Mijn FS1 SSR 50.

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Mijn FS1 SSR 50.

Berichtdoor fs1man » 22 apr 2015, 08:50

In 2014 ben ik een tijdje bezig geweest met dit project althans de mogelijkheden bekijken.
De bedoeling was om een fs1 en een tzr samen te voegen tot een brommer.
Wat ik toen wilden bleek in de praktijk niet haalbaar ik wilden gewoon teveel tzr op een fs1 frame.
Zo wilden ik voorvork en wielen in een fs1 frame , de schijfremmen voor en achter van de tzr en het am6 motortje.
Met name de vork en de wielen bleek toch allemaal te fors te zijn voor het iele fs1 frame het verstoorden de ranke lijn van de fs1 teveel.
Het project is mede daarom toen gestopt.
Maar het bleef in mijn hoofd zitten en na wat speurwerk op internet kwam ik voorbeelden tegen die wel haalbaar lijken.
Het nieuwe idee is om van de TZR alleen de motor met aanbouw delen te gebruiken de stuur bedieningen links en rechts en het instrumenten paneel.
De draadboom van de tzr zal ernstig aangepast moeten worden omdat alle componenten zoals de cdi en andere relais in het frame van de fs1 moeten.
Ik ben bijna een hele dag bezig geweest om te kijken of ik alles in het fs1 frame kwijt kan, dat kan dus maar dan moet de draadboom van de tzr gewijzigd worden.
Het wijzigen betekent vooral inkorten en verlengen van de draden en stekkers hergroeperen omdat de componenten in het fs1 frame op andere locaties komen als in het tzr frame.
De brommer zal een zij contactslot krijgen met een fs1 blokje betekent dit 7 draden maar de tzr draadboom bestaat uit 32 draden , maar na wat studie weet ik nu hoe ik dit met een zij contact van een fs1 werkend kan krijgen.
Er zijn nog wel wat vraagtekens maar daar kom ik wel uit.
De snelheids meter is nog wel een dingetje bij de tzr is deze digitaal bij de fs1 natuurlijk niet , en het instrumenten paneel en een losse teller boven de koplamp word een beetje veel.

Het motortje.
Het am6 blokje is iets kleiner dan het fs1 blokje maar door de plaats van de carburateur neemt het toch wat meer plaats in.
Het moet daardoor iets naar voren geplaatst worden zodat de carburateur niet in het frame gaat vallen, maar er zou wel een stukje onder de luchtfilter ingang
weg geslepen moeten worden om het door tombo voor gestelde power filter te kunnen gebruiken.
Wat de bevestiging van de motor betreft lijkt het nu dat het frame op het uitslijpen voor het luchtfilter na vrijwel intact kan blijven, maar dat wil ik aan mensen overlaten die daar meer kijk op hebben.
Het am6 blokje zelf heeft speling op de krukas dat heeft dus een revisie nodig maar dat wil ik pas doen als het zeker is dat dit project gaat slagen.

De remmen.
Ook niet onbelangrijk natuurlijk de achterrem zal de standaard fs1 rem blijven de voorrem wil ik eigenlijk het liefst een schijfrem, dit zou dan de standaard DX rem
moeten worden met eventueel de rempot op het stuur van de tzr (dit remt beter dan met de fs1 rempot) maar dit moet ik even bekijken omdat de DX voorpoot die ik heb bedoeld was voor de 378,naast deze dx voorpoot heb ik er nog een maar daar mis ik de remklauw van en een goede is best lastig te vinden.
Dat ik hier een nieuw topic over aan gemaakt heb heeft er mee te maken dat in mijn P,tjes topic deze brommer niet echt past , al was het alleen maar omdat het geen P meer word deze krijgt vaste steunen in plaats van trappers.
word vervolgd.
Image
Dit is een beetje wat ik bedoel voor de ophanging van de motor.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Re: Mijn FS1 SSR 50.

Berichtdoor fs1varik » 22 apr 2015, 10:43

Voorpoten van een rd passen er ook zo in.. en als je hard wil rijden zou ik alminium gietwielen pakken en geen spaakwielen... am6 blikje heb ik vroeger ook altijd mee gereden en dat idee zit me ook in de kop om die onder een frame te bouwen.
fs1varik
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor jimf98 » 22 apr 2015, 12:19

Ben benieuwd succes!
jimf98
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor Jeti » 22 apr 2015, 16:09

Jos en geen trappers!!??

Hoe zit het trouwens met de RD frame project?
Was ook voor het tzr blok toch?
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor HotWheels » 22 apr 2015, 17:20

Zo'n helmslot op een semi-racer maakt 'm helemaal kompleet :lol:
HotWheels
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor Tombo » 22 apr 2015, 18:53

Je zou eventueel ook zelf een spruitstuk aan kunnen passen met een bocht er in, dan kan je de carburateur b.v. aan de zijkant plaatsen.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor fs1man » 23 apr 2015, 06:35

De wielen worden waarschijnlijk ook giet wielen en de remmen wil ik eigenlijk wel schijfrem , maar vind het ook wel weer een dingetje
om deze dan weer uit de 378 te gaan slopen , van de andere kant heb ik nog een vrij wel complete dx poot staan of beter gezegd liggen
daar moet alleen nog een complete klauw bij komen , de teller aandrijving en het plaatje in het wiel voor de teller aandrijving en de vork zelf
een pas bus , nieuwe keerringen 1 clip op de keerringen vorkhoezen en dat metalen rondje waar de veer op rust.
Best veel als je het zo typt :lol:

Ja Jet het is niet anders het word geen P,tje naast dat ik niet de geschikte brug heb word het een beetje lastig om een fiets ketting kastje op
een am6 blokje te krijgen :lol:
Dat RD frame is nu bij wiking , dat dat toen niet door ging kwam door dat het toch meer werk was het tzr blok daar in te krijgen dan onder een fs1
frame.

Tom iedere suggestie voor de carburateur en luchtfilter is welkom.

Gisteren ben ik de hele dag met de draadboom bezig geweest ik moet nu nog een paar aansluitingen voor relais op een andere plek in de draadboom maken
en in tapen met linnen tape, dan is deze klaar.
Met het afpellen van de draadboom werd me wel duidelijk dat de neutraal schakelaar bij een tzr ook aangesloten zit samen met de start beveiliging op de koppeling en de schakelaar bij de standaard.
Een ander dingetje was het contactslot bij de tzr is dit in feite een aan uit schakelaar net als bij een sheriff , maar bij een sheriff kun je het licht nog uit laten bij een tzr niet.
Maar omdat er een zij contact van een fs1 op komt en er dus een lichtstand is kan ik straks ook met het licht uit rijden
maar omdat er ook seinlicht op een tzr zit moest er wel een extra draad bij zodat dit sein licht ook werkt in stand 1.
Ik was in eerste instantie van plan de relais en diodes op de accuplaat te maken maar deze gaat niet lekker passen met de tzr 12 volt accu.
Nu komt de cdi op het plaatje boven de accu zeg maar helemaal boven in het frame , de bobine op de originele plek in het frame en de diodes en
relais komen tegen de achterwand in de accu ruimte , de accu past er dan gewoon bij alleen het vast zetten van de accu moet ik nog even iets op bedenken
het accu riempje komt net boven de accu uit maar daar kom ik wel uit.
op deze manier zie je als de zij kapjes er op zitten geen extra schroeven van de relais en zo zitten deze vallen allemaal onder de zij kappen.

De buitenkant word helemaal fs1 met de oranje witte plaatjestank en metalen zij kappen wel de tzr stuurbediening maar met de oude type handvaten van de fs1.
Alleen komt er waarschijnlijk een heus daschboardje op van de tzr met een fs1 teller dit zal dan een zwarte worden van de 2f2 omdat deze qua verlichting en kleur
van de buitenkant beter bij het tzr daschboard past, een chromen teller zou er teveel uit springen.
Kortom werk zat nog.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor Jeti » 23 apr 2015, 07:24

Ben benieuwd
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor fs1man » 23 apr 2015, 07:49

Anders ik wel :mrgreen:
Het is voor mij ook onbekend terrein.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor HotWheels » 23 apr 2015, 19:28

Je bent beter af met 1 fs1 die feilloos loopt, dan met 4 dromen in de schuur :wink:
HotWheels
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor Jeti » 23 apr 2015, 20:22

HotWheels schreef:Je bent beter af met 1 fs1 die feilloos loopt, dan met 4 dromen in de schuur :wink:

Beter 4 in de schuur waar naar gekeken en af en toe aangeraakt wordt, dan 4 in dozen/schappen te wachten totdat ze "veel" geld waar worden of voor de handel of voor Denemarken/Engeland 8)
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor fs1man » 24 apr 2015, 06:19

Feilloos lopende yamaha,s bestaan niet knul :wink:
Zelfs toen ze nog nieuw uit de winkel kwamen moest je er al met enige regelmaat aan sleutelen.
Maar gelukkig zijn onze Yamaha,s tegenwoordig hobby en niet ons dagelijks vervoer en juist omdat het hobby
is kan het leuk zijn deze brommer te bouwen maar het is ook een beetje dat een fs1 die dergelijke snelheden
loopt misschien beter af is met een am 6 blokje toch?
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor fs1man » 24 apr 2015, 07:36

Gisteren weer een volle middag bezig geweest met de draadboom maar hij is nu bijna klaar.
De cdi en de andere relais en diodes kunnen nu in de accu ruimte de draadboom gaat uit twee
delen bestaan dit doe ik omdat de tzr voor de accu kabels en de kabel naar de startmotor gebruik
maakt van dikke kabels, ook de massa kabels voor accu en motor zijn dikke kabels daarom heb ik
gekozen voor een draadboom uit 2 delen de dikke kabels komen op deze manier nu niet verder dan de accu ruimte.
Het meeste werk zat in het verplaatsen van de relais en diodes en de cdi bij de tzr zit de cdi achter het balhoofd en de
relais en diodes zitten weer voor en achter op het frame, en het contactslot zit bij de tzr natuurlijk ook voor.
Dit moest nu allemaal naar het midden de bedrading die op het zij contact moet heb ik ook aangepast zodat ik nu ook zonder licht kan rijden.
Ik had niet verwacht dat er zoveel tijd in ging zitten maar goed je hebt straks wel dat alle componenten makkelijk bereikbaar zijn en eigenlijk
alleen maar de accu er even uit hoeft te halen mocht er een relais kapot gaan.
De draadboom had in zijn oorspronkelijke uitvoering nooit in het fs1 frame gepast.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor fs1man » 02 mei 2015, 07:36

De afgelopen week druk geweest met verschillende dingen, en tussendoor wat dingetjes aan de SS50R kunnen doen.
Zo heeft hij nu de voorvork van de 378 met de sterwielen en de banden.
Ook ligt het grootste deel van de aangepaste draadboom er in hij staat er nu zo bij.
Image
Het laatste deel van de afwerking van de bedrading kan pas als bekent is hoe het blokje er onder komt
ik heb besloten dat het stroom deel en het deel voor de ontsteking en startmotor in een aparte draadboom
komt.
Wat er nu in ligt is voor de componenten als cdi , daschboard ,verlichting voor en achter en schakelaars.
Ik kan de componenten goed kwijt in het frame dat is wel een mee valler.
De twee draden die je vooraan het frame uit de draadboom ziet komen zijn voor de tempratuur sensor op de
cilinder en de begrenser voor de sneheidsmeter.
In principe kan het daschboard van de TZR er op ik zit alleen nog met het snelheid signaal , wil ik de digitale van de tzr gebruiken
dan zal er een elektrisch signaal moeten komen.
Ik ben me nog aan het verdiepen in een soort adapter waar de kilometerteller kabel in gaat en waar dan een digitaal signaal uit komt
dat dan weer aangesloten word op het 3 dradige stekkertje van de TZR teller op deze manier hoeft er geen losse teller met kabel gebruikt te worden.
Een andere optie is een teller setje als nu ook wel gebruikt word voor een fs1 dus teller en toerenteller en dan op de plek van het boven contactslot
een kleinere teller waar de indicators als olielampje /temperatuur lampje groot licht/ knipperlicht en neutraal lampje in zitten deze zijn gewoon te koop op internet.
De tweede optie is wel een duurdere optie maar zou wel meer passen bij de lijnen van de fs1.
Het brede stuur zit er op omdat hij dan wat makkelijker op te hangen is als ik er aan werk hij krijgt of een M stuur of een spijlstuur, de kleur van de stuurstroppen en
stuurplaat zijn afhankelijk van chromen of zwarte tellers.
De wielen , persoonlijk vind ik spaak wielen beter passen bij een plaatjestank vooral bij een kleur witte tank, de sterwielen die er nu in zitten moeten nog wat reparaties
hebben als nieuwe lagers in het achterwiel en helicols in het voorwiel voor de remschijf.
De uitvoering kan dus nog 2 kanten 1 met spaakwielen en oranje witte plaatjestank of 2 sterwielen met de hoge groene 378 tank.
word weer vervolgd.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor Tombo » 03 mei 2015, 21:40

Een adapter om van een roterende beweging een digitaal signaal te maken lijkt me onnodig complex. Ik zou de originele FS1 teller gebruiken.
Ik zou dan eerder kijken voor een universeel KOSO dashboard ofzo, in China te koop. Die krijgen het snelheidssignaal van een magneet en een opnemertje (zoals een fietsenteller), en het toerentellersignaal gewoon van de bobine. De rest (neutraal schakelaar, koelvloeistof temp., olielampje, richtingaanwijzers etc) is allemaal aan te sluiten, is alleen een beetje puzzelen.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Volgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1