Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

En de remmetjes en kmtelleraandrijving opgefrist. Uiteraard met ouwe zooi. Oja, en een doosje van CMS ontvangen dat een kleine aanslag op het familiekapitaal was.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

2 Kettingkasten gelast die ik een keer van Erwin heb gekregen. En de achterspatboarden in de afbijt gezet.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door Tombo »

Rempomp (vierkante) in de verfafbijt gezet, binnenkort even een revisie setje bestellen. Ik kan alleen nergens de o-ring vinden die om het reservoir (waar het reservoir in de rempomp) wordt gedrukt
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Is die O-ring dan kaduuk?
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

Met Britte voorvork keerringen aan het vervangen van haar DT250mx.

@ Nix, Ik kom tegen dat er in een DT250/400mx 190,5 ml olie in de voorvork moet...
Ben jij hierover nog ergens wat van tegen gekomen? Want ik meet liever,,, eigenlijk...
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Het is dezelfde vork als een '76 XT500. 217cc volgens mijn XT handboek. Maar als ik de DT manual pak zegt die 190.5cc.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

Ik vond hier ook nog een DT mx Climer, die gaf ook 190,5 aan inderdaad.
Eerst maar 75cc er in en flink doorveren, daarna leeg laten lopen, even laten staan met het schroefje er uit.
Daarna het schroefje en vervolgens die 190,5 er in.
Ik ben benieuwd.
XT500 diameter is groter.
De sokken van de XT250 zijn hetzelfde, maar ik heb het vermoeden dat de poten niet hetzelfde zijn....
De achterbrug van een XT550 komt ook meer overeen met de DT250/400mx dan die van de XT250 mono.
Ik heb nog ergens een XT550 achterschokbreker liggen, die heeft dezelfde maat als die van een DT400, maar het lijkt me niet dat ze dezelfde veerspanning hebben, want een XT550 is wel iets zwaarder.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

De wielen van de DT400 en mijn XT500 zijn voor en achter helemaal gelijk. Het 250 achterwiel is niet gedempt. Een XT550 wiel is echt anders. De remplaat lijkt op die van een DT250/400, maar is toch anders. (Heb hier een 550 wiel staan, dat zat bij de 400 waarvan het eigen wiel aan gort gereden was, de eigenaar had zich laten zeggen dat die wielen gelijk waren. Niet dus.)
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door Tombo »

NIX schreef: 27 dec 2023, 10:31 Is die O-ring dan kaduuk?
Nee, hij is nog heel. Maar nu toch alles los ligt, was mijn idee om 'm te vervangen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

NIX schreef: 28 dec 2023, 14:11 De wielen van de DT400 en mijn XT500 zijn voor en achter helemaal gelijk. Het 250 achterwiel is niet gedempt. Een XT550 wiel is echt anders. De remplaat lijkt op die van een DT250/400, maar is toch anders. (Heb hier een 550 wiel staan, dat zat bij de 400 waarvan het eigen wiel aan gort gereden was, de eigenaar had zich laten zeggen dat die wielen gelijk waren. Niet dus.)
Hmm... Dat heb ik me ook laten vertellen bij XT/SR club dat de naven van de 500 en 550 gelijk zijn, maar niet zelf gecontroleerd.
De wielen van een DT400 en XT500 zijn inderdaad wel gelijk...

Buiten een koplamp en wat rubbers, is er voor de rest weinig uitwisselbaar.
Zojuist de balhoofdlagers van de DT250 vervangen voor conische
Op het zakje staat ook geschikt voor heel wat type's Yamaha
zoals bijv.: XT125 t/m 500, DT50 t/m 400 m/mx, RD50/80m/mx/LC1
en YP250 en TDR125...
Dus dan zal het ook wel compatibel zijn met de FS1.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

FS1 heeft boven en onder dezelfde grote lagers, DT/RD heeft boven kleine lagers, zeg maatje fietsbalhoofd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Net ontdekt dat de hele afstandsbus in de DT250 naaf mist, ik vond al dat het rechter achterwiellager van de DT niet zo best was. Echt... Zelfs de remplaat heeft de naaf naast de remvoering geraakt.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

Oi... soms vergeet je wel eens wat.
Nadat ik de sokken over de voorvorkdempers geschoven had, zag ik dat ik een keerring clip en de ring niet gemonteerd had.
Maar dat je een spacer overhoud na het monteren en dat compleet negeert,,, moet je toch wel stekel blind zijn, of het een aantrekkelijke gewichtsbesparing vinden. Tevens heb je dan ook niet gecontroleerd of het wiel vrij en/of zonder weerstand rond draaide.

Bij het vervangen van balhoofdlagerschalen van een FS1 / RD-achtigen heb ik eigenlijk nooit gelet of er verschil tussen zat. Ik pakte de lagerschalen uit de juiste stelling, Ook bij de verkoop daarvan, maar ook bij het aanvullen van de stelling legde je de doosjes op de juiste plekken.
Blijkbaar heb ik toen nooit mis gegrepen, anders had ik gaan experimenteren en er achter gekomen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Ik denk dat ik dat blok eerst maar open trek... De bedrading is ook niet echt een feest. Van alles doorgesleten en wat draden op gekke plekken erbij gedraaid. En ik mag nog proberen de achterbugas eruit te trekken.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

Die achterbrugas kan je vergeten...
Kijk maar gelijk naar een fixe pers, want dat wordt vreselijk.
Bij de 400 waren dit de eerste dingen die ik heb aangepakt.
De achterbrug was gewoon meesturend geworden, en de bekabeling was.... tja, daar heb ik geen woorden voor.
Na het kaal halen en demonteren de boel laten stralen en moffelen.
De Brug hangt nu in het brons, en er zitten daar geen kunststoffen meer aan, behalve de kettingspanner/geleider.
De kabelboom is gelijk de koperbak in gegaan en heb gelijk de boel naar 12volt gezet en het meest summier mogelijke bekabeling gemaakt wat uberhaupt nodig is. De boel draait nu op 12 volt en zonder accu en een H4 autolamp in de koplamp met een juiste unit, die ook voldoende lichtopbrengst heeft en de rest voorzien van diodes waarbij de boel ook nog heel blijft.
Dit word geregeld door:
https://www.beckelektronika.nl/
150W alternator, deze werkt goed met en zonder accu.
Doe je pinkers monteren, dan is het niet onverstandig om er een kleine accu bij te zetten.
Deze alternator heb ik geplaatst achter het rechter kunststof kapje onder de luchtfilter.
Ik heb de maatvoering van het imitatie achterlichtglaasje naar Beck gestuurd en die heeft op een fantastisch manier ledjes in elkaar geknoopt waardoor ik rem en achterlicht met kentekenverlichting in één heb.
Bij stationair knippert het achterlicht iets op de compressieslag, maar dit werkt al 15 jaar probleemloos.
Pas op de tapbouten van de cilinderkop en uitlaatpoort, deze zijn een crime en voordat je er erg in hebt ben je je draad kwijt.
Ik heb verschillende keren gehad dat mijn linkerlaars waterdicht werd van de 2T olie door een lekkende cilinderkop.
De enige die de taps op zijn plek wist te houden was Pieter Smid uit Geldermalsen.
De cilindermoeren zijn van pisbakken aluminium en kan je beter de imitatie RVS XT500 bouten toepassen, want ook de voetpakking komt ook graag naar buiten zetten met die @#$ aluminium busbouten.
Voor de rest is het een DT/RD/TY blokje die nog niet te heet gewassen is.
Laatst gewijzigd door kittop op 02 jan 2024, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie