Hpi-ontsteking

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gebruikersavatar
spy675
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 apr 2017, 22:10
Locatie: Oosterhout

Hpi-ontsteking

Bericht door spy675 »

Vraagje..... ik heb net op de site van HPI.BE zitten kijken,nu ben ik van plan om een set te bestellen voor mijn FS1, maar.......ik kan er helemaal naast zitten hoor,maar dan heb ik toch geen lichtspoel meer die de lampen voorziet van stroom, nu weet ik dat er enkele zeer geleerde fs1-bezitters zijn onder onze leden van dit forum..... dus wie weet er meer van dan ik......190 euro uitgeven voor een andere onsteking van ik niet erg....maar wil ook wel eens in het donker rijden..bij goed en droog weer en minimaal 25 graden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Beter prettig gestoord dan geniaal gek!!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door marco »

Dan moet je dit spoeltje erbij plaatsen https://www.jmpbonderdelen.nl/hpi-lichtspoel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar die levert maar 10watt.

Dan kan je beter deze set kopen: https://www.jmpbonderdelen.nl/hpi-2-ten ... dt-rd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
spy675
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 apr 2017, 22:10
Locatie: Oosterhout

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door spy675 »

Top..... dank je wel.... ik denk dat hij als de bliksem na de winter gaat... kost wat..maar dan heb je ook wat!!!
Beter prettig gestoord dan geniaal gek!!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door NIX »

Waarom wil je een HPI?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
spy675
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 apr 2017, 22:10
Locatie: Oosterhout

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door spy675 »

Hoi NIX..... ik wil er een nieuw set ophebben....racekrukas/cilinder 60cc aluminium/watergekoelde cilinderkop/Homoet uitlaat...en wil dan zeker van zijn dat de ontstekking het aan kan,dus geen "zwevende" contactpunten...vandaar!!
Beter prettig gestoord dan geniaal gek!!
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door NIX »

Ok, die ga je met deze setup niet krijgen, maar ieder zijn meug.
Kijk eerst even in de FAQ.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door yamjan »

Ik zit zelf ook te denken over een elektronische ontsteking, mogelijk wil ik in de toekomst een andere setup gebruiken die meer toeren kan draaien.

Bespeur de nodige scepsis bij Nix over HPI ontstekingen..... Verneem graag waar dit op gebaseerd is, want het laatste wat ik wil is geld uitgeven aan een ontsteking die niet naar behoren werkt. Dan kunnen de puntjes net zo goed blijven zitten.

Heb op ons forum al flink gezocht maar kan niet veel vinden over alternatieve ontstekingen.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat volgens de site van HPI de 210 (de set met geïntegreerde lichtspoel) en de gewone binnenrotor ontsteking compleet verschillende ontstekingscurves hebben. De dalende curve van de 210 zit voor de 9.000 rpm al op 15 graden voorontsteking terwijl de binnenrotor de 15 graden pas bij 11.250 rpm bereikt.

Zijn er gebruikers met positieve ervaringen met HPI (gewoon en 210)? Worden er ook andere elektronische ontstekingen gebruikt door FS1 rijders? Zeeltronic, Ignitech?

Alle reacties zijn welkom!
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door pee67 »

Wat Nix bedoelt is dat met de voorgestelde setup de kans op zwevende contactpunten uitgesloten is
en dat de aankoop van een HPI om dat te voorkomen een overbodige aankoop is.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10769
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door NIX »

Precies. Verder zorgt een HPI niet voor een mooiere motorloop. Met name bij lage en midden toeren mist de motor de vliegwielwerking. Het enige dat een HPI doet is weinig massa, dus een motor die onbelast enorm snel in toeren klimt. Leuk geluid bij gas geven. De curves hebben alleen zin bij motoren die royaal boven de 12.000 tpm zitten en dan in hun powerband komen. Die hebben een opmaat uitlaat nodig die veel extremer is dan een Homoet en boven een bepaald aantal toeren een verlating voor nog hetere gassen voor een nog optimalere expansie werking. Zulke motoren rijden op straat niet lekker, alleen op het circuit. Ze trekken ook nogal aandacht van elke wout en elke brommerhater. Met een eenvoudige Athena is dat allemaal overbodig. Sterker, de meest gemaakte modificatie bij een Homoet, is aanpassen naar bellymoet, om het verloren middengebied iets terug te winnen zodat je een prettig rijdende snelle brommer hebt. Maar dit is een herhaling van wat hier al 100x uitgelegd is. Snelheid is niet te koop in de catalogus en schroef je er niet zomaar even tegenaan. Ook niet met een HPI. Maar wie perse wil, kan zijn brommer ook laten rijden met een HPI. Veel harder zal hij echter niet gaan. Veel lekkerder waarschijnlijk ook niet.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door Tombo »

Een mooie tussenoplossing is een CDI ontsteking.
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door carrejans »

Ik dacht dat er ook hpi ontstekingen bestaan, waar je zelf je curve kan uploaden?...
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door marco »

carrejans schreef:Ik dacht dat er ook hpi ontstekingen bestaan, waar je zelf je curve kan uploaden?...
Klopt dat is met een programmeerbare CDI.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Hpi-ontsteking

Bericht door marco »

https://goo.gl/images/JFt3K1" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door ginofs1 »

in dit geval heeft een HPI geen enkele zin, werkt zelf in tegendeel.
een CDI ontsteking is de beste oplossing, maar ook moeilijk te vinden.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Hpi-ontsteking

Bericht door yamjan »

Bedankt voor de reacties met uitleg. Ik blijf voorlopig de originele punten ontsteking gebruiken.

@ Gino&Tombo: HPI is toch ook een CDI ontsteking?
Plaats reactie