Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Plaats reactie
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

Ik heb in mijn jonge jaren een nieuwe rd gehad dat was vlak voordat ik mijn rijbewijs mocht gaan halen in 1978.
in 1978 was de rd voor het eerst in Nederland te koop als brommer en eigenlijk bedoeld als opvolger voor de fs1.
Maar er bleef vraag naar de fs1 dus hij kwam er naast de fs1.
Met deze nieuwe rd was ik niet echt gelukkig ik heb er vaak naast gelopen in plaats van er op.
na 3 maanden was ik hem zat en heb m geruild voor een fs1 dx van 78.
toen ik rond 1999 weer fs1,tjes begon te kopen kocht ik ook een rd en weer was het een probleem geval, ik was er dus klaar mee.
Afbeelding
Dit was de rd die ik in 1999 kocht of beter gezegd dit was het eind resultaat.
Een 78er Duitse RD 5 bak in het zwart net als die ik in 1978 nieuw had gekocht alleen had die spaak wielen en was een 4 bak.
Nu 2016 ik ben ouder en meer versleten en heb naast de fs1,tjes een TZR , maar omdat mijn schouders versleten zijn is het rijden op de TZR pijnlijk en bijna niet meer te doen voor mij.
Nu zit ik te denken aan een RD naast de fs1 maar vraag me dus gewoon af wat is wijsheid de TZR gaan ruilen voor een nette zwarte RD 1978/79 met kenteken, of er toch een gaan bouwen vanaf het kale frame.
Wat ik verwacht van eventueel een aan te schaffen RD is : het is een 1978 model. Hij is Zwart. Hij heeft sterwielen en een Kenteken, Hij rijd probleemloos . Hij rijd op mengsmering.
De TZR zit qua waarde rond de 1000 euro dit mag de RD maximaal kosten.
Wat denken jullie opbouwen vanaf een kaal frame of een rijdende kopen , als die al te koop is toevallig.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door Kees »

Ha FS1man,

Mogelijk:
Koop een technisch betrouwbare en netjes exemplaar
Koop een technisch betrouwbare met cosmetisch werk
Koop onderdelen en assembleer zelf

Bij alles weet je dat als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt, je later bij moet passen. In geval van de eerste twee opties zou ik dan ook alleen met een bonafide verkoper in zee gaan. De derde optie is misschien wel de meest safe: je weet dat er veel aan moet gebeuren en dat je dat geld kost. Wat er dan in praktijk blijkt mee te vallen en bruikbaar is, is dan mazzel....
Veel wijsheid en succes!

Groet,
Kees.
Groet uut Doezum,
Kees.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door Jeti »

Een brommer vanaf een kaal frame is altijd duurder. Vooral omdat je ook alle bussen, assen en kleine troep nodig hebt.

Ik denk dat je het beste een redelijk tot goede, maar vooral complete brom met kenteken kunt kopen. Deze dan uit elkaar halen en technisch in orde maken.

Ik vind een RD stiekem degelijker rijden dan een FS1.

Een RD past prima in jouw rijtje. Beter dan een TZR vind ik.

Voor 1000 euro zou je zeker een goede RD moeten kunnen creëren als je het niet TE spannend wilt.

Maar heb je er al een op het oog, of zijn dat je wensen? Want per se een zwarte willen lijkt me overbodig. Zwart en stickers zijn gewoon verkrijgbaar.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

Nee ik heb er nog geen op het oog en met persee een zwarte bedoel ik eigenlijk dat het eind resultaat moet zijn als de bij gevoegde foto.
Een rd van dit type past zeker beter in het rijtje van de fs1,tjes dan de tzr maar ook als de latere rd.
Qua rijden doet een rd dat wat comfortabeler dan een fs1 ben ik het ook mee eens, maar wat mijn ervaring is dat
een rd minder betrouwbaar is, maar terwijl ik het schrijf denk ik ook dat het gewoon net die twee zijn geweest die ik had.
De nieuwe die ik had zijn meteen de bussen van uit de uitlaat gehaald, daardoor liep deze 70 km/u, maar nu weet ik wat ik toen niet wist dat hij veel warmer werd door waarschijnlijk maar net genoeg brandstof, en dat hij daardoor na bepaalde tijd begon te parelen.
De tweede stopte er mee als hij op tempratuur kwam , nu zou je denken aan de ontsteking of bobine.
Met de wijsheid van nu zou het waarschijnlijk voor beiden rd,s wel opgelost zijn geweest.
Wat een rd opbouwen betreft vanaf een kaal frame ben ik het wel eens met jet die kleine dingen tikken aan ook denk ik dat RD onderdelen wat lastiger te vinden zijn.
maar goed het is niet zo dat er morgen al eentje moet staan , maar ik wil toch mijn ogen open houden als er rd onderdelen van dit 78 model voorbij komen.
zo wil ik bijvoorbeeld wel dat de tellers alletwee rode wijzers hebben dus niet een rode voor de snelheids meter en een oranje voor de toerenteller.
Maar goed we zien wel of er iets voorbij komt.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door NIX »

Koop een complete met mankelementen, maar wel compleet. Vork is gelijk aan FS1, blokjes zijn gelijk aan DT/RD MX. Dat spul is dus zat te krijgen. Zijkapjes kettingkasten uitlaat en mooie zadels zal het probleem zijn. Ik zou zelf een Duitse pakken, maar jij zal wel weer trappers willen. Oliepompje kun je blijven gebruiken, hooguit een keer schoonmaken, ben je daar ook vanaf. Al denk ik dat pompjes uit die tijd te rijk staan voor onze huidige superolie.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

NIX schreef:Koop een complete met mankelementen, maar wel compleet. Vork is gelijk aan FS1, blokjes zijn gelijk aan DT/RD MX. Dat spul is dus zat te krijgen. Zijkapjes kettingkasten uitlaat en mooie zadels zal het probleem zijn. Ik zou zelf een Duitse pakken, maar jij zal wel weer trappers willen. Oliepompje kun je blijven gebruiken, hooguit een keer schoonmaken, ben je daar ook vanaf. Al denk ik dat pompjes uit die tijd te rijk staan voor onze huidige superolie.

Nee een RD hoeft geen trappers te hebben voor mij en olie pomp hoeft ook niet mengsmering is net zo makkelijk de tzr gebruik ik ook zonder oliepomp, makkelijker voor mij ik haal een jerrycan mengsmering bij de anac en tank thuis, of hij moet toevallig vlak bij de anac op reserve moeten, dan tank ik daar.
ik neem rustig de tijd eerst wil ik die fs1 rommel klaar hebben, althans tot en met nummer 5, maar ik houd ondertussen wel RD dingetjes in de gaten.
Een zadel wil ik wel eens een keer vergelijken met dat vliegdekschip van de 3e9, ik heb zo het idee dat dat qua lengte en breedte aardig overeen komt met dat van een rd.
Een fs1 achterspatbord past ook zonder de oren prima op een rd (eigen ervaring) die ik op de foto heb staan in het begin van dit topic heeft ook een fs1 achterspatbord, blijft over kettingkast en uitlaat ook belangrijk natuurlijk, maar de voorkeur gaat idd uit naar een Duitser die heeft een 5 bak, maar als t niet anders is is een hollander ook prima.
ik ga eens kijken of ik die andere foto van de achterkant ook nog ergens heb.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door Dr. Bob »

http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze ... ent=ViewAd
Dit is een koopje! Wel een eind rijden...
Niet lullen maar poetsen!
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

Ziet er goed uit Bob maar inderdaad ver rijden, tel alles op erheen rijden een kenteken dan is het geen koopje meer denk ik.
Maar ik heb de tijd, het is momenteel nog meer een idee er een aan te schaffen dan een concreet plan.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

Zoals beloofd een foto van de achterkant van de RD.
Afbeelding
Deze RD heeft een FS1 achterspatbord waar de oren vanaf zijn gehaald.
Helaas is de foto wat veraf daardoor zijn de details slecht te zien, maar zo wil ik de RD als hij er al komt ongeveer bouwen.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door Jeti »

Je had die van pipedown moeten kopen een paar jaar geleden
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4203
Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
Locatie: almere(vh hilversum)
Contacteer:

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door bajaboy »

nadeel van een rd is ....aan de straat stenen niet te verkopen iedereen die een yamaha zoekt wil een fs1 .
heb er een kompleet klaar staan maar staat er al een jaar te koop in onderdelen levert ie meer op .
buddystrips en achterspatbord en wielen leveren meer op :oops: :oops: :oops:
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

Nou dat is niet alleen met een RD edward ik merk het met de TZR ook best wel interesse maar niks concreets.
Misschien moet ik m gewoon ombouwen zodat ik er rechter op kan zitten, of in onderdelen verkopen en t blok onder een fs1.
Een fs1 6 bak met elektrische starter hoe apart is dat :mrgreen:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door Jeti »

Koop dat ding van Edward dan. Die is ook al zwart.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door fs1man »

Die heeft toch een motor kenteken heb ik niks aan.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Hoe slim is het om nu nog een rd te gaan bouwen.

Bericht door Jeti »

Die heeft nog geen kenteken. Zit wel 70cc op/bij dacht ik.
Is een super mooi ding.
Plaats reactie