Reanimatie van mijn oude brom

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Berichtdoor Tombo » 06 feb 2013, 22:48

Een hoop ouwe meuk :P
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17683
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Berichtdoor koppel » 06 feb 2013, 23:00

het is ook niks meer waard geworden, alleen veel duurder.

over waarde heeft een duitse heer met een grote baard meer dan een eeuw geleden hele dikke boeken geschreven met wiskundige formules zo lang als de A2..........het is een studie op zich.

wie kan mij vertellen wat geld momenteel waard is?

in de jaren 90 kon je het fs1 spul bijna gratis meenemen, op beurzen raapte ik toen oud model km tellers voor 5 gulden van de grond.

de mens blijft een bizar zoogdier!
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Berichtdoor NIX » 07 feb 2013, 00:10

Ik was nog even babyboomers blijven beledigen. Die zuiger/cilinderset is leuk voor nog een overmaat en een nieuwe zuiger. En ik pak nogal eens wat anderen al als versleten beoordelen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9986
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor Peter 2ru » 07 feb 2013, 15:20

:wink:

Net even langs de plaatselijke brommerboer gereden, maar daar stuitte ik op gesloten deuren. Meneer is op vakantie, dus de cilinder moet nog even wachten. Wel weer Suzy aan de praat gekregen, die crosser is echt een bitch om te starten als ze lang stil heeft gestaan en ik moet d'r nog een beetje leren kennen. Maar vanmiddag geleerd dat vlotterbakken leeg laten lopen wonderen doet.

Image

Binnenkort meer FS1... Nu studie studie studie.
Avatar gebruiker
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 30 jun 2006, 12:21
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor the_destroyers » 07 feb 2013, 15:33

Gave crosser.
is dat ook zo een kreng dat je enkels straft, als je niet goed genoeg kickt? :D
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor Peter 2ru » 11 feb 2013, 20:11

Wat je absoluut niet moet doen is aan het gas zitten tijdens het kicken bij dat apparaat :P .

Maar goed, afgelopen zondag hebben we met de motorclub een sleutelmeet gehad. Janus, of 'the hair' zoals die soms ook wel wordt genoemd vanwege zijn altijd fantastische kapsel, kwam zijn nieuwe motor showen. Deze schitterende allroad is een bmw r65gs uit eind jaren 80 en werd vroeger door de Franse marechaussee bereden. Echt een perfecte bike voor onze reis naar Albanië komende zomer.

Image

Maar zondag kon ook eindelijk mijn FS1 blokje in elkaar. Mijn 2RU blokje, dat in mijn bezit altijd een membraamblokje is geweest, is nu weer een fris schijfblok!! Niet alleen ik word daar blij van, maar ook onze noeste Zeeuw Pim, die een opleiding tot kapitein volgt, kreeg het er erg warm van.



Ik heb samen met Pim een paar jaar terug een idiote motorreis gemaakt door de Balkan, Roemenië en Oekraïne. Van gestolen Rembrandts aangeboden krijgen, onder politie escorte een tochtje maken met Servische bikeclub en bier uitgedeeld krijgen van agenten tijdens een korte pauze. Tot een dag in de bak in Oekraïne voor het negeren van een stopbord en een maandsalaris aan smeergeld betalen om vrij te komen.

Image

Alleen carterdeksel nog spuiten en dan kan die echt dicht. De setup bij proefstart zal als volgt zijn:
- 2RU cilinder met 2RU cilinderkop
- snelle immi pijp
- langzame schijf (aanpassen komt later wel)
- 16mm mikuni
Avatar gebruiker
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 30 jun 2006, 12:21
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor marco » 11 feb 2013, 20:45

Sterke kerel :lol:
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22447
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor Peter 2ru » 04 dec 2016, 20:48

Kuch kuch proest.. kuch.. HAATSJOEEEE.. Zo, even dit topic uit 2013 afstoffen! :shock:

Het is niet te geloven, maar dit project dat nooit is afgemaakt en stopte nadat ik het blokje gereviseerd had.. is weer nieuw leven ingeblazen. Studie en andere projecten kregen toch voorrang. Vooral mijn droom om een wereldreis te maken met de motor zorgde voor enige afleiding. Ik ben in 2015 op mijn Transalp gestapt om naar de andere kant van de wereld te rijden. Meer daarover hier. In Iran kwam ik trouwens verassend genoeg veel FS1’tjes en verwanten tegen.

Image

Maar mijn plannen om in Australië voor 2 jaar aan de bak te gaan wilde niet echt van de grond komen. Als je een mooie studie heb afgemaakt, wil appels plukken voor een habbekrats er ook niet echt in. Na een jaar op pad te zijn geweest wilde ik eigenlijk gewoon naar huis. Zonder een rooie cent kom je dan weer bij je ouders terecht, die net een boerderij gekocht hadden. Zo kwam 2 weken terug dit project weer in mijn handen bij de verhuizing en begon het toch wel weer te kriebelen. Na een dag op kantoor duik ik nu mijn schuur in, een groots genot.

Image

De afgelopen week heb ik geïnventariseerd wat ik allemaal in kratten heb liggen en wat ik nog mis. Het blijft een low-budget opknap beurt. Immitatie spartborden en met de Motip spuitbus aan de gang. Maar als die weer rijdt in plaats van in kratten ligt te niksen, is dat al een mooi resultaat naar mijn idee. Ook wil ik er lekker de vaart in houden, want ik moet ook nog een Can-am bombardier, een 250cc 2-takt legermotor uit Canada reisklaar maken voor een rondje Balkan komende zomer. Met die motor heb ik een aantal jaren terug een keiharde vastloper gehad op de snelweg. Onderdelen zijn nagenoeg niet te vinden, dus dat is een aardige uitdaging.

Ik hoop jullie de komende tijd weer te vermaken met wat sfeerbeelden van mijn gestuntel en jullie lastig te vallen met eventuele vragen. Nou, daar gaan we dan; een paar foto’s van vanmiddag in mijn nieuwe sleutelschuurtje.

Image
Image
ImageImage

De 2RU cilinder eerder in dit topic besproken is gisteren bij de brommerboer gebracht. Hij had nog een FS1 zuiger liggen met de maat 41.50, wat precies de nodige maat was volgens de beste man. De cilinder wordt nu gekotterd en gehoond en inclusief zuiger leg ik hier €55 voor neer.

Ik ben begonnen met het voorbereiden van spuitwerk. De vorkpoten en blokdelen ga ik met Motip velgenspray grijs spuiten. Nu is het natuurlijk verschrikkelijk koud in mijn schuur. Maar aangezien de boerderij van mijn ouders toch compleet gestript gaat worden, gaat dat -met toestemming- gewoon op mijn slaapkamer gebeuren. Ik slaap daar pas vanaf de kerst, dus ik hoop tot die tijd al het spuitwerk gedaan te hebben.

Image

Vandaag wel een kleine tegenvaller; mijn tank blijkt te lekken. Ik wilde hem eigenlijk net een citroenzuur beurtje geven. Maar ik heb geen idee wat wijsheid is en of de kosten van tank cure wel de moeite is, aangezien het toch een on-orisch tankje blijft.
Avatar gebruiker
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 30 jun 2006, 12:21
Woonplaats: Den Haag

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor Niels » 08 dec 2016, 22:38

Zo, dat is inderdaad een tijdje geleden!
Leuk dat je het weer hebt opgepakt! 8)
Avatar gebruiker
Niels
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 11075
Geregistreerd: 11 jun 2006, 21:13
Woonplaats: Den Haag

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor NIX » 08 dec 2016, 23:08

Ik zou die tank solderen. Eventueel eerst electrisch ontroesten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9986
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor Peter 2ru » 11 dec 2016, 19:12

Een kleine update!

Deze week ben ik vooral aan het schuren, verfafbijten en spuiten geweest. Een groots succes binnenshuis zonder ventilatie, ik heb fascinerend gedroomd. Gister ging ik blanke lak spuiten op de blokdelen. Op de bus stond dat je nog even met korrel 600 over je werkje moest gaan. Ik had daar een slecht gevoel bij, toch gedaan en natuurlijk allemaal krassen die na het blanke lak spuiten nog steeds zichtbaar zijn. Om nu alles opnieuw te schuren en te spuiten heb ik geen zin in, dus ik zie het maar als karaktervolle littekens van mijn domme actie. Het is gelukkig op het eerste gezicht van een afstandje niet erg zichtbaar.

Image

Hopelijk is de spuitlucht snel weg uit mijn kledingkast, want over 3 weken hangen al mijn kleren in dit vorkspuithok...

Image

Achterbrug is weer zwart, even als wat klein spul. Deze week nog het frame licht opschuren en van een paar laagjes lak voorzien en dan kunnen we aan het leuke werk beginnen: de boel monteren.

Image

De 2RU cilinder is ook opgehaald na een opknapbeurt bij de brommerboer. Ben erg benieuwd hoe het gaat rijden, ik heb altijd met habbibabbi immitatie cilinders gereden.

Image
Image

En je hebt het over een tank solderen Nix, maar ik ben altijd al een uur bezig met twee draadjes aan elkaar te plakken. Althans.. plakte het maar meteen. Er schiet van alles los wat niet los moet gaan en ik kom 3 extra handen tekort. Solderen is niet mijn hobby, maar ik hou altijd stug vol tot ik soort van voldaan mijn vastgebakken gestoei verberg onder een krimpkous.

Image

Ik ga de tank binnenkort eerst eens goed schoonmaken en dan kijken wat de mogelijkheden zijn. Het lekken is vooral gezweet bij het plaatje dat aan de tank vastzit en in het tankrubber op het frame rust. Ik ben benieuwd of dat te solderen is.

Tot volgende week!
Avatar gebruiker
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 30 jun 2006, 12:21
Woonplaats: Den Haag

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor NIX » 11 dec 2016, 19:38

Als de uitlaatpoort van die cilinder onbewerkt is, zal hij niet enorm snel zijn. Vergeet niet de overgang naar de cilinderwand een klein beetje af te ronden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9986
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor wiebo » 11 dec 2016, 23:13

NIX schreef:Als de uitlaatpoort van die cilinder onbewerkt is, zal hij niet enorm snel zijn. Vergeet niet de overgang naar de cilinderwand een klein beetje af te ronden.

Iets met een rat en een staart...
wiebo
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 814
Geregistreerd: 01 dec 2006, 15:26
Woonplaats: Groesbeek, waar anders?

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor NIX » 12 dec 2016, 09:12

Zoiets. In de opvoerFAQ heb ik uitgelegd waar je allemaal op moet letten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9986
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Re: Reanimatie van mijn oude brom

Berichtdoor Peter 2ru » 24 dec 2016, 23:35

Ja, die faqs ken ik onderhand van buiten. Wat een rijkdom al die info op dit forum, als we dat 12 jaar geleden al hadden, had dat een hoop gebeun gescheeld. Maar je moet ergens beginnen met leren natuurlijk. Nu ik die brommer weer in mijn handen heb, komen er toch best wat mooie herinneringen naar boven. Ik zie m'n kromme steppenbalk en in gedachte scheur ik weer met nieuwe glimmende semi-slicks in de regen om meteen plat door de bocht te willen gaan. Of die keer dat er een meeting was ergens in Delft en ik met m'n broer net te laat aankwam op de afspreekplek en iedereen al begonnen was met de toertocht. Een voorbijganger wees ons de richting en wij als een gek die kant opscheuren. Op een polderweggetje minderde een auto voor mij vaart en ik ging natuurlijk meteen inhalen. Op moment dat ik er net langs scheur, slaat de auto doodleuk af met het volgende resultaat...

Image
Image
Image
Image

Ik geniet zelf heel erg van deze pareltjes, blij dat ik de foto's nog heb :D . Maar ik kan begrijpen dat dit nogal heftige beelden zijn voor de diehard FS1 liefhebber, dus maar weer snel over naar de reanimatie plaatjes. Vorige week zaterdag had ik grootste plannen om lekker te sleutelen, maar ik had op een doordeweekse avond even snel olie bijgevuld van mijn Transalp en lekker lui de fles olie in het raamkozijn laten staan met de trechter erin om uit te lekken. Blijkbaar was het gaan waaien in mijn schuur en is die fles omgepleurd. Tijdens een haastig bezoek de volgende dag om iets uit de schuur pakken zag ik de oliebende en ik paniek heb ik op alles zand gegooid. En aangezien onder het raamkozijn mijn FS1 voorvork in onderdelen lag, schoon, glimmend en klaar om gemonteerd te worden, was ik vorig weekend de hele dag onderdelen aan het poetsen en de vloer met kattenbakgrind en remreiniger soort van aan het schoonmaken :oops: . Maar gisteravond en vandaag had ik zowaar een productieve dag en er begint toch echt schot in dit project te komen.

Allereerst heb ik besloten niet mijn frame en tank te spuiten. Dat streept al lekker snel af van de todo-lijst :mrgreen: . De rede is simpel, over een week slaap ik in mijn huidige spuitruimte en ik prefereer toch echt een weekje luchten. Ik denk dat ik 2e kerst dag ook maar even mijn gordijnen was en een vochtig doekje over alles heen haal :lol: . Hoewel de tank niet origineel is, heeft die eigenlijk toch ook wel iets. De oriFS1freaks zullen er wellicht van kotsen, maar ik vind hem eigenlijk meer karakter hebben dan een perfect nieuwe. Het moet wel een ouwe brommer blijven natuurlijk. Aangezien die toch wel wat roestig en vuil was van binnen heb ik er 400 gram citroenzuur ingemikt met wat heet water en na een week was dit het resultaat:

Image
Image

Ik had al eerder gemeld dat ik wat gezweet zag onderaan de tank. Dat heb ik even goed in de gaten gehouden en na 3 dagen hing de volgende druppel aan de onderkant:

Image

Op dezelfde plek was mijn originele rode 2RU tank gaan lekken. Ik heb maar meteen de knoop doorgehakt en een tankcure set besteld. Niet goedkoop, maar ik wilde eigenlijk ook weleens het klusje van een tank coaten gedaan hebben. Vooralsnog lijkt het allemaal goed gelukt te zijn.

Image

Daarna wilde ik de voorvork in elkaar gaan zetten, maar ik heb stom genoeg de verkeerde keerring besteld en nu duurt het dus weer een week voor het rijwielgedeelte af is. Uit frustratie en teleurstelling mijzelf zojuist een compressor cadeau gedaan. Wat mij verder nog opviel, ik heb twee verschillende binnenpoten. Klopt dit wel?

Image

Dat is niet de enige bestelblunder. Ik kwam er vandaag achter dat de schroefbus waar de keerring ingaat helemaal niet beschadigd is zoals ik dacht. Het krom geslagen metaal is gewoon onderdeel van de oude keerring. Heb ik voor niks 1 nieuwe immi schroefbus van €17,- besteld...

Image
Image

Verder het roest van de velgen nog even ingesmeerd met hamerite en het nieuwe balhoofdlager gemonteerd. Ik zie het einde al in zicht, als straks de voorvork in elkaar kan zal het opbouwen wel snel gaan. De kabelboom vraagt nog wel om wat aandacht en dan natuurlijk nog de carburateur afstellen. Ik twijfel ondertussen wel wat ik met de brommer ga doen, vraag mij af of ik nog wel lol met rijden zal beleven. Als je elke dag op de motor zit is het toch wel een klein sloom apparaat. Wellicht heeft een ander er dan meer plezier van. We gaan het zien, eerst maar eens het geheel rijdend krijgen. Fijne feestdagen!
Avatar gebruiker
Peter 2ru
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 30 jun 2006, 12:21
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten