Tank schoonmaken

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Tank schoonmaken

Bericht door Sjonnies »

Hoi allemaal,
na 2 jaar te hebben stil gestaan de brommer vandaag weer proberen te starten....helaas....
De benzine toevoer was (is) verstopt, kreeg dus geen benzine.
Hierop de tank leeg gehaald en wat een bagger kwam daaruit zeg, dus ik heb weer wat te doen aan de brom.
Maar even een vraagje hierover, wat er dus uitkwam was allemaal roest deeltjes en bagger.
Hoe kan ik het beste de tank schoonmaken en eventueel coaten?
De een zegt wel Tankcure gebruiken, de ander weer niet, maar wat is het alternatief?
Op zich ziet de tank er nog wel goed uit aan de binnenkant, wel een paar roest plekken.

Zou wel een paar foto's willen plaatsen, maar weet ff niet meer hoe dat ook al weer moet....al een tijdje weg geweest hier....
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tank schoonmaken

Bericht door kittop »

Als je brommer in een gemetselde schuur zonder spouw staat die geen overstekken heeft, heb je eerder kans op roest in je tank.
Je metselwerk wordt nat door slagregen dan komt de zon op de schuur en gaat de temperatuur en luchtvochtigheid in je schuur omhoog, en slaat er vervolgens condens op je nog koude brommer.
Alles in je schuur wordt vochtig, zo ook de binnenkant van je tank.
Als je E10 tankt dan tank je behoorlijk wat alkohol, en alkohol trekt vocht aan.
Mijn motto:
vol met E5 / 98 wegzetten, dopje 2T olie erbij en je metselwerk van je schuur hydrofoberen aan de slagregenkant en zorgen dat je schuur zwak ventileert.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Re: Tank schoonmaken

Bericht door Sjonnies »

kittop schreef:Als je brommer in een gemetselde schuur zonder spouw staat die geen overstekken heeft, heb je eerder kans op roest in je tank.
Je metselwerk wordt nat door slagregen dan komt de zon op de schuur en gaat de temperatuur en luchtvochtigheid in je schuur omhoog, en slaat er vervolgens condens op je nog koude brommer.
Alles in je schuur wordt vochtig, zo ook de binnenkant van je tank.
Als je E10 tankt dan tank je behoorlijk wat alkohol, en alkohol trekt vocht aan.
Mijn motto:
vol met E5 / 98 wegzetten, dopje 2T olie erbij en je metselwerk van je schuur hydrofoberen aan de slagregenkant en zorgen dat je schuur zwak ventileert.
Bedankt voor je antwoord.
De brommer staat in een geïsoleerde garage met verwarming, dus dat kan niet de oorzaak zijn. Maar toch bedankt voor het meedenken.
Wat betreft je antwoord over de benzine was eigenlijk mijn volgende vraag, welke benzine te tanken. E5 of E10.
Nu nog antwoord hoe de tank goed schoon te krijgen en eventueel te behandelen met of zonder Tankcure.....
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tank schoonmaken

Bericht door NIX »

Ik zou geen tankcure doen, dat is voor tanks die anders echt niet meer te redden zijn. Als hij echt schoon moet, ontroest hem dan electrisch, dat werkt super en je lak blijft heel.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
jimf98
500km gereden
500km gereden
Berichten: 896
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:23
Locatie: Amsterdam

Re: Tank schoonmaken

Bericht door jimf98 »

Dit las ik op een andere forum.

Ethanol tast kunststof en rubber aan. Ethanol lost de weekmakers in kunststoffen op, waardoor zij poreus worden en kunnen gaan lekken. Ook kunnen deze kunststof materialen kleverig gaan worden. Met 10% ethanol in de E10 benzine zal deze kans sterk toenemen.
Voorbeelden van deze materialen zijn: spruitstuk afdichtingen, rubbers, benzineslangen, kunststof vlotters in carburateurs, luchtfilterbehuizingen, krukas keerringen, coating van de binnenzijde benzinetank, benzinekraan afdichtingen, benzinedop rubber, zweeffilter in de benzineslang, vlotterkamer afdichting, gasbuiskamerpakking, cilinderpakkingen etc.ethanol en Zundapps

Water-ophoping in de brandstoftank.
Ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine. Dit is slecht nieuws voor onze Zündapps, want het verlaagt het octaangetal van de benzine, waardoor je een laag octaan-brandstof bovenin de tank krijgt en een water-ethanol-mengsel op de bodem van de tank. Als dit wordt meegezogen in de verbrandingskamer, ontstaat een slechte start en zeer ruw lopen van de motor. Dit kan ook schade veroorzaken aan de motor.

Fiberglas of glasvezel wordt opgelost.
Bromfietsen met glasvezel brandstoftanks kunnen structurele problemen krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten in fiberglas oplost.

Hoger brandstof verbruik.
Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.

Corrosie van aluminium delen als gevolg van ethanol in de benzine leidt tot beschadiging en verstopping van de carburateur. Corrosie van aluminium als gevolg van ethanol in de benzine is een proces wat versneld wordt door de aanwezigheid van water in de brandstof.
Daarnaast is ethanol hygroscopisch (dat wil zeggen, ethanol onttrekt waterdamp uit lucht). Dit is eveneens van negatieve invloed op de brandstofkwaliteit en corrosie van aluminium delen.

E10 veroudert sneller dan Euro95. De houdbaarheid van Ethanol is circa 3 maanden.

Lekker 98 blijven tanken dus.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Tank schoonmaken

Bericht door Dr. Bob »

Een tank die roestig is of vies van binnen vul ik met een flinke handvol schroeven en wikkel hem in een doek.
Dan maak ik hem vast in een omgebouwde betonmolen en laat hem een paar dagen ronddraaien in allerlei standen.
Daarna de schroeven en losse roest eruit schudden en de tank grondig naspoelen met benzine.
Meestal doe ik er dan WD40 in, motorolie of mengsmering om nieuwe roest tegen te gaan.
Coating doe ik eigenlijk alleen als hij lek of bijna doorgeroest is.
Een loszittende coating is een ramp...
Dus als je hem wil opsturen voor een rondje in de draaimolen doe maar een PM
Niet lullen maar poetsen!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tank schoonmaken

Bericht door kittop »

Ik heb een paar vriendjes die in de cross wereld uithangen.
Deze jongens zweren bij 98 Ultimate van BP
Een huidige crossmotor verbruikt meer zuigers dan kilometers / draaiuren heb ik het idee.
Na een revisie schijnt het zo te zijn dat bij crossmotoren die Ultimate op het menu hebben aanzienlijk minder schade/slijtage hebben.

Ik heb hier een DT400 in de garage staan die zeer kieskeurig is wat er op zijn menukaart komt.
Ik kan je vertellen dat hij zelfs last heeft met een 102 race brandstof bij de lokale pomp en gaat in de voorverbranding.
Ondanks dat hier in mijn woonplaats geen Ultimate te verkrijgen is, ga ik naar een BP benzinepomp in een naburige gemeente om een jerrycan Ultimate mee te nemen.
De DT doet het goed op de Ultimate, terwijl met andere 98 benzines nog wel eens gaat pingelen.

Ik heb hier een vochtige schuur en een "verwarmde" garage.
Er is bij mij thuis een vorm van discriminatie. Als er langdurig gesleuteld wordt, gaat de Tomos in de schuur.
Ook lift de Tomos mee op de jerrican Ultimate, ondanks er soms schimmelaanslag op de koplamp zit, is er geen aanslag in de tank.
Maar het Tomosje wordt, net zoals de rest, afgetankt weggezet.

Note:
Ik heb geen aandelen Brittish Patrol.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tank schoonmaken

Bericht door Tombo »

Dat die DT nog detoneerd met octaan 102 lijkt mij niet goed :P dat ontwerp komt ergens uit de jaren 70. Dat zou ik eerder zoeken in de afstelling van de ontsteking ofzo. Het is nou niet echt een blok met een hoog vermogen :P
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Re: Tank schoonmaken

Bericht door Sjonnies »

Nog meer ideeën voor het schoonmaken van de tank aan de binnenkant??
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Re: Tank schoonmaken

Bericht door Sjonnies »

Dr. Bob schreef:Een tank die roestig is of vies van binnen vul ik met een flinke handvol schroeven en wikkel hem in een doek.
Dan maak ik hem vast in een omgebouwde betonmolen en laat hem een paar dagen ronddraaien in allerlei standen.
Daarna de schroeven en losse roest eruit schudden en de tank grondig naspoelen met benzine.
Meestal doe ik er dan WD40 in, motorolie of mengsmering om nieuwe roest tegen te gaan.
Coating doe ik eigenlijk alleen als hij lek of bijna doorgeroest is.
Een loszittende coating is een ramp...
Dus als je hem wil opsturen voor een rondje in de draaimolen doe maar een PM
PM
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tank schoonmaken

Bericht door kittop »

Dat die DT nog detoneerd met octaan 102 lijkt mij niet goed :P dat ontwerp komt ergens uit de jaren 70. Dat zou ik eerder zoeken in de afstelling van de ontsteking ofzo. Het is nou niet echt een blok met een hoog vermogen :P
Het is een motorblok met weinig vermogen, maar de koppel is behoorlijk bij enorm laag toerental.
De rijeigenschappen is met geen andere motor te vergelijken.
Het is een kruising tussen een landbouwtrekker en een bouwlift.
Het trilt, schud, klappert etc...
Er is een nieuwe uitlaat gemaakt voor deze DT omdat de oude nare eigenschappen had en "op" was, de oude uitlaat was te zwaar en afgeknepen.
De nieuwe uitlaat moest wel de laagtoerigheid karakter behouden, maar op middengebied mocht wel wat meer resultaat komen.
Pieter Schmidt heeft hier goed naar geluisterd en heeft een mooie uitlaat met fijne eigenschappen gebouwd.
In het terrein zijn er geoefende jongens met 2 decenia's nieuwere motoren die deze DT400 niet los rijden.

De DT400mx is een van de eerste motoren met monoshock en electrische ontsteking.
15 jaar geleden is naar de onsteking gekeken, en tot op heden zijn er geen verschillen.

De DT400 heeft een paar nare eigenschappen, en dat zijn de tapeinden in de cilinder en de cilindermoeren.
Het is een paar keer voorgekomen dat ik met laarzen met vol met tweetaktolie naar huis gekomen ben door lekkende / volledig er uitgeknalde voet en koppakkingeningen.
Een keer zelfs vanuit Moergestel (tweetaktdag)naar huis gereden (het Gooi) met een T-rap en wc papier als voetpakking.
Het jaar daarvoor desintegreerde mijn uitlaat op de terugweg bij Utrecht en kwamen er gaten van 5cm in.
De aluminium cilinder heeft nieuwe tapeinden gekregen bij Pieter Schmidt en ik heb de aluminium cilinder busmoeren (zoals van XT500) vervangen door RVS exemplaren van KEDO, de cilinderkop iets minder compressie gegeven (iets laten uitdraaien) en sinds dien heeft de DT een stuk minder maagproblemen.
Maar bij octaan 95 merk je nog steeds protesten.

Als ik naar M'gestel ging, was het wel eens lastig en moet je echt vooraf kijken waar/welke brandstoffen onderweg te krijgen zijn, want bij 1 op 10 is je tank behoorlijk snel leeg. Bij M'gestel en niet zover van de rijksweg bij den Bosch was er toen een Total met octaan 97 wat ook redelijk ging.
Maar de octaan 102 hier bij de locale pomp was het egnie... Misschien heeft deze lokale pomphouder een keer een foutje gemaakt of wat dan ook. Maar de DT moest het goedje niet en heb ik het niet meer uitgeprobeerd.

Ondanks het "lage vermogen" van 27 PK heeft de DT me regelmatig behoorlijk weten te verassen dat ik werd ingehaald door mijn achterwiel, en me wat blauwe plekken en littekens bezorgd.

Maar ik blijf gek op die hufter.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Tank schoonmaken

Bericht door fizzie »

Sjonnies schreef:Nog meer ideeën voor het schoonmaken van de tank aan de binnenkant??
Ik heb t vaak gedaan met schoonmaakazijn.
Nadeel is, dat je het moet naspoelen met water.
Dat heb ik opgelost om het goed droog te maken. Daarna gedeeltelijk vullen en spoelen met hydrauliekolie.
Werkt goed.
Na deze aktie weer roestvrij.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Tank schoonmaken

Bericht door kittop »

pas op met hydroliekolie ivm rubbers, pakkingen en je lak.
Dan zou ik eerder voor alcohol gaan, puur omdat water en alcohol kunnen mengen, waardoor het restant water verdund.
En alcohol is vluchtiger dan water waardoor het residu eerder verdampt is.

Ik ben wel eens in Didam geweest bij een Yamaha brommer fanaat, die had ook een aangepaste betonmolen.
Het resultaat bij een RD50m tank na een betonmolen kuurtje was bijzonder.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Tank schoonmaken

Bericht door Tombo »

Bij Ben?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Tank schoonmaken

Bericht door NIX »

Gewoon electrisch doen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie