Rusland

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Plaats reactie
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11131
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Rusland

Bericht door Niels »

Ik was een beetje rond aan het neuzen in het nieuws en daar komen toch wel wat zorgwekkende berichten voorbij omtrent Rusland.
Wat denken jullie eigenlijk van de acties van Rusland (de strategisch zeer gunstig liggende Krim innemen, undercover-oorlog in Oekraïne, onderzeeërs in de Baltische zee, verhoogde activiteit van nucleaire bommenwerpers boven Europa en van Russische spionnen)?

En daarbij van de "Poetinisaties" in Hongarije (anti-democratische wetten, onteigening van land in buitenlands bezit) en andere Oost-Europese landen?

Ik weet niet waar ze nu mee bezig zijn, maar het klinkt voor mij toch wel zorgwekkend :?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rusland

Bericht door NIX »

Je kunt je beter zorgen maken over de westerse krachten die Putin en Rusland de agresssor willen maken. Het slechtste wat je nu kunt doen is de media volgen of ze als infobron zien. Het zijn onze eigen banken en machtige partijen die onze eigen Westerse maatschappij aan het uithollen en verzieken zijn. Zoek uit wat de grootste sponsoren van de Ukraine zijn en zelfs een bandje als Pussy Riot. Vraag je af waarom Russische separatisten zich beroeren en waarom Putin die al bases op de Krim had, het ineens nodig vond om die zeker te stellen. In de Ukraine speelt het nationalisme enorm op. Dat begon enkele jaren geleden al met dat mens met die blonde vlecht op haar kop. Dat nationalisme keert zich tegen de Russen. Die zitten daar vanwege de USSR en kun je niet zomaar even weg sturen. Los daarvan is de Ukraine zowel naar het Westen als naar het Oosten groter dan historisch verantwoord. De Krim is eigenlijk helemaal geen Ukraine. Putin is ex-KGB en koude oorlog denker. Die is geen fan van Amerika of het Westen. Dat moeten wij respecteren. En wat doen we? de enige buffer die er nog is (Ukraine) dreigen lid te maken van de NAVO. En alles aangrijpen om er een interventiemacht heen te sturen. Dan zit de Navo dus letterlijk op zijn lip. Het is dus aan ons eigen opreden te wijten als dat een nieuw gordijn op zou leveren. putin is geen homo fan. Op zich kan het hem niets schelen, maar taferelen zoals bij onze gay pride moet ie niet. Klaar. Daar kun je wat van vinden, maar zo is het. (Overigens ben ik ook geen fan van zoiets als de gay pride om verschillende redenen, maar goed.) Alleen laten wij ons voeren met uit zijn verband getrokken berichtgeving van niet kritische pers die elkaar napapegaait. Lees artikelen en publicaties van lieden die er verstand van hebben en negeer de pers! Los daarvan: niemand weet wat het oostfront aan mensen heeft gekost tot de bevrijding en wat de rol van het Oosten was in het verslaan van de nazi's. Maar we vergroten wel de rol van de Amerikanen met D-day uit. En wie was er braaf aanwezig op dat Amerikaanse feestje? Putin. Ooit beelden gezien van Obama die op een herdenken van het Oostfront was gezien?

De wereld staan in brand, dat is zorgwekkend. De banken en verzekeraars stelen ons geld, de overheid gaat er gewoon in mee. De extremistische Islam is dol. We windowdressen lekker verder met de EU die met onzinnige grondwetten komt aangehobbied en zich druk maakt om het maximale vermogen van stofzuigers en we laten ons besodemieteren over wat er elders gebeurt. Dat is waar ik me zorgen over maak. Even in het kort.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Rusland

Bericht door Tombo »

^2 With stupid!
Nederland staat ook mooi op de kaart trouwens, met de roeptoeterende plofkop van van Baalen, die de boel nog ff lekker kwam ophitsen.

Overigens, over die Russische bommenwerpers in het luchtruim boven Europa, dat is iets wat ze al doen sinds de Koude Oorlog
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11131
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Rusland

Bericht door Niels »

NIX schreef:Lees artikelen en publicaties van lieden die er verstand van hebben en negeer de pers!

Waar vind je die artikelen en publicaties?
En hoe beoordeel je of iemand er verstand van heeft?

NIX schreef:De wereld staan in brand, dat is zorgwekkend. De banken en verzekeraars stelen ons geld, de overheid gaat er gewoon in mee. De extremistische Islam is dol. We windowdressen lekker verder met de EU die met onzinnige grondwetten komt aangehobbied en zich druk maakt om het maximale vermogen van stofzuigers en we laten ons besodemieteren over wat er elders gebeurt. Dat is waar ik me zorgen over maak. Even in het kort.


Daar ben ik het wel mee eens, maarja wat kan je daar aan doen? Een opstand? Andere partijen stemmen helpt ook niet.

Individualisme, collectieve naïviteit, de YOLO-filesofie en bucket lijsten zorgen ervoor dat dit zo ontstaat.
Diegenen die de macht hebben verpersoonlijken die filosofie over de rug van de "normale burger" en willen vooral niet horen waar de werkelijke aandachtspunten liggen.

Tombo schreef:^2 With stupid!

Dat is weer echt zo'n Tom-opmerking... :?
Wat wil je daar nou mee zeggen? Tom is alwetend en ieder ander die zich wat afvraagt is dom?

Tombo schreef:Overigens, over die Russische bommenwerpers in het luchtruim boven Europa, dat is iets wat ze al doen sinds de Koude Oorlog

Klopt, het gaat er alleen om dat het er nu veel meer zijn.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Rusland

Bericht door Tombo »

Zo zo, met het verkeerde been uit bed gestapt :shock: Ik had van jou verwacht dat je de term 'with stupid' kent, dat is dat je het eens bent met iemand (op het internet althans). :roll:
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11131
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: Rusland

Bericht door Niels »

Naja, nee dus :P
Ik dacht dat het daarom ging dat je mijn post dom vond...
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Rusland

Bericht door Tombo »

Niet zo snel conclusies trekken dus ;)
Overigens, in dit topicp op Tweakers staat een hele hoop interessante informatie. Natuurlijk zijn er een hoop pro-Russische posters, en pro-Oekraine posters, dus je zult zelf een beetje informatie moeten destilleren uit de artikels, linkjes en theorieën die ze posten (en je eigen conclusies trekken).
Wat ik wel weet is dat er van beide zijden (Oekraïne/Europa <--> Russen/separatisten) echt een hele hoop propaganda tussen zit, en je een hele hoop info met een korreltje zout moet nemen.
Gebruikersavatar
Daan1990
250km gereden
250km gereden
Berichten: 446
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:15
Locatie: Fort Worth, TX

Re: Rusland

Bericht door Daan1990 »

Interresant topic...

@Nix: Ik ben het wel met je eens dat de westerse media overdrijft. Maar ik denk dat de situatie iets genuanceerder ligt.

Ik vraag me bijvoorbeeld af, waarom Rusland juist nu met de spierballen moet gaan rollen. Dit soort acties http://foxtrotalpha.jalopnik.com/russia ... 1652509087 zijn op zn minst merkwaardig. Ik heb het gevoel dat Rusland een volkomen achtergesteld land is waar de leider vergane "glorie" wil doen herleven. In de koude oorlog liepen ze al achter de feiten aan, nu is de achterstand ruim 20 jaar. Ze hebben zich de laatste maanden steeds meer afgesloten van de (westerse) wereld en veel ontwikkelingen niet meegemaakt. Het land bezit een extreem kleine elite met al het geld terwijl het gros van de bevolking geen toegang heeft tot de meest essentiële voorzieningen. In onderwijs, ontwikkeling, technologie doet het land naar zijn omvang gewoon niet mee. In de VS is de verhouding ook zeer scheef maar daar is de middenklasse nog enigszins in stand. Daarnaast zien ze buurland China, in de koude oorlog nog een mindere, een enorme ontwikkeling meemaken. China is militair al superieur aan Rusland. Oost Europese landen die voor de koude oorlog nog bij de USSR zaten, doen het als lid van de EU en NAVO ook beter. Samengevat: als je bij Rusland hoort, ben je aan het verliezen.

Oekraïne wil zich losmaken van de banden met Rusland, omdat samenwerking met Rusland geen vooruitgang is. Rusland sluit zich af van de wereld door middel van zinloze, lege, militaire provocaties. Dit uit een wanhoopspoging nog te laten zien aan de wereld dat het wel degelijk meetelt. Samenwerking met Rusland betekend minder samenwerking met de rest van de wereld. Wat Rusland zou moeten doen is toenadering zoeken met de westerse wereld en op zo veel mogelijk vlakken samenwerken.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rusland

Bericht door NIX »

Rusland wil en hoeft niets met het westen. Wat we nu doen is ze juist richting China drijven. Dit moet je niet met Westerse ogen bekijken. En dat is precies waar het probleem veroorzaakt wordt.

Het is zo makkelijk om Rusland als agressor neer te zetten en Ukraine als slachtoffer (past ook zo goed in het US straatje). Maar het opkomende neo fascisme en zelfs nazisme moffelen we weg, want dat past niet in onze beleving. Let op: ik zeg niet dat Putin een prettige vent is.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... tists.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... orbit.html
http://www.counterpunch.org/2014/06/06/ ... n-ukraine/
http://www.zerohedge.com/news/2014-05-1 ... digit-away
http://www.newsweek.com/american-who-da ... ase-231388

Enkele voorbeelden van zowaar wakker wordende pers.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Rusland

Bericht door NIX »

Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie