kwaliteit olie

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

kwaliteit olie

Bericht door rubberbutt »

Ja, ik weet. Het is weer eens een topic waar je jaren over kan discussieren. (laten we dat niet doen :mrgreen: ).

Ik gebruik momenteel Castrol Power RS olie om te mengen.
Nu zag ik weer deze advertentie op mp.nl:
http://link.marktplaats.nl/m756771872

Mijn eerste reactie is: Zal wel weer van die goedkope meuk zijn zoals de hema olie of de action olie, waar je je cilinder langzaam naar de klote helpt...
Heeft iemand dit al wel eens gebruikt. T' is natuurlijk wel lekker goedkoop, maar vaak geldt ook: goedkoop is duurkoop.
Wat vinden jullie: Deze olie maar laten staan ? Of 1 flesje van 1 ltr proberen ?
Ik wou misschien een doos kopen met 10 of 12 flessen, maar als het prut is zit ik weer mee... :wink:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: kwaliteit olie

Bericht door NIX »

Goedkope en minerale olie kan de boel wat sneller van dichtkolen, synthetisch is vaak niet zelfmengend, dus je brommer eerst een keer schudden voor je'm start, maar smeert wat beter en koolt bijna niet aan. That's it.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Re: kwaliteit olie

Bericht door the_destroyers »

Blijf maar bij castrol rs!
Rij er al jaren mee, 1maal warmloper, en was eigen schuld :oops: :lol:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: kwaliteit olie

Bericht door Tombo »

Ik rij eigenlijk pas sinds 1,5/2 jaar met Castrol TTS/RS, daarvoor altijd met minerale olie gereden (2 liter cans volgens mij, van de Velba/Brezan). Eigenlijk nooit vastlopers of grote warmlopers o.i.d. gehad, het koolt alleen allemaal wat sneller dicht en rookt wat meer.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: kwaliteit olie

Bericht door NIX »

Ik gebruik alles. Castrol, Kroon oil, weetikveel, als het maar minimaal halfsyntheet is.
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: kwaliteit olie

Bericht door rubberbutt »

Meestal haal ik met de auto 2 jerrycans van 10liter euro 98.
Thuis in de garage giet ik de helft van een jerrycan in een kleiner jerrycannetje van 5 liter. 125 cc olie er bij mikken, en goed shaken...
Zo vul ik dan steeds de brommertank bij als ik een rit heb gereden. Dus die olie is al goed vermengd..

Aan de andere kant. Onze brommers zijn wel 35 jaar oud. Wil je dus eigenlijk niet te veel stunten met el-cheapo olie.
Minerale olie neem ik helemaal niet, zoals NIX zegt minimaal half-syntheet. Vol syntheet zal wel iets beter zijn.
Misschien maar gewoon eens een flesje van 1 L proberen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: kwaliteit olie

Bericht door NIX »

Onze brommers zijn ontworpen in de tijd dat er enkel el cheapo kwaliteit was en dat moest er ook nog 1:20 in gemikt worden wilde het een beetje smeren en niet warmlopen. In 40 jaar is de mengolie enorm verbeterd en bestaat de prutkwaliteit van vroeger niet meer. Toch is er wel verschil en betreft met name het dichtkolen. Maar vetter dan 1:40 moet je gewoon niet doen.
Plaats reactie