Pagina 6 van 8

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 21 aug 2016, 20:26
door Nozem
Vandaag de eerste 30Km op de klok gezet, nog 470Km te gaan :?
Jammer dat het niet mooi zomerweer was, maar toch nog even een kiekje gemaakt :mrgreen:

Image

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 21 aug 2016, 20:40
door Kees
Mooi plaatsje, nou?!

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 21 aug 2016, 21:19
door marco
Volgende week word het mooi en warm weer

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 14:27
door Nozem
Gisteravond dacht ik even een blokje om, mooi half 3/4 gas,
ben ik 7km van huis hoor ik een vreemd geluid, en ja hoor een warm loper :evil:
De boel 10min laten afkoelen, voorzichtig met de kickstarter de boel rond gedraait,
geen vreemd geluid meer, gestart en huiswaarts gekeerd.
Vanmiddag de cilinder en zuiger eraf gehaald en gewisseld voor een 3E8 setje.
Image
Dit is de warm gelopen zuiger..
Image
Image
Nu toch maar gaan zoeken waarom de boel warm liep (rijwind zat op de B-wegen).
De ontsteking checken als eerste verdachte, puntjes openden maar niet genoeg
denk zo op 0.20/0.25, nu op 0.35 afgesteld.
Aangezien de schroevendraaier altijd maar naar de magneten van het vliegwiel wil
(irritant) heb ik een oud vliegwiel gepakt en de bus eruit gehaald, mooi afstellen zo.
Image
Bougiekleur was mooi bruin-grijzig, uitlaatbocht grijzig, smering 1:40, is niet verkeerd dacht ik :?:
Vanavond maar weer even een blokje om en zien hoe dat gaat...

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 16:51
door athenayamaha
Tapeinden te vast gedraaid? gezien de 2 knel sporen ter hoogte van de tapeinden.

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 17:08
door koppel
volgens mij een broodje aap verhaal dat een cylinder van keihard gietijzer of gietstaal kan vervormen door 4 m6 draadeinden.

voor de alu cylinder is het een ander verhaal.

warmlopers zijn meestal het gevolg van verkeerde afstelling, verkeerde bougie, onjuiste passing cylinder/zuiger, te zware tandwielverhouding etc.

ook het warme weer met droge lucht kan leiden tot een warmloper.

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 17:09
door Nozem
athenayamaha schreef:Tapeinden te vast gedraaid? gezien de 2 knel sporen ter hoogte van de tapeinden.


Nee heb het normaal vastgezet, dus geen brute krachten erop.
Er zit ook een warmloop spoor precies in het midden van de derde spoelpoort en daar zit geen tapeind.
De 2 andere warmloopsporen direct naast de uitlaatpoort.
Hoop dat ik nu meer suc6 heb met de 3E8 set.

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 17:10
door koppel
die vliegwiel truuk is leuk, maar er bestaat een kans dat de punten afstand met origineel vliegwiel weer anders is door de vorm van de nok.

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 17:19
door Nozem
koppel schreef:die vliegwiel truuk is leuk, maar er bestaat een kans dat de punten afstand met origineel vliegwiel weer anders is door de vorm van de nok.


Die check heb ik gedaan, wijkt niet af.(beide nokhoogtes gemeten met een digitale schuifmaat)

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 17:45
door marco
Denk dat je manier van de ontsteking afstellen niet helemaal nauwkeurig is.
De puntjes moeten op 1,8 mm voor bdp open gaan en met voelermaatjes krijg je dat nooit exact afgesteld.

Met inrijden van een nieuwe cilinder mag je best iets vetter smeren en een iets grotere sproeier erin zetten.
Heb je de slotspeling van de zuigerveren gecontroleerd voor het monteren?

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 18:08
door ginofs1
marco schreef:Denk dat je manier van de ontsteking afstellen niet helemaal nauwkeurig is.
De puntjes moeten op 1,8 mm voor bdp open gaan en met voelermaatjes krijg je dat nooit exact afgesteld.

Met inrijden van een nieuwe cilinder mag je best iets vetter smeren en een iets grotere sproeier erin zetten.
Heb je de slotspeling van de zuigerveren gecontroleerd voor het monteren?


klopt
zo mag je een fs1 ontsteking niet afstellen :!: :!:

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 20:44
door Nozem
Voor/Na onsteking kun je niet stellen als de grondplaat niet verstelbaar is.
De contactpunten moeten dus openen zodra de zuiger bijna op BDP is d.m.v de nok (vaste positie) in het vliegwiel,
het enigste wat je dan kan doen is de maximale opening afstellen van de contactpunten,
en dat heb ik gedaan en ter controle met de voelermaat.

Inmiddels een 120 sproeier erin gezet en vetter gesmeerd, proefritje ging vanavond goed.
Nu zien wat het op de lange duur gaat doen :wink:

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 20:53
door carrejans
Ik wel eens ergens gehoord of gelezen dat vetter smeren juist nefast is tijdens inrijden. Omdat je mengsel daardoor armer wordt, wordt het boeltje heter.

Maar ik ben geen specialist, zoals je elders kan lezen... 8-)

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 20:54
door pee67
De ontsteking afstellen dmv een voelermaatje te gebruiken (max opening 0.35 )zegt niets over het ontstekingstijdstip.
De beste manier is om de ontsteking af te stellen beginnen met openen op 1.6mm - 1.8 mm voor het bovenste dode punt.
Hiermee weet je heel zeker dat de brandstof op het juiste moment tot ontbranding gebracht word.
Hoever de puntjes openstaan doet in dat geval niet echt terzake.

Re: FS1 project van Nozem

BerichtGeplaatst: 24 aug 2016, 21:11
door marco
carrejans schreef:
Maar ik ben geen specialist, zoals je elders kan lezen... 8-)


Juist wel