Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

Nieuwe (andere) steppenbalk gemonteerd. Eentje waarbij de zijstandaard direct aan de steppenbalk vast zit. Komt van een andere FS1 achtige Yamaha af, met dank aan dr. Bob.
En een stukje door de straat gereden met mijn zoontje voorop (4 jaar). Hij wilde eigenlijk niet, maar toen hij eenmaal op de brommer zat, ben ik door de straat gaan rollen. Dat vond hij ok. Toen toch maar de brommer gestart en gereden, hij vond het uiteindelijk toch wel leuk ;)
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

Zaterdag met wat vrienden een ritje gereden, 3 FS1's en 3 bami Honda's. Uiteraard was er een FS1 met pech. Veertje van de middenbok losgeschoten onder het rijden (hoe weten we ook niet..). Ritje van zo'n 85 km, dat was lang geleden.
Toen ik terug naar huis reed schoot (vol in zijn toeren in de 3) ineens de uitlaatbocht uit mijn Homoet :roll: (hier in het dorp), dikke herrie... Vorige week had ik de wartel nog een slagje gegeven met de waterpomptang (dacht dat de uitlaat iets lekte), blijkbaar heb ik toen de bocht ook iets 'naar buiten' gedraaid.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door NIX »

Bricoleur.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

Haha.
Toch maar eens kijken of ik de bocht kan laten vastlassen
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door yamjan »

Zag vandaag in de buurt van Beltrum - Zieuwent een clubje met FS1 /RD spul. Tombo weer on-tour?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

yamjan schreef: 30 sep 2023, 18:57 Zag vandaag in de buurt van Beltrum - Zieuwent een clubje met FS1 /RD spul. Tombo weer on-tour?
Ik niet!
Wanneer, vandaag?
Ik weet dat er zondag wel een ritje vanuit Zieuwent was van een groep brommers.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door yamjan »

Yes, was vanmiddag. Zag een paar van die YB-1 retro modellen. Massink uit Toldijk haalde wel eens van die dingen uit Japan:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

Nog niet gezien hier in de buurt.
Tegenwoordig komt er elk half jaar ofzo wel een (paar) container(s) vol met brommers uit Japan. Voornamelijk Honda, maar er zit tegenwoordig ook wel wat Yamaha spul tussen. Viertaktschuur in Maarssen import dat.
Vaak mooi spul, ik vind ze vaak alleen wel erg aan de prijs
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door kittop »

Afgelopen zaterdag ben ik met m'n XT naar een crematie geweest van een 78 jarige XTSR500 lid die vanaf een evenement op de terugweg bij Lienden is verongelukt.
De opkomst was indrukwekkend en passend voor deze man, die altijd raad en daad klaar stond en die bij de Hennorit moeilijk te volgen was door zijn tempo.
Toen ik al op het terrein was, hoorde ik een hoogtoerig brommertje naderen wat uiteraard mijn aandacht trok, maar ik kon niet zien wat er naderde.
Vanwege nog meer verplichtingen moest ik voor het einde van de crematie alweer weg.
Stiekem speur je het parkeerterrein af wat dat zou geweest zijn wat mijn aandacht trok en vond een glimmende aubergine '78 RD50mx die geparkeerd stond naast mijn XT
Uiteraard was ik benieuwd waarmee deze was afgemonteerd.
Het was exact hetzelfde waarmee mijn dochter haar TY50m in elkaar gezet heeft.
het was een DT80mx blok met RD50mx carterdeksels, een 24mm Mikuni en een expansieuitlaat.
Wat ik jammer vond, is dat ik de bestuurder niet heb kunnen spreken.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 884
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Dr. Bob »

Een kennis had zijn blok bij hem in de buurt in Zuid Holland laten reviseren en wilde nu een snelle Athena cilinder van mij erop. De nieuw opgebouwde blinkende brommer werd bij mij neergezet en ik ging aan het werk om de erbij geleverde nieuwe Athena te tunen. Dat was veel werk want bij het gieten van de cilinder hadden de mallen scheef gezeten. Vooral zichtbaar bij de uitlaatpoort, maar ook de spoelers zaten links en rechts verschillend:
Afbeelding
Dat vinden de zuigerveren niet fijn, maar dat loopt natuurlijk ook niet echt goed.
Na veel correctie en tunen deed de cilinder het goed 'onder de kraan'. (Mooie symmetrische waterstralen)
AfbeeldingAfbeelding

De cilinder op de brommer gezet met een aluminium voetpakking van 1 mm, anders kwam de KX60 zuiger niet onder de spoelers en werd de squish te klein, maar net 0.6.
Het gereviseerde blok had nog niet gelopen, de bedrading van de nieuwe 12 volt CDI ontsteking uit Hilversum moest nog verder aangesloten en er was ook iets met de koppeling. Die kwam niet goed vrij.
Nadat ik de bedrading goed had aangesloten had ik vonk, maar ik kreeg de brommer niet aan het lopen. Waarschijnlijk stond ie niet op tijd, maar dat kun je niet controleren als er geen puntjes in zitten...

Oorzaak bleek een RD vliegwiel in plaats van een FS1, de code 166 kwam me al onbekend voor:
Afbeelding
Ander vliegwiel erop en starten lopen!
En toen de koppeling afstellen: eerst maar een iets langere drukstift geprobeerd, maar hij kwam nog niet vrij..
Nog maar een extra kogeltje erbij, maar niks hoor.
Dan maar eens de andere kant open maken om te zien wat er gebeurt bij ontkoppelen
Afbeelding
De deksel van de nieuwe Hilversumse 3 plaats koppeling gaat gewoon goed naar buiten, maar heel gek: de binnenkorf draait niet vrij in de buitenkorf!? Boel uit elkaar en bingo: de bouten steken door de bodem van de afgedraaide binnenkorf en lopen vast tegen de klinknagels van de onderliggende buitenkorf!!
AfbeeldingAfbeelding
Uitstekende delen afgeslepen en hij werkte weer goed! Weer wat geleerd.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door NIX »

Met andere woorden: Snel uit de doos bestaat niet.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

Blokje onder mijn FS1 vandaan gehaald en gedeeltelijk al open getrokken. Blokje begon steeds lawaaiiger te worden afgelopen jaar. Als ik het vliegwiel vastpakte kon ik speling (radiaal) voelen van het vliegwiel/krukas. Tijd voor een blokrevisie dus.
Als ik het zo zie moet ik mss ook maar eens langs Dr. Bob met mijn AJH..
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18323
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Tombo »

Blokje helemaal gesplitst. Alleen nog 1 lager van de krukas af krijgen. Lager aan de vliegwielzijde voelde idd niet fris meer aan.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 884
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door Dr. Bob »

Tombo schreef: 18 nov 2023, 17:53 Als ik het zo zie moet ik mss ook maar eens langs Dr. Bob met mijn AJH..
Ik dacht dat Gino die van jou al onderhanden had genomen?
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Wat heb jij vandaag met of op een brommer gedaan v7.0

Bericht door fizzie »

Ik pas de stalen koppeling ook op een andere manier aan om er n 3plaats van te maken.
Koperen ring weg en bus iets korter.
Maar blijft best wel wat werk.
Idd niet snel ff afdraaien en klaar....
Plaats reactie