Gebruiks 2RU

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Gebruiks 2RU

Berichtdoor BelgMattijs » 10 jul 2012, 20:08

Hoi

Ik dacht even een topicje te starten over men FS1, en dan voornamelijk de vele vragen die ik er over heb!

Het gaat om een blauwe 2RU uit '86, met wat gebruikssporen. Het is een echte gebruiksbrommer, ook de enige die ik heb, en wordt dus bijna dagelijks, zeker wekelijks gebruikt. Dat zorgt wel voor enkele
Mind you, ik ben geen getalenteerd sleutelaar en heb maar weinig kennis over motoren, dus mijn vragen zullen niet altijd even professioneel zijn :mrgreen:
Fotootjes:
Image
Image

Ik heb nog een hoge uitlaat van een Suzuki AC50 liggen, met het plan deze onder mijn FS1 te zetten. Daar houd ik jullie van op de hoogte!
Laatst bijgewerkt door BelgMattijs op 29 aug 2012, 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 20 jan 2012, 20:06
Woonplaats: Stabroek, Noord Antwerpen

Berichtdoor Jeti » 10 jul 2012, 20:09

Prima gebruiksbrommertje, leuk ding!
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor BelgMattijs » 10 jul 2012, 20:16

Ik begin meteen met een probleem:

Redelijk plotseling is de snelheid van mijn brommer gedaald naar 40/u. Ook haalt de brommer zeer weinig toeren in alle versnellingen, en het ergst in derde en vierde versnelling. Als ik dan tegen de kruissnelheid van 40/u ontkoppel en vol gas geef komt er een heel monotoon, laag geluid voort uit de motor.
Ik heb ergens op een forum gelezen dat het aan de zuigerveren zou kunnen liggen, dat deze vervangen moeten worden. Ik heb dat dan eens bekeken, maar ik weet niet hoe ik kan controleren of ze effectief versleten zijn.

Ook, toen ik mijn cilinder er af haalde zag ik deze onrustwekende roetvorming onderaan de cilinderkop:
Image

De laatste keer dat ik de kop er afhaalde (om de pakking te vervangen) was dat nog niet te zien. De bovenkant van de zuiger ziet er zo uit:
Image

Heeft het één met het ander te maken?
Avatar gebruiker
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 20 jan 2012, 20:06
Woonplaats: Stabroek, Noord Antwerpen

Berichtdoor bajaboy » 10 jul 2012, 20:55

roest vorming is volgens mij olie hoor .
hier heeft iets te vet gereden ,veertje vervangen en kijken wat ie doet.
uiteraard de kool verwijderen en iets minder olie of betere olie gebruiken wil ook nog wel eens helpen.
kopje roest niet he is aluminium
Avatar gebruiker
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
 
Berichten: 4178
Geregistreerd: 17 maart 2011, 22:37
Woonplaats: almere(vh hilversum)

Berichtdoor marco » 10 jul 2012, 21:21

Ik denk dat je uitlaatpoort en uitlaat ook wel aardig dichtgekoold zijn.
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22451
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Berichtdoor YamaSam » 10 jul 2012, 22:47

denk ik ook, als je dit ziet, weet je dat he een dagelijkse (slapende) rijbrommer is.
eigenlijk moet dan alles 'weer es fris' gezet worden denk..

zo moeilijk is dat allemaal niet, je moet er gewoon aan beginnen :lol:
when men were men, and helmets were for divers
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12184
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor ginofs1 » 10 jul 2012, 23:20

En goede olie gebruiken :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14308
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Berichtdoor BelgMattijs » 10 jul 2012, 23:57

YamaSam schreef:denk ik ook, als je dit ziet, weet je dat he een dagelijkse (slapende) rijbrommer is.
eigenlijk moet dan alles 'weer es fris' gezet worden denk..

zo moeilijk is dat allemaal niet, je moet er gewoon aan beginnen :lol:

Exactly :) Ik probeer er ook stilaan zelf meer aan te werken tegenwoordig.

De olie die ik gebruik kan wel eens van bedenkelijk allooi zijn, zo een onbekend merk. Heb ik een fles van in men handen geduwd gekregen in een zelfstandig tankstation. Lesson learned...

Moet ik de uitlaat er afhalen om hem te ontkolen? En hoe gaat dat juist in zijn werk? Want in de FAQ staat dan wel wat je moet ontkolen, maar een werkwijze heb ik niet gevonden ...
Avatar gebruiker
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 20 jan 2012, 20:06
Woonplaats: Stabroek, Noord Antwerpen

Berichtdoor BelgMattijs » 13 jul 2012, 17:53

Goe, heb de uitlaat ontkoolt vanmiddag, er kwam veel vetzakkerij mee, dus dat was wel positief.
Enkel, met de testrit reed ik nog steeds maar 40/u...

Vertrek dinsdag op kamp, maar zal daarna de zuigerveren eens vervangen en zien of dat iets uithaalt.
Avatar gebruiker
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 20 jan 2012, 20:06
Woonplaats: Stabroek, Noord Antwerpen

Berichtdoor NIX » 13 jul 2012, 18:16

Je moet ook de uitlaatpoort van de cilinder ontkolen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9986
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor marco » 15 jul 2012, 22:37

NIX schreef:Je moet ook de uitlaatpoort van de cilinder ontkolen.


En het kopje + zuiger.
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22451
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Berichtdoor Jens36 » 15 jul 2012, 23:00

De zuigerveren zou ik niet zomaar vervangen als je cilinder niet gehoond/geboord wordt.
Best kan je eerst de uitlaatpoort van je cilinder eens ontkolen. Gewoon eerst de koolresten wegkrabben met een mes ofzo (langs de kant van de uitlaat) en daarna terug mooi gladschuren met
een schuurpapiertje!

grote kans dat hij dan al beter gaat , en das vrij kosteloos :wink:
Avatar gebruiker
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6140
Geregistreerd: 11 apr 2010, 19:14
Woonplaats: Mechelen

Berichtdoor BelgMattijs » 05 aug 2012, 14:09

Heb de uitlaatpoort ontkoolt, en had daarna veel moeite om de brommer te starten. Kicken met choke werkte niet, dus heb ik maar gelopen. Kreeg hem uiteindelijk aan de praat door te lopen maar moest heel de tijd gas vol openzetten, anders viel hij stil (heel weinig toeren). Na wat geklooi aan de stationairstelschroef bleef hij toch stationair draaien.
Testritje gedaan, haal nu pakweg 45/u. Ik ga straks, als men motor is afgekoeld, eens zien of ik vlotter kan starten.

Ik heb ook gemerkt dat men zuigerveren veel speling hebben. Denken jullie dat het een goed plan is om deze toch te vervangen? Ik heb zo nog eens verder op internet gekeken en daar zie ik bijna altijd dat een brommer met mijn symptomen (plots minder snel rijden en lage toeren) last heeft van versleten zuigerveren.

EDIT: hij start weer wat soepeler, met de kickstart :)
Laatst bijgewerkt door BelgMattijs op 05 aug 2012, 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 20 jan 2012, 20:06
Woonplaats: Stabroek, Noord Antwerpen

Berichtdoor Niek de Rijcke » 05 aug 2012, 17:42

Jens36 schreef:De zuigerveren zou ik niet zomaar vervangen als je cilinder niet gehoond/geboord wordt.
Best kan je eerst de uitlaatpoort van je cilinder eens ontkolen. Gewoon eerst de koolresten wegkrabben met een mes ofzo (langs de kant van de uitlaat) en daarna terug mooi gladschuren met
een schuurpapiertje!

grote kans dat hij dan al beter gaat , en das vrij kosteloos :wink:

Zuigerveertjes kosten toch niet zo heel veel??
Avatar gebruiker
Niek de Rijcke
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 apr 2012, 17:41
Woonplaats: Teneuzen

Berichtdoor NIX » 05 aug 2012, 18:32

Klinkt alsof de punten ook even gesteld moeten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9986
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Volgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten