Pagina 1 van 3

Hpi-ontsteking

Geplaatst: 06 nov 2017, 21:10
door spy675
Vraagje..... ik heb net op de site van HPI.BE zitten kijken,nu ben ik van plan om een set te bestellen voor mijn FS1, maar.......ik kan er helemaal naast zitten hoor,maar dan heb ik toch geen lichtspoel meer die de lampen voorziet van stroom, nu weet ik dat er enkele zeer geleerde fs1-bezitters zijn onder onze leden van dit forum..... dus wie weet er meer van dan ik......190 euro uitgeven voor een andere onsteking van ik niet erg....maar wil ook wel eens in het donker rijden..bij goed en droog weer en minimaal 25 graden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 06 nov 2017, 21:28
door marco
Dan moet je dit spoeltje erbij plaatsen https://www.jmpbonderdelen.nl/hpi-lichtspoel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar die levert maar 10watt.

Dan kan je beter deze set kopen: https://www.jmpbonderdelen.nl/hpi-2-ten ... dt-rd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 08 nov 2017, 23:21
door spy675
Top..... dank je wel.... ik denk dat hij als de bliksem na de winter gaat... kost wat..maar dan heb je ook wat!!!

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 09 nov 2017, 10:21
door NIX
Waarom wil je een HPI?

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 13 nov 2017, 16:09
door spy675
Hoi NIX..... ik wil er een nieuw set ophebben....racekrukas/cilinder 60cc aluminium/watergekoelde cilinderkop/Homoet uitlaat...en wil dan zeker van zijn dat de ontstekking het aan kan,dus geen "zwevende" contactpunten...vandaar!!

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 13 nov 2017, 21:57
door NIX
Ok, die ga je met deze setup niet krijgen, maar ieder zijn meug.

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 13 nov 2017, 22:25
door yamjan
Ik zit zelf ook te denken over een elektronische ontsteking, mogelijk wil ik in de toekomst een andere setup gebruiken die meer toeren kan draaien.

Bespeur de nodige scepsis bij Nix over HPI ontstekingen..... Verneem graag waar dit op gebaseerd is, want het laatste wat ik wil is geld uitgeven aan een ontsteking die niet naar behoren werkt. Dan kunnen de puntjes net zo goed blijven zitten.

Heb op ons forum al flink gezocht maar kan niet veel vinden over alternatieve ontstekingen.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat volgens de site van HPI de 210 (de set met geïntegreerde lichtspoel) en de gewone binnenrotor ontsteking compleet verschillende ontstekingscurves hebben. De dalende curve van de 210 zit voor de 9.000 rpm al op 15 graden voorontsteking terwijl de binnenrotor de 15 graden pas bij 11.250 rpm bereikt.

Zijn er gebruikers met positieve ervaringen met HPI (gewoon en 210)? Worden er ook andere elektronische ontstekingen gebruikt door FS1 rijders? Zeeltronic, Ignitech?

Alle reacties zijn welkom!

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 13 nov 2017, 23:42
door pee67
Wat Nix bedoelt is dat met de voorgestelde setup de kans op zwevende contactpunten uitgesloten is
en dat de aankoop van een HPI om dat te voorkomen een overbodige aankoop is.

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 10:55
door NIX
Precies. Verder zorgt een HPI niet voor een mooiere motorloop. Met name bij lage en midden toeren mist de motor de vliegwielwerking. Het enige dat een HPI doet is weinig massa, dus een motor die onbelast enorm snel in toeren klimt. Leuk geluid bij gas geven. De curves hebben alleen zin bij motoren die royaal boven de 12.000 tpm zitten en dan in hun powerband komen. Die hebben een opmaat uitlaat nodig die veel extremer is dan een Homoet en boven een bepaald aantal toeren een verlating voor nog hetere gassen voor een nog optimalere expansie werking. Zulke motoren rijden op straat niet lekker, alleen op het circuit. Ze trekken ook nogal aandacht van elke wout en elke brommerhater. Met een eenvoudige Athena is dat allemaal overbodig. Sterker, de meest gemaakte modificatie bij een Homoet, is aanpassen naar bellymoet, om het verloren middengebied iets terug te winnen zodat je een prettig rijdende snelle brommer hebt. Maar dit is een herhaling van wat hier al 100x uitgelegd is. Snelheid is niet te koop in de catalogus en schroef je er niet zomaar even tegenaan. Ook niet met een HPI. Maar wie perse wil, kan zijn brommer ook laten rijden met een HPI. Veel harder zal hij echter niet gaan. Veel lekkerder waarschijnlijk ook niet.

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 11:31
door Tombo
Een mooie tussenoplossing is een CDI ontsteking.

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 15:45
door carrejans
Ik dacht dat er ook hpi ontstekingen bestaan, waar je zelf je curve kan uploaden?...

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 16:32
door marco
carrejans schreef:Ik dacht dat er ook hpi ontstekingen bestaan, waar je zelf je curve kan uploaden?...
Klopt dat is met een programmeerbare CDI.

Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 20:55
door marco
https://goo.gl/images/JFt3K1" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 21:28
door ginofs1
in dit geval heeft een HPI geen enkele zin, werkt zelf in tegendeel.
een CDI ontsteking is de beste oplossing, maar ook moeilijk te vinden.

Re: Hpi-ontsteking

Geplaatst: 14 nov 2017, 21:51
door yamjan
Bedankt voor de reacties met uitleg. Ik blijf voorlopig de originele punten ontsteking gebruiken.

@ Gino&Tombo: HPI is toch ook een CDI ontsteking?