooi is die. Wellicht is het volgende een beetje schokkend voor alle mensen die hun FS1 nog perfecter maken en harder laten glimmen dan die ooit uit de fabriek heeft gedaan, maar ik zie dit als motorkunst in zijn mooiste verschijning.

Image
linkie naar makers Blitz Motorcycles

Deze tank heeft een verhaal en een leven achter de rug, net als mijn FS1. Je kan wel de plastische chirurg uit gaan hangen, maar neptietjes en volgespoten lippen zijn niet mijn ding. En ja, ik heb er ook gewoon het geld niet voor over. Aan de andere kant is het ook wel weer leuk als die net zoals vroeger is. Ah wacht, het cirkeltje is weer rond. En is een tank, die je er oud uit gaat laten zien, niet eigenlijk net zo nep als die neptieten? Pfoee, het begint bijna een heel filosofisch vraagstuk te worden. Ik laat het voorlopig op een laag pitje borrelen, we gaan weer verder...

Image

De nummers zijn gelijk, maar zijn dit lange tijd niet geweest. Henk Jan heeft ooit in zijn schuur het bijpassende carter gevonden :) . Het motorblok vraagt wel enige aandacht. Allereerst ontkoppelde hij verrekte zwaar en heb inmiddels gevonden waar het door komt: een ingeslagen koppelingshuis:

Image

Ook doet de kickstart het niet meer. De veer die op de kickstartas zit en in het carter geklemd zit is eens losgeschoten en heeft het carter goed beschadigd. Ik weet nog niet of een nieuwe veer blijft zitten, maar eigenlijk vertrouw ik het niet meer en ga het liefst opzoek naar een nieuw carter.

Image

De cilinder is een 60cc F5B immitatie rukgeval inclusief warmloper. Het heeft nooit harder dan 67 km/uur gelopen, ook niet na wat werk met de rattenstaart.

Image

Image

Van de carburateur is jammergenoeg het schroefdraad beschadigd van het dopje die je er bovenop schroeft. Het blijft er niet meer opzitten.

Image

Image

Het balhoofd zit kneiterhard vastgedraaid. Dat ik daar ooit fatsoenlijk een bocht mee doorkwam? Ook was ooit het schroefdraad kapot waar de linker vorkpoot ingeklemd zit. Dit loste ik vroeger dus op door een lange bout met platte ronde kop te nemen en de boel gewoon hard aan te draaien. Het gedeelte dat dus de vorkpoot vastklemt is deels verbogen, waardoor ik de juiste bout er op dit moment niet in kan draaien, omdat het schroefdraad niet recht voor het gat zit. Hier moet ik nog eens naar kijken of ik dit kan oplossen. Ik zag dat het schroefdraad ook erg fijn is en ik mijn standaard tapsetje niet kan gebruiken. De vorkpoten zijn ook zo lek als een mandje.

Image

De spatborden zijn -bij mijn weten- (ik dek mij vast in voor ori professori) nog origineel. Het achterspatbord is alleen roestig, het voorspatbord is niet meer tot leven te wekken. Misschien als Frankenstein. 'Zitten ook weer veel verhalen achter', maar niet echt verhalen waar ik trots op ben. Zoals met een net nieuwe achterband in de regen rijden en na 300 meter als rossi door de bocht willen gaan. Tsja, zo leer je het wel.

Image

Image

Dan hebben we nog een kabelboom, die ik de avond voor mijn brommervakantie in elkaar heb gebeund. Het heeft wel altijd gewerkt en het zag er erg vrolijk uit! Maar geen kroonsteentjes en knijpstekkers meer. Dit wil ik netjes gaan solderen met de echte stekkertjes. Ik heb ook geen zin meer in doorgebrande verlichting, dus ik ga mij eens verdiepen in de electrafaqs of ik er niet een spanningsregelaar tussen kan zetten.

Image

Verder zijn er hier en daar nog wat gaten uitgelubberd of uitgeboord, zoals bij de middenbok en de achterbrug.

Image

Image

En dit is waar ik op dit moment ben. Mijn handen jeuken om hem op te knappen en zal er hier verslag van doen. Als iemand nog iets in de weg heeft liggen wat ik zou kunnen gebruiken, dan hoor ik het graag :wink: .
Laatst bijgewerkt door Peter 2ru op 06 feb 2012, 00:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden

Berichtdoor Tombo » 02 feb 2012, 23:54

Gaaf!welkom terug!
Zo'n lange motortrip zit er wss dit jaar voor mij ook aan te komen, samen met Mitchel 8) (niet naar de noordkaap :P).
En ook op MF zie ik 8)
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor the_destroyers » 02 feb 2012, 23:54

Mooi verhaal!
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Berichtdoor fantomas » 03 feb 2012, 00:03

Dit is een keileuk verhaal.
Ik zal je opknapbeurt volgen
fantomas
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor Peter 2ru » 03 feb 2012, 00:05

Hé Tombo! :D

Waar ga je heen op motorvakantie? Ik ga dit jaar naar de Pyreneeën.

En je rijdt gsx-r? Waar is het misgelopen?

@the_destroyers & fantomas: bedankt, zal proberen wat leuks van te maken...
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden

Berichtdoor NIX » 03 feb 2012, 00:26

Even denken: Je lampjes brandden door door het ontbreken van een accu die ook laadt als het licht aanstaat, Je achterbrug is een keer op maat gemaakt voor een holle as, je achterspatje heeft een kabelgoot en roest als een imi, voor je T-stuk heb je een M10x1,25 tap nodig, met een andere wartel zal je carb nog wel bruikbaar zijn, denk ik, en hier ligt nog wel een membraamcarter, anders toch maar een keer een sloop 2RU blokje scoren.
Kijk eerst even in de FAQ.
NIX
7500km gereden
7500km gereden

Berichtdoor the_destroyers » 03 feb 2012, 00:40

Peter 2ru schreef:Hé Tombo! :D

Nick ;)

Zal wel lukken, lekker naar eigen smaak opbouwen. :)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Berichtdoor ginofs1 » 03 feb 2012, 00:40

zo zit dat :lol:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Berichtdoor Tombo » 03 feb 2012, 08:47

Peter 2ru schreef:Hé Tombo! :D

Plan is om richting Kroatië te gaan, maar niks is nog zeker :lol:
En ja, heb nu een gixxer, moet toch wat :P m'n oude motor staat te koop, mss iets voor mede-brikkers? :P
http://www.motorshopper.nl/advertentie/ ... pulse.html
Overigens wil ik niet met m'n huidige GSX op vakantie, lijkt me niet de meest comfortabele motor voor dat soort reizen! Plan is om voor een paar knaken een (oldtimer) XJ900 o.i.d. te kopen.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor joosie1234 » 03 feb 2012, 09:32

Jeej! Iemand in Den Haag! :D Misschien komen wij elkaar in de toekomt wel tegen! :oops: Gaaf dat je je brommertje weer uit de schuur hebt gehaald! :jump:
joosie1234
250km gereden
250km gereden

Berichtdoor Jeti » 03 feb 2012, 11:06

Wat een prachtig verhaal! Heb het met veel plezier gelezen!
Ik ken je niet van "vroeger". Uiteraard is je foto van de brommer in de sloot fs1-wereldwijd bekend. Leuk om het verhaal erachter ook eens te lezen.

En verder: welkom terug!
Ben benieuwd naar je vorderingen.
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor henkie22222 » 03 feb 2012, 11:14

Welkom (terug)

Dat word een leuk project. Zeker aangezien jij en je brommer al het een en ander hebben mee gemaakt.

Laat anders eens ook een goeie foto zien van je andere tweewielers, ben benieuwd.
henkie22222
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor agassi » 03 feb 2012, 11:52

Hee, Peter,

Geweldig dat je weer aan je eigen oude brom gaat beginnen!
Deze heeft idd wel wat liefde en aandacht nodig, zo hoop ik dat iemand ook met mijn oude FS1 nog rondrijd!
Veel plezier met het opknappen!! :lol:

FF een tip, als je de cilinder hebt laten honen en een nieuwe zuiger erin zet dan moet het pijltje op de zuiger
naar de uitlaatpoort wijzen. :idea:

Mvg,

Agassi.
agassi
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor Bumblebee » 03 feb 2012, 12:15

Super topic Peter, zo kan ik als leek lekker meekijken naar de vorderingen en leer ik misschien ook nog wat :wink:
Bumblebee
100km gereden
100km gereden

Berichtdoor NIX » 03 feb 2012, 13:11

agassi schreef:FF een tip, als je de cilinder hebt laten honen en een nieuwe zuiger erin zet dan moet het pijltje op de zuiger
naar de uitlaatpoort wijzen. :idea:

Haha, zie het nu pas. Die is een stuk verder gekomen dan die van Niels.
Kijk eerst even in de FAQ.
NIX
7500km gereden
7500km gereden

Volgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1