Swizzer schreef:Ik kan redelijk sleutelen, maar heb geen ervaring met 4takt. Is dat zoveel ingewikkelder?
Zitten wat meer bewegende delen aan en je stelt een keer de kleppen en de nokkenasketting. Net waar je van houdt. Een SS of C brengt je ook probleemloos naar Slovenie en terug, mits netjes geprepareerd. En ook die dingen hebben hun tere punten waar je wat extra aandacht aan moet besteden. Hun bakken zijn niet net zo solide als van een FS1 en de achtertandwielen van een SS kunnen nog wel eens een eigen leven op de naaf gaan leiden. Ook hou je beter het oliepeil in de gaten. Voordeel is dat ze zuinig zijn en op normale benzine rijden, een FS1 is een stuk feller. Niets is echt beter, het is maar net waar je warm van wordt.
wil je met warm weer met een brommer de bergen in? neem een zundapp of honda viertakt..........die hebben kracht onderin (koppel), lopen niet snel heet en hebben een stevige koppeling.
met een fs1 kan het wel, mits in topconditie, perfect afgesteld en licht vertand, of een vijfbak.
Origineel heeft alleen de 2RU autolube. Dit model is ook veruit het nieuwste (scheelt ong 6 jaar met z'n voorganger), dus meestal is dit type nog het minst verbeund.
En wat betreft het koppelingverhaal: alles is al een keer stuk gegaan aan mijn fs1, behalve de koppeling
EDIT: Warmte is bij een fs1 inderdaad wel een probleem vanwege de kleine koelribben. Als hij op warme dagen veel moeite moet doen (bijv. in de bergen) kan dat een probleem zijn..
Eigenlijk niet, er is ooit gekozen voor een klein en smal design en grotere koelribben passen er gewoon niet op.
Er is wel een breidwant cilinder, die heeft grotere koelribben. Er zijn hier een paar topics over dat ding, dus je zou er naar kunnen zoeken..
drummer schreef:EDIT: Warmte is bij een fs1 inderdaad wel een probleem vanwege de kleine koelribben. Als hij op warme dagen veel moeite moet doen (bijv. in de bergen) kan dat een probleem zijn..
koppel schreef:wil je met warm weer met een brommer de bergen in? neem een zundapp of honda viertakt..........die hebben kracht onderin (koppel), lopen niet snel heet en hebben een stevige koppeling.
met een fs1 kan het wel, mits in topconditie, perfect afgesteld en licht vertand, of een vijfbak.
met een verrotte 50cc fs1 immi cilinder op een scheef gemonteerde 4bak gaat het ook, en dan kan je nog een eitje op het blok bakken ook
Swizzer schreef:En wanneer ik voor een fs1 ga, kan ik dan het beste uitzien naar een 2RU? Klopt het dat dit model ook op normale benzine rijdt (Autolube?)?
Je kunt inderdaad sowieso het beste zelf mengen, dan weet je zeker dat het goed is. (en zeker in het buitenland, je weet maar nooit..)
Maar dat geldt voor elk merk.
De Athena is een alu cilinder met nicasil wand. Hij is alleen wel snel getimed en 60cc. Heerlijk ding om mee te rijden, maar erg snel. Blijft een stuk koeler. Die zogenaamde breitwand ga je niet tegenkomen en als je er al 1 tegenkomt is ie na 30 jaar missbruik zeker niet plug and play. Heeft bovendien ook een erg snelle timing en dikke boring.
En een Zundapp en schakelen... dat is nou een reden waarom we hier zo van FS1's houden.
Overigens kan een 4T ook bloedheet worden.
NIX schreef:En een Zundapp en schakelen... dat is nou een reden waarom we hier zo van FS1's houden.
Niets mis mee hoor, je moet gewoon je knieën in je nek leggen en er feeling voor krijgen. En erin leggen ipv klikken.
maarstiekemvindikdeyamahatochwelfijnerschakelen
NIX schreef:En een Zundapp en schakelen... dat is nou een reden waarom we hier zo van FS1's houden.
Niets mis mee hoor, je moet gewoon je knieën in je nek leggen en er feeling voor krijgen. En erin leggen ipv klikken. maarstiekemvindikdeyamahatochwelfijnerschakelen
Als je nog nooit Yamaha gereden hebt weet je ook niet wat je mist.