Pagina 1 van 2

Yamaha DT50M vragen

Geplaatst: 06 okt 2019, 22:31
door Jurre Laenen
Hallo mensen

Ik heb begin deze week een yamaha dt50 gekregen. Nu ben ik al een beetje begonnen met sleutelen aan de motor want deze draait voor de moment nog niet. Toen ik de bougie heb vervangen begon de motor wel al een beetje te ploffen toen ik hem aanliep, maar veel meer komt er niet. Dus hebben jullie enkele tips waar ik zeker naar moet kijken en weten jullie toevallig van welk jaar deze zou kunnen zijn?

Ps: ik ben nog een complete nieuweling als het op brommers aankomt en kan dus alle tips gebruiken. Ook is de luchtfilter niet gemonteerd want deze is verduurd.

Mvg
Jurre laenen

Afbeeldingen:
https://imgur.com/HgbKdHd
https://imgur.com/ZBdk9Qb

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 07 okt 2019, 08:52
door Marcel
Stel de ontsteking af en plaats een luchtfilter maar begin met het schoonmaken van de carburateur.

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 07 okt 2019, 17:07
door Jurre Laenen
Ik heb de carburateur reeds schoongemaakt(sproeiers en stelschroeven verwijdert en met carburateur cleaner en perslucht schoongemaakt), maar hoe kan ik de ontsteking juist afstellen?

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 07 okt 2019, 18:50
door marco
Kijk eerst eens of de puntjes niet inslagen zijn en goed op elkaar aan sluiten.

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 07 okt 2019, 23:24
door NIX
Kijk eerst eens in de FAQ.

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 01 nov 2019, 21:33
door Jurre Laenen
Sorry voor het late antwoord maar ik had het een beetje druk.
Ik heb de (bijna) hele ontsteking vervangen maar nog niet afgesteld en ook een luchtfilter geplaatst. Bij een paar keer aanlopen begon de motor te lopen(heel slecht maar toch). Bij het aanlopen kon ik ook een paar gekke geluiden horen die leken op een slechte versnellingsbak. Nu heb ik de hele motor uit elkaar gehaald om te kijken wat er aan de hand was. Wat blijkt is dat de krukaslagers zo goed als opgevreten waren en dat er een krukaskeerring niet goed zat. Nu is het dus even wachten op nieuwe lagers en dichtingen.
Nu heb ik nog een andere vraag: hoe kan ik deze motorfiets inschrijven in België als ik geen papieren heb en het typeplaatje verdwenen is bij het herspuiten(door de vorige eigenaar). Ik heb alleen het chassisnummer en bouwjaar 1980(na aanvragen bij Yamaha)

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 03 nov 2019, 16:11
door HotWheels
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... romfietsen" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 14 mei 2020, 14:37
door Jurre Laenen
Er zijn in de afgelopen maanden redelijk wat dingen gebeurd aan de brommer, namelijk de motor is gereviseerd met nieuwe lagers,keerringen en cilinder. Ook heb ik geprobeerd de ontsteking zo juist mogelijk te zetten(1.8 voorontsteking en ze gaan ongeveer 0.35mm open). Met de nieuwe cilinder(60?cc zeta) reed de brommer zeer goed, hij trok goed op en ging aardig vlot. Maar op de eerste dag dat ik er mee naar school reed werd ik al meteen op de rollen gezet en ging hij net niet te snel(ik hield wat gas in). Ik besloot dus om dan maar een 353 50cc cilinder te monteren. Dit heb ik gisteren gedaan en merkte al meteen dat deze niet vlot vertrok uit stilstand. Hij trekt het makkelijkst op met de schroef van het mengsel volledig ingedraaid. Ik heb de vertanding ook al veranderd naar 12/46 ipv 14/46 maar toch trekt hij niet goed op. Hebben jullie nog tips?

Cilinder: 353 50cc http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... enduro+cil" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Carburateur: 16mm mikuni met sproeier 70 en stationairsproeier 20
Uitlaat: https://www.fs1shop.nl/ty50-uitlaat-sne ... -2936.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kop:http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... enduro+cil
Vertanding: 12/46

Alvast bedankt

Edit: bij een koude start met choke gaat deze naar minstens 6000 toeren(ik laat hem niet verder gaan omdat hij anders misschien de cilinder kapotdraait). Waaraan kan dit liggen?

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 09 jun 2020, 23:27
door Jurre Laenen
Ik heb vandaag stationairsproeier(van kitaco) 15 gemonteerd en hoofdsproeier 66(hierbij heb ik 0.70mm gemeten). Maar nu blijf ik hetzelfde resultaat behouden, hij trekt pas door bij +4000 toeren en rijdt het 'best' wanneer de mengselschroef volledig ingedraait is. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 10 jun 2020, 07:55
door kittop
Ik lees dat dat de eerste set-up te snel is voor dagelijks gebruik en dat je de 60cc vervangen heb voor een 353.

Ik heb heel vroeger ook een 353 cilinder gehad, en deze cilinder vrat zuigerveren.
Nadat ik een keer een warmloper gehad had, (geen 2T olie) is er teveel zijdelingse/torderende speling ontstaan op de krukas,
waardoor de zuiger iets te veel draaide en de 353 cilinder heeft tegenover de uitlaatpoort één grote spoelpoort ipv twee kleinere.
Het uiteinde van de zuigerveer kwam in de spoelpoort terecht waardoor de bovenste zuigerveer brak.
Hierdoor heb je enorme verlies van compressie en onderin doet hij niets tot naar weinig, en hoe jij je brommer omschrijft , heb ik dezelfde gevoelens weer terug.
Een 353 is een tamelijk snelle cilinder, en de verschillen tussen de 60cc en de 353 horen niet zo veel te verschillen.

Mengsel schroef is alleen voor stationair. Draai deze dicht en draai hem dan één en een derde slag los.
Zet het clipje van de sproeiernaald in het midden, en vergeet niet het plaatje tussen de gasschijf en de spanveer.
Ga terug naar 1 stapje kleinere sproeier, of de sproeier van de 60 cc
Daar begin je mee.

Ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat je een DT50mx had, maar uit je linkt van Leertouwer begrijp ik dat je in het bezit bent van een DT50m

Wat voor uitlaat had je op de 60cc set-up? Een expansie of de TY/DT pijp?
De originele TY/DT uitlaat is geen gang in te krijgen, zonder dat je de prop uit de voordemper gehaald heb.
Heb je een uitlaat met losse voorbocht met rubber of is het er één waarbij de voorbocht gelast is op de midden demper.
Indien je een losse voorbocht heb, dan kan je de deze bocht demonteren en kijken of er met 3 laspunten een pijpje in de voordemper is gestoken.
Zit deze pijp er nog is, dan is er geen gang in je brommer te krijgen.
Zonder dit "knijp-pijpje" zal de brommer beter moeten rijden, echter wil de brommer normaliter niet klimmen in toeren zoals met een expansie
Check de demper, want doordat deze TY/DT uitlaten zo vreselijk geknepen zijn, dan is de demper heel vaak zo vet als spek en dicht omdat ze niet op temperatuur kunnen komen.



succes

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 10 jun 2020, 18:21
door Jurre Laenen
Bedankt voor de snelle reactie.

De zuigerveren zouden normaal niet gebroken mogen zijn want deze cilinder zit er nog maar zo een 25km op(ook heeft die nog voldoende compressie wanneer ik mijn duim op het bougiegat zet). Maar ik zal dit straks zeker checken.
Het probleem is ook dat wanneer ik de mengsel schroef meer dan een halve slag uitdraai, de brommer volledig inkakt bij het vertrekken. Ook staat het clipje van de sproeiernaald in het midden.

Op de setup met de 60cc had ik een luhao expansie met een giannelli dtmx demper.(omdat ik niet direct een van een dtm kon vinden.) Doordat de demper van een mx was dichtte de pijp niet goed af op de cilinder maar had hij alsnog voldoende vermogen.
Bij de uitlaat die ik nu heb zit de voorbocht gelast op de voordemper. Ik heb wel gezien dat in de buis van de demper een soort 'deuk' zit(zie https://i.imgur.com/oaavWTL.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;). Kan dit een oorzaak zijn van mijn probleem?

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 10 jun 2020, 18:24
door P@trick
Jurre Laenen schreef:Bedankt voor de snelle reactie.

De zuigerveren zouden normaal niet gebroken mogen zijn want deze cilinder zit er nog maar zo een 25km op. Maar ik zal dit straks zeker checken.
Het probleem is ook dat wanneer ik de mengsel schroef meer dan een halve slag uitdraai, de brommer volledig inkakt bij het vertrekken. Ook staat het clipje van de sproeiernaald in het midden.

Op de setup met de 60cc had ik een luhao expansie met een giannelli dtmx demper.(omdat ik niet direct een van een dtm kon vinden.) Doordat de demper van een mx was dichtte de pijp niet goed af op de cilinder maar had hij alsnog voldoende vermogen.
Bij de uitlaat die ik nu heb zit de voorbocht gelast op de voordemper. Ik heb wel gezien dat in de buis van de demper een soort 'deuk' zit(zie https://i.imgur.com/oaavWTL.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;). Kan dit een oorzaak zijn van mijn probleem?
Naald verzetten , denk ik dan. Ik ben iemand van gevoel maar je krijgt met draaien meer lucht dan benzine, naald hoger zetten? Anders zet je daarna naald naar beneden . Veel meer variable heb je niet , misschien alleen maar sproeier nog.

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 10 jun 2020, 22:53
door kittop
Mijn dochter reed toertochtjes tijdens de tweetaktdag ook met een Trail uitlaatje en een autisa cilinder met een 16 milimeter carburateur. Haar brommertje was niet vooruit te schoppen met die demper.
De afgeknepen achterdemper werkt ook niet mee, en als je een andere demper monteert zal het ongetwijfeld beter gaan.
Haar TY kwam met moeite op de 65 km/h.
Daarna had ze een DT80mx blok met een 24 mm mikuni gemonteerd en het was nog ruck om mee te rijden.
Op het moment heeft ze een uitlaat laten maken door PST en nu is haar TY vergif geworden, ondanks er helemaal niets afgesteld is. Het enige wat ze gedaan heeft is de luchtfilter aangepast waardoor de luchtfilter deksel bewust niet afsluit, maar nu komt er aardig wat carburateurgeluid mee.
De 80cc cilinder is iets krachtiger dan de 353 natuurlijk, maar heeft redelijk dezelfde eigenschappen.
Zelf had ik toen een DT50m met een standaard uitlaat en dat reed ook niet fijn.
Later had ik een expansie uitlaatje er op gezet maar was onderin in het toerenbereik ook niet okay. Nog later had ik de demper aangepast (binnenpijp er uit) en er een kortere voorbocht op de middendemper geplaats.
Dit reed met de 353 cilinder fijn en was krachtiger in lager toeren bereik en hoefde je niet constant aan de koppeling te hangen. Ik kan me alleen niet herrinneren dat de originele einddemper hier bij de Nederlandse DT50m ook zo geknepen was.
Waar je mee kan beginnen is kijken of je zuigerveren goed passen in de cilinderwand. Het geknepen stukje in de uitlaat vervangen door een recht pijpje er tussen te lassen.

Maar:
12 mm carburateur, met 353 cilinder hoort met een originele uitlaat zonder begrenzing ca 55km/h eenvoudig te halen
12 mm carburateur, met 353 cilinder hoort met een expansie uitlaat ca 65 km/h te halen
16 mm carburateur, met 353 cilinder hoort met een expansie uitlaat ca 75 km/h te halen, maar komt ook makkelijker op snelheid
16 mm carburateur, met 353 cilinder hoort met een originele uitlaat zonder begrenzing ca 65 km/h te halen maar is heerlijk laagtoerig en zal je weinig last hebben van politie.
Je moet het echt gaan zoeken in de uitlaat. Misschien kan je:
https://www.detelefoongids.nl/fedor-cop ... 17622/5-1/" onclick="window.open(this.href);return false; vragen of hij kan kijken naar je uitlaat. Zo heeft hij een DT125, die ook niet vooruit te schoppen was, een keer tot leven gebracht, door zijn uitlaat aan te pakken.

Re: Yamaha DT50 vragen

Geplaatst: 11 jun 2020, 18:02
door Jurre Laenen
Ik heb de zuigerveren nagekeken en deze passen mooi in de cilinder dus dat kan het probleem niet zijn. Voor de achterdemper aan te passen heb ik het juiste materieel niet maar ik kan wel eens bij vrienden rondvragen. Dat wordt dus nog een optie. Voorlopig ga ik denk ik mijn 60cc setup maar terug monteren omdat je toch al liet weten dat de snelheid niet zo veel zal verschillen en dan kan ik eindelijk nog eens rijden op mijn DT. Ik ga ondertussen wel opzoek naar een goede dt50m demper die past op mijn expansieuitlaat van luhao(als iemand een heeft liggen, laat maar weten), dan kan ik die ook nog eens proberen op mijn 353 cilinder.
Toch al bedankt voor de vele hulp. Ik laat iets weten als ik een demper/uitlaat gevonden heb.

Re: Yamaha DT50M vragen

Geplaatst: 14 jun 2020, 11:50
door kittop
Kijk even wat er gebeurt als je de luchtfilterslang van je carburateur af trekt.
Je luchtstroef hoort tussen 1 1/3 en 1 1/2 slag losgedraaid, en je luchtschroef is alleen effectief bij stationair.
Dus is de motor niet afhankelijk van zijn rijgedrag door de luchtschroef, maar voor het stoplicht kan hij goed verzuipen of te arm mengsel krijgen.
Dus of je filter is verstopt/ krijgt te weinig luchtdoorstroom. of je hebt nog een dunne luchtfilterslang gemonteerd

https://www.fs1shop.nl/aanzuigrubber-en ... 4r4s3lgp25" onclick="window.open(this.href);return false;