BdK9001's 2RU

Post hier foto’s en een verhaal over jouw eigen Yamaha FS1

BdK9001's 2RU

Berichtdoor bdk9001 » 29 mei 2017, 08:53

Al een tijdje geleden dat ik me hier heb aangemeld en voorgesteld, maar nu is het dan toch eindelijk tijd om een eigen topic te maken.

Ik heb 'De Rooie' begin april 2017 gekocht in Amsterdam. Volgens de verkoper is 'ie rijdend weggezet, maar hij kreeg 'm bij de verkoop niet gestart. Omdat het toch een hobby-projectje zou worden en hij wel een filmpje had waarin de brommer met 1 kick startte toch maar gekocht.

Als eerste maar eens de obvious problemen aangepakt: de tank ontdaan van roest, de boel eens even mooi schoongemaakt en even de contactpunten gecheckt. Deze bleken voorbij op, dus maar nieuwe besteld, en ook gelijk maar een nieuwe bougie, een BR8, ipv een BR7 (dit is volgens de FAQ de aangeraden bougie voor mijn setup). Verder nog wat klein grut als een benzinefilter en nieuwe slangen.

Na het plaatsen van de nieuwe bougie en contactpunten en het op tijd zetten van de ontsteking lukte het nog steeds niet om te starten, mogelijk lage compressie, wat mij ertoe noopte nieuwe zuigerveren te plaatsen, maar dit mocht niet baten. Na veel pogingen zei een vriend dat ik eens m'n handen om de cilinder moest houden om te voelen of er ergens lucht lekte, en inderdaad, de voetpakking bleek lek.

Na het vervangen van de voetpakking keurig in 1 kick gestart en gelijk even een rondje gemaakt, wat een power! Helaas heeft de 4-bak een erg groot gat tussen 3 en 4 waardoor het 16-tands voortandwiel wel erg optimistisch was. Ook hield de FS1 een beetje in midden in het toerengebied. Ik had er een 13 bijgekregen, dus die maar gemonteerd. Trok een stuk beter ten koste van de top (die ging van 85 met wind mee naar 72), mogelijk dat ik hier nog een 14 steek. Het inhouden midden in het toerengebied bleef helaas wel.

Op de 3e rit na de reanimatie viel de brommer ineens uit tijdens het rijden en wist alleen nog maar een beetje in lage toeren te pruttelen met een kwart gas, minder of meer gas geven en de boel viel stil. Toen maar 7 km naar huis gelopen, behoorlijk gedesillusioneerd. Het was geen warmloper, maar ik had geen idee wat het wel kon zijn. Thuis maar eens de bougie eruit, die bleek zwart en nat ipv het koffiebruin van de dag ervoor. Dan maar het carburateurkapje eraf en zachtjes kicken om te zien wat er gebeurde, tot mijn verbazing kwamen er hele sloten vloeistof terug uit het carter, ook nadat de carburateur was verwijderd. Hierdoor dacht ik dat er misschien wel een keerring van zijn plek was.

Na een weekje wachten op onderdelen (alle keerringen en pakkingen voor het blok maar gelijk besteld) en nog een weekje tegenzin, het blok eronderuit gehaald - in de tussentijd wel nieuwe remblokken voor gemonteerd. Omdat ik eigenlijk geen zin had om me te wagen aan het verwijderen van de koppelingsdeksel ging ik maar vast een nieuwe sproeier steken omdat op de oude 78 stond, dus voor de zekerheid maar 150, 160 en 170 besteld (wederom gebaseerd op de FAQ). Toen ik de vlotterbak los had gehaald viel ik bijna om van verbazing - zowel over wat ik zag, als mijn eigen stupiditeit. De sproeierbuis lag gezellig in een het vlotterbakje... Deze had ik na het initiële reinigen van de carburateur blijkbaar niet goed aangedraaid. Gelijk maar weer het blok eronder gehangen en de sproeierbuis goed vastgezet, helaas wel met de mysterieuze nr 78 erin omdat de buis een andere draad heeft dan de nieuwe sproeiers.

En mijn geluk kon niet op toen 'ie met 1 kick aansloeg! Gelijk maar even het blok warmrijden om de carburateur weer goed af te stellen. Helaas sloeg het lot weer toe: dit maal werd ik getrakteerd op een warmloper. Na even wachten maar op huis aan gegaan. Bougie gecheckt, dit maal zwart en vol roet, een snelle zoektocht op internet leerde mij dat dit 3 dingen kon betekenen: te grote sproeier, te koude bougie, of verkeerd afgestelde - te vroege - ontsteking. Omdat de bougie eerder wel koffiebruin was leek het me sterk dat het de sproeier zou zijn, bleven de bougie en ontsteking over. Omdat de ontsteking afstellen een kwestie van twee keer twee schroeven is, daar maar mee begonnen, door heel voorzichtig de contactpunten een paar tiende millimeter later te zetten. Startte daarna keurig en leek ook rustiger te lopen: hoog tijd voor een testritje!

In deze rit bleek dat het inderdaad aan de ontsteking lag, het rare inhouden in het midden van het toerengebied was weg en overall was er meer trekkracht aanwezig. Afgelopen week met hete weer ook heerlijk gereden zonder dat het blok een krimp gaf.

Vandaag komen er nog wat onderdelen binnen, onder meer nieuwe blokbeugels ivm het vele roest op de oude, en een nieuwe sproeierbuis waarin hopelijk wel de goede sproeiers passen.

Klusjes die voor de komende tijd op de planning staan:
- knipperlichten voor werkend krijgen
- Remlichtschakelaar achterrem afstellen (remlicht knippert af en toe uit zichzelf)
- Een manier vinden om de voorrem wat beter te laten remmen
- Het chroom onder handen nemen
- Een ander stuur plaatsen (chroom bladdert er af helaas)

In de herfst gaat 'ie helemaal uit elkaar en gaan het frame en de tank gestraald en gepoedercoat/gespoten worden.

Om jullie te vermaken tot ik thuis ben en betere foto's van de FS1 te plaatsen alvast een foto van de FS1 met z'n neefje ('08 Sym Jet Sport X SR) en jongere broertje ('10 Yamaha TZR50 "Rossi")

Image
bdk9001
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Re: BdK9001's 2RU

Berichtdoor NIX » 29 mei 2017, 15:02

Je moet een B8HS hebben, juist GEEN BR8.
Kijk eerst even in de FAQ.
NIX
7500km gereden
7500km gereden

Berichtdoor bdk9001 » 29 mei 2017, 15:05

NIX schreef:Je moet een B8HS hebben, juist GEEN BR8.

Klopt inderdaad, ik was in de war met die van de scooter, die heeft wel een BR8 volgens mij. Ik heb in ieder geval het typenummer er in zitten dat in de bougie-faq wordt aangeraden voor een snelle setup :)
bdk9001
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Berichtdoor bdk9001 » 03 jun 2017, 20:46

Zoals beloofd, en uiteraard veel later dan beloofd: meer plaatjes

Image
Image
Image
Image
Image

Gisteravond heerlijk getoerd, ik moest een remklauw voor de TZR50 ophalen in Opijnen, ongeveer 40km hier vandaan. Omdat het mooi weer was lekker met de FS1 gegaan, moest daarvoor ook een stukje over de N833, daar was ik wel blij met m'n snelle setup. Je zal er maar 45 rijden en een fietser willen inhalen...

Op de terugweg werd ik daar ingehaald door een auto met 3 jongeren er in, nadat ze me voorbij warengingen ze op gelijke snelheid rijden en keken en discussieerden even, vervolgens remden ze nog wat harder om even later met uit ieder raam een duim naar mij opgestoken weer weg te rijden. Blijkbaar ging de discussie over of ik nou een lichte motor op een fietsstrook was, of een opgevoerde brommer :D

Enige jammere is wel dat m'n remlicht en knipperlicht rechtsvoor weer doorgebrand zijn, dat waren toch echt verse lampjes. De voorrem daarentegen deed het gisteren prima, waarschijnlijk moesten de nieuwe blokken nog eventjes ingeremd worden
bdk9001
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Keer terug naar Mijn Yamaha FS1