Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Niels
Site Admin
Berichten: 11133 Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag
Bericht
door Niels » 26 mar 2009, 11:26
Misschien leuk, een nadenktopic
Bij deze de eerste breinbreker:
Waarom laten vliegtuigen de wielen niet draaien voordat ze landen (zodat ze als ze landen met de snelheid waarmee ze vliegen door kunnen rijden), zodat ze op het moment van landing minder belasting op de wielen en het onderstel hebben? Dit zou een hoop rubber schelen en de vliegtuigen gaan ook langer mee...
Tombo
17500km gereden
Berichten: 18321 Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek
Bericht
door Tombo » 26 mar 2009, 11:29
Zou je denken? Een wiel is gelagerd, dus "scharnierend". Iets was scharnierend is kan in principe geen moment opnemen. Dus geen kracht erop uitoefenen. Enige waardoor dat piepen komt is de massatraagheid van het wiel. Zo'n regelsysteem ontwikkelen lijkt me niet handig (=duur, zwaar, onhandig), je moet extra electromotoren toevoegen. Ik denk dat ze dat beetje rubber wel voor lief nemen
paull
1250km gereden
Berichten: 1381 Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle
Bericht
door paull » 26 mar 2009, 11:29
Breinbreker: Waarom eens lens nie vierkant is?
Niels
Site Admin
Berichten: 11133 Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag
Bericht
door Niels » 26 mar 2009, 11:29
En als je het wiel laat draaien door luchtschoepen oid?
Tombo
17500km gereden
Berichten: 18321 Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek
Bericht
door Tombo » 26 mar 2009, 11:30
Extra weerstand, en de wielen draaien de verkeerde kant dan op
Niels
Site Admin
Berichten: 11133 Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag
Bericht
door Niels » 26 mar 2009, 11:32
Dat ligt eraan hoe de vorm van de schoepen is
Maar wat dacht je van gyroscoopeffect?
Triforce
2500km gereden
Berichten: 4927 Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle
Bericht
door Triforce » 26 mar 2009, 11:45
het is alleen wegens de extra weerstand die je krijgt, en je krijgt een moment op het onderstel en daardoor ook minder lang mee gaat, net even nagevraagd aan een leraar van mij
en het is wel een goede vraag wegens mijn opleiding
, maar ze draaien vaak wel mee met de wind maar niet zo hard.
Axel
2000km gereden
Berichten: 2220 Lid geworden op: 29 jul 2007, 12:50
Locatie: Santpoort-Noord
Bericht
door Axel » 26 mar 2009, 11:53
paull schreef: Breinbreker: Waarom eens lens nie vierkant is?
Omdat een lens bol staat, die bolling is veel makkelijker te maken in een rond stuk dan een vierkant stuk.
Laatst gewijzigd door
Axel op 26 mar 2009, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Triforce
2500km gereden
Berichten: 4927 Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle
Bericht
door Triforce » 26 mar 2009, 12:06
ik ben met axel eens, het lukt wel met een vierkant maar een stuk moeilijker en is zwakker in constructie, een ronde bolle lens is een stuk steviger
YamaSam
10000km gereden
Berichten: 12187 Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:
Bericht
door YamaSam » 26 mar 2009, 12:26
wat gebeurt er als je een auto maakt die de lichtsnelheid haald, en je de koplampen aansteekt?
when men were men, and helmets were for divers
Jelle
Bericht
door Jelle » 26 mar 2009, 12:28
haha, geen idee
Yamaha rd50m
7500km gereden
Berichten: 9209 Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
Bericht
door Yamaha rd50m » 26 mar 2009, 13:04
YamaSam schreef: wat gebeurt er als je een auto maakt die de lichtsnelheid haald, en je de koplampen aansteekt?
de radio springt op?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
paull
1250km gereden
Berichten: 1381 Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
Locatie: Zwolle
Bericht
door paull » 26 mar 2009, 13:23
YamaSam schreef: wat gebeurt er als je een auto maakt die de lichtsnelheid haald, en je de koplampen aansteekt?
Dan word er niets verlicht omdat ie z'n eigen licht inhaald
mpro09
10000km gereden
Berichten: 14285 Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:
Bericht
door mpro09 » 26 mar 2009, 13:56
dikke crash,
@niels is er nog een clue?
Niels
Site Admin
Berichten: 11133 Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag
Bericht
door Niels » 26 mar 2009, 14:19
Niels schreef: Maar wat dacht je van gyroscoopeffect?
Denk daar eens over na (je weet wel, als je een wiel vasthoudt en je probeert hem te draaien
)