3E9 Keyser

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

Re: 3E9 Keyser

Berichtdoor Keyser » 10 maart 2017, 19:31

pee67 schreef:
Keyser schreef:
HotWheels schreef:fs1man heeft op al z'n brommers een 3.00 achter. Is zijn keurmerk :wink:
misschien dat ie er wat kan over vertellen

marco schreef:ik heb 350 op mn sheriff en dat is op de grens :mrgreen:

Nozem schreef:Kan zijn dat je band gaat aanlopen op je middenbok stander met 3.00.

Keyser schreef:Ik heb liever een zo breed mogelijke band. Ik dacht aan een 275 of 300 achterband. Gaat dat passen?

Bedankt voor de berichten!
De vraag is of 300 wel past op een 140 17' araya :-p
Anders moet ik genoegen nemen met een 275

Past op een velg van 1.40

Bedankt!

Het is gelukt! Heb er nu een 300 band onder gezet. Deestone 778 geloof ik. Ziet er veel beter uit dan zo'n 250 fietsband. Binnenkort zal ik wat foto's delen
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor Keyser » 10 maart 2017, 19:31

pee67 schreef:
Keyser schreef:
HotWheels schreef:fs1man heeft op al z'n brommers een 3.00 achter. Is zijn keurmerk :wink:
misschien dat ie er wat kan over vertellen

marco schreef:ik heb 350 op mn sheriff en dat is op de grens :mrgreen:

Nozem schreef:Kan zijn dat je band gaat aanlopen op je middenbok stander met 3.00.

Keyser schreef:Ik heb liever een zo breed mogelijke band. Ik dacht aan een 275 of 300 achterband. Gaat dat passen?

Bedankt voor de berichten!
De vraag is of 300 wel past op een 140 17' araya :-p
Anders moet ik genoegen nemen met een 275

Past op een velg van 1.40

Bedankt!

Het is gelukt! Heb er nu een 300 band onder gezet. Deestone 778 geloof ik. Ziet er veel beter uit dan zo'n 250 fietsband. Binnenkort zal ik wat foto's delen
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor HotWheels » 10 maart 2017, 20:22

Een 250 is vooraan zowat het maximum. Een fietsband dus.
HotWheels
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor Keyser » 10 maart 2017, 20:23

HotWheels schreef:Een 250 is vooraan zowat het maximum. Een fietsband dus.

Ja, dat snap ik. Ik heb nu voor 225 en achter 300. Door het verschil komt de achterband nog groter over..
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor fs1man » 11 maart 2017, 10:45

3.00 past prima in de jaren 70 reed iedereen met een 3.00 , dit staat en rijd gewoon beter.
ik heb inderdaad bij al mijn brommers deze maat gebruikt , zelfs in de jaren 70 als ik een nieuwe fs1 kocht ging er bij de eerste 500 km beurt een 3.00 band op.
Ik moet echter wel een opmerking erbij zetten, heb je originele schokbrekers dan is er geen probleem , maar bij sommige imitatie schokbrekers kan de band bij kuilen of een drempel even het spatbord raken.
Ik heb dit opgelost door bij nieuwe imitatie dempers de veren te vervangen voor oude originele.
Waar je ook net iets eerder iets van merkt met een 3.00 is dat de gaten van je middenbok uitlubberen waardoor de bok wat schuiner komt en de brommer dus lager op de standaard staat, gaten oplassen en het is weer goed, dit zou ik toch doen omdat uitgelubberde gaten ook de werking van je rempedaal beinvloeden.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Berichtdoor athenayamaha » 11 maart 2017, 17:56

Ik rij met voor 2.00 en achter 2.25. Vind dit persoonlijk veel fijner rijden dan de 2.50 banden die ik eerst voor en achter had. De brommer voelt veel sneller aan. Hij is ook sneller kwa optrekken omdat er minder rolweerstand is. Ook lekker met bochten trouwens smalle banden :)
athenayamaha
500km gereden
500km gereden

Berichtdoor yamjan » 11 maart 2017, 18:57

Athena: In de racefietserij zijn 25 mm banden de laatste jaren in zwang geraakt ter vervanging van de 23 mm banden die decennia lang de standaard waren. Reden..... lagere rolweerstand! Bij gelijke bandenspanning tenminste.

Het verschil in acceleratie wat jij waarneemt zal voornamelijk tussen de oren zitten. Een verschil in rolweerstand kan wel veroorzaakt worden door een ander merk en type band maar of dit merkbaar is in acceleratie betwijfel ik.

Racefiets is misschien iets anders dan een brommer omdat de eerste geen vering heeft. Een smallere band dient harder opgepompt te worden dan een bredere. Hard opgepompte banden gaan bij oneffenheden stuiteren en remmen hierdoor juist de snelheid van een fiets. Een te zacht opgepompte (brom)fietsband geeft uiteraard ook een te hoge rolweerstand.

Op spiegelglad asfalt heeft een knalhard opgepompte smalle band weliswaar een lage rolweerstand, op een tegelpad, klinkerweg of hobbelig asfalt is een gematigd opgepompte brede band de snelste (en meest comfortabele) keuze.

Rij zelf met redelijk smalle banden (2,25 en 2,75) omdat ik dit beter bij het tijdsbeeld van de FS1 vind passen.
yamjan
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor Tombo » 12 maart 2017, 11:29

athenayamaha schreef:Ik rij met voor 2.00 en achter 2.25. Vind dit persoonlijk veel fijner rijden dan de 2.50 banden die ik eerst voor en achter had. De brommer voelt veel sneller aan. Hij is ook sneller kwa optrekken omdat er minder rolweerstand is. Ook lekker met bochten trouwens smalle banden :)

Mss moest je je oude banden gewoon oppompen :P Ik denk dat het tussen je oren zit dat je brommer daadwerkelijk zoveel sneller is ('aanvoelen' is wat anders dan daadwerkelijk sneller zijn :P).
Dat de brommer lekkerder in de bochten gaat, dat kan wel kloppen. Maar dat kan ook gewoon komen door het feit dat je oude banden vierkant waren
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Berichtdoor Keyser » 19 maart 2017, 13:37

fs1man schreef:3.00 past prima in de jaren 70 reed iedereen met een 3.00 , dit staat en rijd gewoon beter.
ik heb inderdaad bij al mijn brommers deze maat gebruikt , zelfs in de jaren 70 als ik een nieuwe fs1 kocht ging er bij de eerste 500 km beurt een 3.00 band op.
Ik moet echter wel een opmerking erbij zetten, heb je originele schokbrekers dan is er geen probleem , maar bij sommige imitatie schokbrekers kan de band bij kuilen of een drempel even het spatbord raken.
Ik heb dit opgelost door bij nieuwe imitatie dempers de veren te vervangen voor oude originele.
Waar je ook net iets eerder iets van merkt met een 3.00 is dat de gaten van je middenbok uitlubberen waardoor de bok wat schuiner komt en de brommer dus lager op de standaard staat, gaten oplassen en het is weer goed, dit zou ik toch doen omdat uitgelubberde gaten ook de werking van je rempedaal beinvloeden.

Nou de 300 past hier ook prima. Ik heb niet gemerkt dat de band het spatbord raakt, maar ik weeg ook niet zo zwaar. Ketting is wel te kort, dus ik moet een iets langere ketting zoeken. Het rijdt gewoon prima. Voor mijn gevoel is er minder trilling dan met de oude band, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor Keyser » 19 maart 2017, 13:37

fs1man schreef:3.00 past prima in de jaren 70 reed iedereen met een 3.00 , dit staat en rijd gewoon beter.

Nou de 300 past hier ook prima. Ik heb niet gemerkt dat de band het spatbord raakt, maar ik weeg ook niet zo zwaar. Ketting is wel te kort, dus ik moet een iets langere ketting zoeken. Het rijdt gewoon prima. Voor mijn gevoel is er minder trilling dan met de oude band, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten.
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor Keyser » 19 maart 2017, 13:40

athenayamaha schreef:Ik rij met voor 2.00 en achter 2.25. Vind dit persoonlijk veel fijner rijden dan de 2.50 banden die ik eerst voor en achter had. De brommer voelt veel sneller aan. Hij is ook sneller kwa optrekken omdat er minder rolweerstand is. Ook lekker met bochten trouwens smalle banden :)

Ik ben niet echt een sportieve rijder, dus prestatieverbetering is niet belangrijk voor mij.
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor Keyser » 19 maart 2017, 13:45

Image

Heb er sinds gisteren ook een vliegdekschipzadel op. Is niet de mooiste zadel, maar hij zit wel lekker en hij hoort een beetje op een 3e9.
De voorvorkrubbers zijn niet eens een jaar oud en al aan vervanging toe..
Verder moet ik een langere ketting vinden, want de middenbok raakt de achterband.

Voorlopige to do list:

-Balhoofdspeling stuur verhelpen
-voorvorkolie bijvullen
-blokolie vervangen
-langere ketting
-kabel trekken voor voetremlichtschakelaar
-manier vinden om de kickstart te installeren i.c.m. deze imi uitlaat
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor marco » 19 maart 2017, 18:19

Wat is er aan de hand met je kickstart?
Yamaha Sheriff 1981
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Berichtdoor Keyser » 19 maart 2017, 18:20

marco schreef:Wat is er aan de hand met je kickstart?

Ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoelde kickstart pedaal. Het is de fietsversie, en die komt tegen de uitlaat aan...
Keyser
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor marco » 19 maart 2017, 18:28

De steun van je frame waar de uitlaat aan zit kan je iets naar binnen buigen
Yamaha Sheriff 1981
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1