SOBW gebabbel

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

maar leent een fs1 blok van zichzelf niet veel beter voor opvoeren?
lees maar eens in dat artikel van de "vergeten yamaha racer die eigenlijk niet bestond"

en btw, kijk eens naar de prijs van kreidlijk onderdelen. mag je ook wel wat van verwachten
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

"Vergeten Yamaha racer", ja maar denk je dat dat blok uberhautp in de buurt van een FS1 blok komt? Daar is niks FS1 aan, ja op papier mss :P
De koppeling is zwak, de cilinder is thermisch zwaar onderbemeten etc. :P dat is gewoon een feit
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

ja maar de opbouw van dat blok is wel gebaseerd op een fs1 en andersom.
manier waarop de bak is opgebouwd, krukas die hoge toerentallen aankan enz enz

ja koppeling is ondermeten, maar dat is makkelijk aan te passen.
een kreidler cillinder kan je ook aanpassen.
maar dat verandert niets aan het blok, ik denk dat een fs1 vrij potent kan zijn wat dat betrefd
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Tja opbouw, een 2-takt is al gauw op elkaar gebaseerd ;) 1 cilinder, zuigergestuurd, roterende inlaat, membraan op het carter of op de cilinder, veel meer variatie heb je niet :P
Dan kan je ook zeggn dat het blok van die race Yamaha op een van Veen blok is gebaseerd ;)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Wijsneus :mrgreen:
Maar een van veen blijk lijkt in nog maar weinig op een standaard Kreidlijk blok

Toch denk ik dat een fs1 in bepaalde opzichten gewoon in het voordel kan zijn, maar doordat andere merken veel grootser zijn er niets mee gedaan is.
En zie nu die achterstand maar eens in te halen :p
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Naja, niet dat ik Kreidler top vind, maar je moet soms gewoon een beetje kritisch zijn ;)
Ja, in theorie kan een FS1 best racegeschikt zijn, maar je loopt al snel gewoon tegen een hoop problemen aan. Koppeling, koeling, beperkte ruimte voor grotere spoelkanalen, een groter membraan is lastiger te plaatsen, versnellingsbak die qua verhoudingen niet heel geschikt is om te racen (en een 5-bak is duuuuuuuuuuuuuur en relatief zwak, en in die sportklasse o.i.d. mag je maar een 4-bak ehbben)
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

nou het enigste voordeel van een fs1 is dat ie standaard roterend is (althans sommige types)

dat raceblok heeft twee versnellingen meer, waterkoeling, droge koppeling, andere slag etc. nog vergelijkbaar :o ???
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Ik bedoel voor SOBW idd, dan moet je hem dus vergelijken met kreidler en mb5 ;)
Kreidler heeft exact dezelfde boring-slag , vandaar dat je ook met kreidler cillinders kan werken ;)
Dan kan je bij die merken idd wel wat meer poortruimte maken.
Maar alle andere problemen zijn op een voor het reglement legale manier op te lossen volgens mij :)
Of het ooit die andere snelle merken kan bijbenen? Ik heb geen idee eigenlijk.
Tijmen104
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2009, 20:40

Bericht door Tijmen104 »

het blijft gewoon een feit dat het ook met een kreidler moeilijk blijft om competitief te zijn tenopzichten van een honda MB. Als ik zie hoeveel tijd, geld, moeite en nog veel meer leergeld heb moeten betalen om die van mij op dit nivo te kunnen brengen...... Een MB heeft standaart al een veel mooiere basis, membraan inlaat, spoelpoort layout ala 125cc racer, rechte vertanding, normale koppeling, veeeeeel meer ruimte in het carter om de spoelpoorten aan te passen ( bij een kreidler ga je er zo doorheen ). Het enige wat ik kan bedenken waar een kreidler in het voordeel is op het thermishe vlak en mischien de versnellingsbak.

Ik denk persoonlijk als je echt wil en bereid bent om veel tijd en geld er in te steken dat een fs1 ook best competitief te krijgen is.

Iets anders wat je heel goed ingedachten moet houden is dat het rijwielgedeelte mischien nog wel belengrijker is op de korte SOBW baantjes.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Afbeelding

hiermee gaan wij op de baan..

onze regels qua racing is wat soepeler, enkel jammer dat de 50cc klasse afgeschaft is, en we nu tussen de 80's zitten :x
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat wordt een zware kluif. In Portugal en Spanje enzo zijn ze aardig fanatiek met de 80cc races
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

wel de ene rijder heeft een 80 gestoken, die was zondag 2e,
de ander blijft bij 50 uit spirit en geldnoodzaak..

ik moet het verslag van de race nog krijgen, maar dat wordt een slachting vrees ik..

toch is het een mooi frame 8)
when men were men, and helmets were for divers
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ook een helemooie foto
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

zeker een mooie foto.

tijmen had z'n cillinderkop door midden afgelopen weekend :lol:
Plaats reactie