Aan het vervelen tijdens Nederlands

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Plaats reactie

Mogen ouders kinderen slaan

Ja
4
50%
Nee
4
50%
 
Totaal aantal stemmen: 8

BJ
500km gereden
500km gereden
Berichten: 571
Lid geworden op: 24 apr 2011, 19:20
Locatie: Kinrooi, België
Contacteer:

Aan het vervelen tijdens Nederlands

Bericht door BJ »

Hoi,

Gideon en ik zitten nu in Nederlands en de stelling waarover wij binnenkort over moeten debateren is de volgende.
"Mogen ouders kinderen slaan?"
Nu kreeg ik het grandioze idee om eens te horen wat de mensen van het forum hier over vinden.
Ik mag het waarschijnlijk niet als betrouwbare bron aanschrijven, maar ben toch wel benieuwd.

- Bjorn
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jullie beiden vinden dat wel kunnen dan als ik het goed zie?

cheap-ass achterhaalde methode, dat meppen/tikken/etc..

kindjes worden groot en géven uiteindelijk meppen terug,
beter niet mee beginnen.

je kan kleine kinderen zó gemakkelijk (en harder) straffen, zonder slaan of roepen..
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Mwa, een corrigerende tik moet best kunnen
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

als slaan de manier is hoe ge gezag over uw kinderen kunt hebben faalde nogal hard als ouder
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Nogal zwartwit. Ik kan me kapot ergeren aan de discussies met een dwars kind omdat de ouder koste wat kost vriendjes wil blijven met zijn zelf geproduceerde speelkameraadje. kinderen zijn soms gewoon dwars en helemaal niet uit op een rationele uitleg, ze willen gewoon zien hoe ver ze kunnen gaan. Ik heb vroeger best een een tik gehad als ik grenzen ondanks waarschuwingen overschreed. Daar ben ik niet slecht of getraumatiseerd van geraakt, mijn ouders waren de baas en dat kon je maar beter serieus nemen, dat is ook de verantwoordning van de ouder. Ik zal mijn laatste klap gehad hebben voor mijn puberteit, daarna kwam het wel op rede aan. Je daden hebben consequenties en daar kun je niet vroeg genoeg op gewezen worden, dat levert aangepaste mensen op. Ik kom veel totaal onaangepaste 20-ers tegen die nog nooit 'nee' hebben hoeven te accepteren of een cultuurschok ondergaan als ze ermee geconfronteerd worden dat de wereld niet om hun draait en dat ze echt een stuk moinder bijzonder zijn dan ze dachten en gewoon hun best moeten gaan doen zonder dat succes gegarandeerd is. Ik denk dat slaan alleen uit den boze is, als het gebeurt uit frustratie of woede of om een kind iets betaald te zetten of te kleineren. De dreigende verboden op het slaan van kinderen vind ik totaal doorgeschoten regelzucht en overemotioneel. Ik bedoel natuurlijk niet het slaan van andermans kinderen, ook al heb ik de neiging meer dan eens moeten onderdrukken met de gedachte dat het de ouder was die mogelijk eens een goede klap kon gebruiken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

NIX schreef:Nogal zwartwit. Ik kan me kapot ergeren aan de discussies met een dwars kind omdat de ouder koste wat kost vriendjes wil blijven met zijn zelf geproduceerde speelkameraadje. kinderen zijn soms gewoon dwars en helemaal niet uit op een rationele uitleg, ze willen gewoon zien hoe ver ze kunnen gaan. Ik heb vroeger best een een tik gehad als ik grenzen ondanks waarschuwingen overschreed. Daar ben ik niet slecht of getraumatiseerd van geraakt, mijn ouders waren de baas en dat kon je maar beter serieus nemen, dat is ook de verantwoordning van de ouder. Ik zal mijn laatste klap gehad hebben voor mijn puberteit, daarna kwam het wel op rede aan. Je daden hebben consequenties en daar kun je niet vroeg genoeg op gewezen worden, dat levert aangepaste mensen op. Ik kom veel totaal onaangepaste 20-ers tegen die nog nooit 'nee' hebben hoeven te accepteren of een cultuurschok ondergaan als ze ermee geconfronteerd worden dat de wereld niet om hun draait en dat ze echt een stuk moinder bijzonder zijn dan ze dachten en gewoon hun best moeten gaan doen zonder dat succes gegarandeerd is. Ik denk dat slaan alleen uit den boze is, als het gebeurt uit frustratie of woede of om een kind iets betaald te zetten of te kleineren. De dreigende verboden op het slaan van kinderen vind ik totaal doorgeschoten regelzucht en overemotioneel. Ik bedoel natuurlijk niet het slaan van andermans kinderen, ook al heb ik de neiging meer dan eens moeten onderdrukken met de gedachte dat het de ouder was die mogelijk eens een goede klap kon gebruiken.

:clap:
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik vind dat ouders hun kinderen niet moeten willen slaan.. Ik ben voorstander van coachend opvoeden.

Slaan is een uiting dat ouders zichzelf niet in de hand hebben. En dat mogen ze niet afreageren op hun kinderen. Met slaan los je niets op. Dat zou de boodschap moeten zijn die ouders aan de kinderen overdragen. Als kinderen elkaar slaan, zeggen ouders ook dat dat niet mag. Hoe hypocriet is het dan om het zelf wel te mogen..? Ouders moeten het goede voorbeeld geven, aangezien kinderen hen zien als voorbeeldfiguur. Wat geeft een ouder het recht om zich dusdanig boven een kind te zetten, om het kind te mogen slaan. Dit heeft voor mij niets met gezag of macht te maken. En al helemaal niet met opvoeding.
Zo vind ik ook niet dat ouders elkaar mogen slaan. Tenzij ze van SM houden ofzo, maar dan graag niet in het bijzijn van de kinderen.

Ik ben geen voorstander van straffen, maar van belonen van goed gedrag (complimenteren, geen materiële zaken of competities!). Dat stimuleert kinderen om zichzelf te ontwikkelen, en zelfstandig eigen keuzes en verantwoordelijkheden te maken en nemen.

Ikzelf kan ook niet boos zijn op mensen of kinderen. Dat heeft geen zin. Je kunt ze beter wijzen op de consequenties en hun eigen verantwoordelijkheden. Vaak komen ze ook zelf met een oplossing of een zelf-bedachte straf (waar ik altijd erg om moet lachen..).
Als je kinderen vrijer opvoedt, en ze hun eigen keuzes leert maken, worden ze ook niet zo losbandig als ze de vrijheid wel krijgen. Als je kinderen dingen verbiedt, is het een uitdaging en een test om over die grens heen te gaan.

Ik ben ook absoluut geen voorstander van die opvoed-programma’s van afgelopen jaren..

Dit zijn mijn ervaringen in mijn leven, met het werken met autisten (weekend begeleiding), en werk regelmatig met kinderen. Als basis ga ik uit van de eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben gelukkig geen ouder. Hopelijk duurt dat nog minstens 10 jaar.

De enige manier van slaan die ik hanteer zijn schouderklopjes dus :P

En om in te gaan op wat nix zegt:
Bij mijn methode hoeft het echt niet te betekenen dat je als ouder nooit "nee" mag zeggen.
Arnoute
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 2532
Lid geworden op: 28 mar 2010, 10:35
Locatie: Meulebeke

Bericht door Arnoute »

ik kreeg vroeger ook wel eens een mep,
maar volgens mij is slaan en slaan 2
je kan slaan zoals velen zeggen een corrigerende tik en je kan slaan echt doorslaan uit woede
die eerste moet wel eens kunnen tenzij het echt elke dag ofzo gebeurd..
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Hoe is het hiermee afgelopen? Wat was jullie stelling?
Plaats reactie