FS1 of beter niet?

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

rise and shine schreef:Mooie kerel ben jij een Chinees vergelijken met een Japanner


heb nog nergens het woord h*nda gehoord
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Swizzer schreef:Ik kan redelijk sleutelen, maar heb geen ervaring met 4takt.
Is dat zoveel ingewikkelder?


Zitten wat meer bewegende delen aan en je stelt een keer de kleppen en de nokkenasketting. Net waar je van houdt. Een SS of C brengt je ook probleemloos naar Slovenie en terug, mits netjes geprepareerd. En ook die dingen hebben hun tere punten waar je wat extra aandacht aan moet besteden. Hun bakken zijn niet net zo solide als van een FS1 en de achtertandwielen van een SS kunnen nog wel eens een eigen leven op de naaf gaan leiden. Ook hou je beter het oliepeil in de gaten. Voordeel is dat ze zuinig zijn en op normale benzine rijden, een FS1 is een stuk feller. Niets is echt beter, het is maar net waar je warm van wordt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

Bericht door Swizzer »

En wanneer ik voor een fs1 ga, kan ik dan het beste uitzien naar een 2RU?
Klopt het dat dit model ook op normale benzine rijdt (Autolube?)?
Gebruikersavatar
nieknatuurlijk
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3144
Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen

Bericht door nieknatuurlijk »

je moet er wel 2 takt olie indoen, dat smeert automatisch TOT je 2takt olie op is.

2RU is de laatst uitgebrachte fs1, maar ik denk dat er meer autolube hebben..
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

wil je met warm weer met een brommer de bergen in? neem een zundapp of honda viertakt..........die hebben kracht onderin (koppel), lopen niet snel heet en hebben een stevige koppeling.

met een fs1 kan het wel, mits in topconditie, perfect afgesteld en licht vertand, of een vijfbak.
drummer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 827
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:45
Locatie: Nieuwendijk (ZH)

Bericht door drummer »

Origineel heeft alleen de 2RU autolube. Dit model is ook veruit het nieuwste (scheelt ong 6 jaar met z'n voorganger), dus meestal is dit type nog het minst verbeund.

En wat betreft het koppelingverhaal: alles is al een keer stuk gegaan aan mijn fs1, behalve de koppeling :P



EDIT: Warmte is bij een fs1 inderdaad wel een probleem vanwege de kleine koelribben. Als hij op warme dagen veel moeite moet doen (bijv. in de bergen) kan dat een probleem zijn..
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

Bericht door Swizzer »

Vreemde vraag wellicht, maar kunnen die koelribben dan niet groter?
drummer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 827
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:45
Locatie: Nieuwendijk (ZH)

Bericht door drummer »

Eigenlijk niet, er is ooit gekozen voor een klein en smal design en grotere koelribben passen er gewoon niet op.
Er is wel een breidwant cilinder, die heeft grotere koelribben. Er zijn hier een paar topics over dat ding, dus je zou er naar kunnen zoeken..
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23399
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

drummer schreef:EDIT: Warmte is bij een fs1 inderdaad wel een probleem vanwege de kleine koelribben. Als hij op warme dagen veel moeite moet doen (bijv. in de bergen) kan dat een probleem zijn..


Mijn cilinder was met de Veluwerit 145 graden :lol:
Yamaha Sheriff 1981
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

koppel schreef:wil je met warm weer met een brommer de bergen in? neem een zundapp of honda viertakt..........die hebben kracht onderin (koppel), lopen niet snel heet en hebben een stevige koppeling.

met een fs1 kan het wel, mits in topconditie, perfect afgesteld en licht vertand, of een vijfbak.


met een verrotte 50cc fs1 immi cilinder op een scheef gemonteerde 4bak gaat het ook, en dan kan je nog een eitje op het blok bakken ook :lol:
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Swizzer schreef:En wanneer ik voor een fs1 ga, kan ik dan het beste uitzien naar een 2RU?
Klopt het dat dit model ook op normale benzine rijdt (Autolube?)?

Je kunt inderdaad sowieso het beste zelf mengen, dan weet je zeker dat het goed is. (en zeker in het buitenland, je weet maar nooit..)
Maar dat geldt voor elk merk.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De Athena is een alu cilinder met nicasil wand. Hij is alleen wel snel getimed en 60cc. Heerlijk ding om mee te rijden, maar erg snel. Blijft een stuk koeler. Die zogenaamde breitwand ga je niet tegenkomen en als je er al 1 tegenkomt is ie na 30 jaar missbruik zeker niet plug and play. Heeft bovendien ook een erg snelle timing en dikke boring.

En een Zundapp en schakelen... dat is nou een reden waarom we hier zo van FS1's houden.
Overigens kan een 4T ook bloedheet worden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

NIX schreef:En een Zundapp en schakelen... dat is nou een reden waarom we hier zo van FS1's houden.

Niets mis mee hoor, je moet gewoon je knieën in je nek leggen en er feeling voor krijgen. En erin leggen ipv klikken.
maarstiekemvindikdeyamahatochwelfijnerschakelen
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23399
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Jeti schreef:
NIX schreef:En een Zundapp en schakelen... dat is nou een reden waarom we hier zo van FS1's houden.

Niets mis mee hoor, je moet gewoon je knieën in je nek leggen en er feeling voor krijgen. En erin leggen ipv klikken.
maarstiekemvindikdeyamahatochwelfijnerschakelen


Als je nog nooit Yamaha gereden hebt weet je ook niet wat je mist.
Yamaha Sheriff 1981
Swizzer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 514
Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
Locatie: Veenendaal

Bericht door Swizzer »

mpro09 schreef:met een verrotte 50cc fs1 immi cilinder op een scheef gemonteerde 4bak gaat het ook, en dan kan je nog een eitje op het blok bakken ook :lol:


Hoe ging dat jou destijds? Last gehad? Of heb je veel moeten stoppen?
Plaats reactie