FS1 project van Nozem

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor Nozem » 21 aug 2016, 20:26

Vandaag de eerste 30Km op de klok gezet, nog 470Km te gaan :?
Jammer dat het niet mooi zomerweer was, maar toch nog even een kiekje gemaakt :mrgreen:

Image
Laatst bijgewerkt door Nozem op 26 jul 2017, 23:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor Kees » 21 aug 2016, 20:40

Mooi plaatsje, nou?!
Groet uut Doezum,
Kees.
Avatar gebruiker
Kees
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 22 feb 2015, 11:53
Woonplaats: Doezum

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor marco » 21 aug 2016, 21:19

Volgende week word het mooi en warm weer
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22451
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor Nozem » 24 aug 2016, 14:27

Gisteravond dacht ik even een blokje om, mooi half 3/4 gas,
ben ik 7km van huis hoor ik een vreemd geluid, en ja hoor een warm loper :evil:
De boel 10min laten afkoelen, voorzichtig met de kickstarter de boel rond gedraait,
geen vreemd geluid meer, gestart en huiswaarts gekeerd.
Vanmiddag de cilinder en zuiger eraf gehaald en gewisseld voor een 3E8 setje.
Image
Dit is de warm gelopen zuiger..
Image
Image
Nu toch maar gaan zoeken waarom de boel warm liep (rijwind zat op de B-wegen).
De ontsteking checken als eerste verdachte, puntjes openden maar niet genoeg
denk zo op 0.20/0.25, nu op 0.35 afgesteld.
Aangezien de schroevendraaier altijd maar naar de magneten van het vliegwiel wil
(irritant) heb ik een oud vliegwiel gepakt en de bus eruit gehaald, mooi aftellen zo.
Image
Bougiekleur was mooi bruin-grijzig, uitlaatbocht grijzig, smering 1:40, is niet verkeerd dacht ik :?:
Vanavond maar weer even een blokje om en zien hoe dat gaat...
Laatst bijgewerkt door Nozem op 26 jul 2017, 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor athenayamaha » 24 aug 2016, 16:51

Tapeinden te vast gedraaid? gezien de 2 knel sporen ter hoogte van de tapeinden.
athenayamaha
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 27 sep 2007, 22:02
Woonplaats: Hoogeveen

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor koppel » 24 aug 2016, 17:08

volgens mij een broodje aap verhaal dat een cylinder van keihard gietijzer of gietstaal kan vervormen door 4 m6 draadeinden.

voor de alu cylinder is het een ander verhaal.

warmlopers zijn meestal het gevolg van verkeerde afstelling, verkeerde bougie, onjuiste passing cylinder/zuiger, te zware tandwielverhouding etc.

ook het warme weer met droge lucht kan leiden tot een warmloper.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor Nozem » 24 aug 2016, 17:09

athenayamaha schreef:Tapeinden te vast gedraaid? gezien de 2 knel sporen ter hoogte van de tapeinden.


Nee heb het normaal vastgezet, dus geen brute krachten erop.
Er zit ook een warmloop spoor precies in het midden van de derde spoelpoort en daar zit geen tapeind.
De 2 andere warmloopsporen direct naast de uitlaatpoort.
Hoop dat ik nu meer suc6 heb met de 3E8 set.
Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor koppel » 24 aug 2016, 17:10

die vliegwiel truuk is leuk, maar er bestaat een kans dat de punten afstand met origineel vliegwiel weer anders is door de vorm van de nok.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor Nozem » 24 aug 2016, 17:19

koppel schreef:die vliegwiel truuk is leuk, maar er bestaat een kans dat de punten afstand met origineel vliegwiel weer anders is door de vorm van de nok.


Die check heb ik gedaan, wijkt niet af.(beide nokhoogtes gemeten met een digitale schuifmaat)
Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor marco » 24 aug 2016, 17:45

Denk dat je manier van de ontsteking afstellen niet helemaal nauwkeurig is.
De puntjes moeten op 1,8 mm voor bdp open gaan en met voelermaatjes krijg je dat nooit exact afgesteld.

Met inrijden van een nieuwe cilinder mag je best iets vetter smeren en een iets grotere sproeier erin zetten.
Heb je de slotspeling van de zuigerveren gecontroleerd voor het monteren?
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22451
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor ginofs1 » 24 aug 2016, 18:08

marco schreef:Denk dat je manier van de ontsteking afstellen niet helemaal nauwkeurig is.
De puntjes moeten op 1,8 mm voor bdp open gaan en met voelermaatjes krijg je dat nooit exact afgesteld.

Met inrijden van een nieuwe cilinder mag je best iets vetter smeren en een iets grotere sproeier erin zetten.
Heb je de slotspeling van de zuigerveren gecontroleerd voor het monteren?


klopt
zo mag je een fs1 ontsteking niet afstellen :!: :!:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14308
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor Nozem » 24 aug 2016, 20:44

Voor/Na onsteking kun je niet stellen als de grondplaat niet verstelbaar is.
De contactpunten moeten dus openen zodra de zuiger bijna op BDP is d.m.v de nok (vaste positie) in het vliegwiel,
het enigste wat je dan kan doen is de maximale opening afstellen van de contactpunten,
en dat heb ik gedaan en ter controle met de voelermaat.
- Dit is mijn visie betreft het ontsteking afstellen bij de FS1.
- (bespaar jezelf de moeite om uitleg te geven dat anders is!)

Inmiddels een 120 sproeier erin gezet en vetter gesmeerd, proefritje ging vanavond goed.
Nu zien wat het op de lange duur gaat doen :wink:
Avatar gebruiker
Nozem
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 03 feb 2016, 14:51
Woonplaats: Joure

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor carrejans » 24 aug 2016, 20:53

Ik wel eens ergens gehoord of gelezen dat vetter smeren juist nefast is tijdens inrijden. Omdat je mengsel daardoor armer wordt, wordt het boeltje heter.

Maar ik ben geen specialist, zoals je elders kan lezen... 8-)
carrejans
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 653
Geregistreerd: 14 sep 2007, 18:18
Woonplaats: Koersel

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor pee67 » 24 aug 2016, 20:54

De ontsteking afstellen dmv een voelermaatje te gebruiken (max opening 0.35 )zegt niets over het ontstekingstijdstip.
De beste manier is om de ontsteking af te stellen beginnen met openen op 1.6mm - 1.8 mm voor het bovenste dode punt.
Hiermee weet je heel zeker dat de brandstof op het juiste moment tot ontbranding gebracht word.
Hoever de puntjes openstaan doet in dat geval niet echt terzake.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 5267
Geregistreerd: 06 jun 2007, 10:19
Woonplaats: Mieldere

Re: FS1 project van Nozem

Berichtdoor marco » 24 aug 2016, 21:11

carrejans schreef:
Maar ik ben geen specialist, zoals je elders kan lezen... 8-)


Juist wel
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22451
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten