Pagina 1 van 10

FS1 of beter niet?

Geplaatst: 29 nov 2010, 10:04
door Swizzer
Dag allemaal,

Als dertiger ben ik op zoek naar een geschikte brommer om lange toeren mee te gaan maken.
Nu vind ik een fg1 een prachtig model.
Heb even rondgelezen en las op deze site b.v. dat van een fs1 de koppeling en cilinder(warmte) nogal gevoelig zijn.

Geeft dit wellicht een grote kans op problemen op langere zomerritten?
Of is b.v. een Kreidler dan beter geschikt voor mij? (Op deze site stond dat een Kreidler qua koppeling een stuk beter is)

Graag een objectieve reactie :)

Geplaatst: 29 nov 2010, 10:12
door Zwepper
Bent u van plan om flink opgevoerd te gaan rijden of gewoon lekker toerritjes ?
De koppeling is idd wel wat aan de zwakke kant, maar als die gewoon goed in elkaar zit eigenlijk geen problemen mee !
De fs1 is een uitstekende keuze natuurlijk :P

Geplaatst: 29 nov 2010, 10:21
door Fyer
voor zover ik weet is een fs1 niet kapot te krijgen als je hem niet heel gek opvoerd, mijne heeft jaren lang 60 gereden zonder enig probleem naast het gebruikelijke onderhoudt.

Geplaatst: 29 nov 2010, 10:25
door Twowheeler
en een fs1 is in een hoop dingen een stuk goedkoper/handiger dan een kreidler ;)
en ook een stuk bijzonderder toch. want als je oldtimer zegt denk mensen altijd aan kreidler of zundapp, de reacties op een fs1 zijn dus des te leuker ;)

Geplaatst: 29 nov 2010, 10:47
door rise and shine
Ag stel de zelfde vraag op een kreidler forum en dan moet je de zoek machine gaan gebruiken.

Ik denk dat het vooral een kwestie van smaak is. Of een ding technisch goed is ligt volledig aan je eigen sleutel kunsten.

Geplaatst: 29 nov 2010, 11:08
door Swizzer
Het gaat mij voornamelijk om de betrouwbaarheid op de lange afstand.
In de Alpen zal er nogal wat gekoppeld moeten worden, vandaar.
Het is dan niet fraai om met een kapotte koppeling te zitten.
Daarnaast zullen de ritten in de zomer plaatsvinden, dus bij erg warm weer.

Het is niet zo dat ik Kreidler hoog heb staan o.i.d., ben op zoek naar een geschikte brommer.
Dus volgens jullie valt het mee en loop ik niet meer 'risico'?

Geplaatst: 29 nov 2010, 11:24
door Tombo
Nee, als je je spullen goed voor elkaar hebt, is een FS1 hardstikke betrouwbaar, en motorisch stukken goedkoper als een Kreidler (en mooier natuurlijk)

Geplaatst: 29 nov 2010, 11:48
door Jeti
Als je langere afstanden gaat rijden, zou ik vooral kijken naar het zitcomfort. Beide proberen, en dan gaan voor degene waarmee je het beste zit en denkt langere afstanden te kunnen afleggen. FS1 heeft maar een smal zadel en tankje, wat een beetje iel overkomt. Kreidler (of Zundapp) vind ik altijd een wat meer degelijke brommer. (nu krijg ik ruzie..)
En verder dus afhankelijk van je sleutelkunsten en budget. Als je bijv kreidler al door en door kent en wilt gaan voor het bekende, dan is dat wellicht makkelijker. Of je wilt gaan voor een nieuwe uitdaging, techniek is wat makkelijker.
Kreidler onderdelen zijn inderdaad wat duurder, en de brommer in aanschaf ook.
En verder scheelt het voor lange afstanden natuurlijk ook wel of je een 12 liter tank hebt, of 7-8 (?).

Maak een lijstje met + en - met wegingsfactor en weeg het tegen elkaar af.

Heb je "vroeger" ook brommer gereden? En zo ja, wat?

Geplaatst: 29 nov 2010, 12:07
door NIX
Een koppeling gaat niet zomaar kapot. Bij een flink opgevoerde brommer kan een wat oudere koppeling gaan slippen, that's it. Nieuwe platen en veren en hij kan in de meeste gevallen weer een hele poos mee. Overigens zijn FS1 bakken zo solide, dat je ze zonder koppeling ook probleemloos de wereld rond kunt rijden, mits je een beetje normaal schakelt. Het schakelen in de bergen zal je koppeling en je bak niet zwaarder belasten dan stadsverkeer in NL. Mocht je flink snel en opgevoerd willen rijden, dan is je koppeling modificeerbaar tot een plaat extra, wat eigenlijk alle slip uitsluit.

FS1's zijn heethoofden. De kleine gietijzeren cilinders kunnen knap heet worden. Wat er voor nodig is om ze heel te houden is een periode netjes inrijden en ze vooral niet te arm afstellen. Als je 1:40 mengt en de bougie bij alle afstanden koffie met heel weinig melk laat zijn, dan blijft het heel. Overigens kun je in de bergen elke 2T slopen door op de motor remmend een berg af te dalen. Doordat er dan maar weinig mengsel in de cilinder en krukruimte komt, zal de boel daar op een gegeven moment te weinig gesmeerd worden. Dus je houdt de boel heel door ook je remmen er bij te gebruiken en af en toe met de koppeling in een paar keer gas te geven.

Een FS1 die tegen de 65 loopt en netjes is ingereden en afgesteld en altijd netjes opgewarmd, wordt heel oud. Rijdend.

Geplaatst: 29 nov 2010, 12:14
door mpro09
kijk hier maar, mijn fs1 was niet geweldig voorbereid maar heeft het toch wel mooi gedaan 8)

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1192

Geplaatst: 29 nov 2010, 13:05
door Swizzer
Aan mpro09, ik had je verhaal al eens gelezen. Super!

Zelf heb ik vroeger een Puch Maxi gereden en later een Yamaha DT. Lekker mee naar Kleve in Duitsland over de waaldijk, fantastisch.

Ik zal idd even zaken moeten afwegen.
Is nog niet zo eenvoudig blijkt wel :)

Geplaatst: 29 nov 2010, 13:10
door GoM!cky
En nu ga ik tegen mijne winkel spreken :-)

Ik ben zelf een FS1 fanaat in hart en nieren en dat zal iedereen wel weten maar als ik je vraag tegoei lees dan vind ik wel dat iemand je erop moeten wijzen dan een 4 Takt machine beter voor geschikt zal zijn met de bedoeling die jij hebt... lange ritten, Alpen, bergen...

Verder klopt het zeker dat een FS1 een prachtige en vooral betrouwbare brommer is.

Geplaatst: 29 nov 2010, 13:16
door mpro09
ja behalve dat het blok van edwin ontplofte en roy's donkey gewoon helemaal uitelkaar viel :lol:


@swizzer op een maxi is het wel een ander verhaal denk ik

Geplaatst: 29 nov 2010, 13:46
door rise and shine
mpro09 schreef:ja behalve dat het blok van edwin ontplofte en roy's donkey gewoon helemaal uitelkaar viel :lol:


@swizzer op een maxi is het wel een ander verhaal denk ik


Mooie kerel ben jij een Chinees vergelijken met een Japanner :roll:

Maar voor lange reizen zou ik ook een honda (4takt) kiezen. Maar ook daar geld: als je zelf niet kunt sleutelen is het zo stuk

Geplaatst: 29 nov 2010, 14:01
door Swizzer
Ik kan redelijk sleutelen, maar heb geen ervaring met 4takt.
Is dat zoveel ingewikkelder?