Tombo schreef:Ja, 't moet alleen nog door de 1e kamer, die stemmen er nog voor de kerst over. Ik denk dat die niet tegen stemmen zolang er geen alternatief is om het 'gat' te vullen mochten ze het afkeuren. Tarief kan je gewoon zelf berekenen, aan de hand van het gewicht + je provincie + brandstofsoort op de site van de belastingdienst.
Ik heb ergens gelezen dat motoren 30 euro zouden gaan kosten, ipv 120 nu voor niet-oldtimers. Dat bepaalt wel de afweging tussen rijden, schorsen of verkopen. Oldtimer auto's in deze categorie heb ik niet.
Ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de Rijksoverheid:
Motoren gaan ook het kwarttarief betalen (net als benzine auto's), met een max van € 120/jr.
Momenteel zou een niet-oldtimer motor voor mij 116/jr kosten, dus een kwarttarief 30 euro.
Dus als ze de tarieven niet teveel verhogen, lijkt het nog mee te vallen.. De tarieven worden eind december bekend gemaakt.
Hoe dan ook, gaan de MZ (1978) en KS80 (1980) (voorlopig) in de schorsing. RD en street zijn oud genoeg, dus blijven verzekerd (net zo duur als schorsen). En 378 blijft ook verzekerd en ga ik mrb voor betalen.
Rijksoverheid schreef:Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of de grens voor de oldtimerregeling op 1974 blijft staan of dat de vrijstelling elk jaar opschuift.
Voor oldtimers die op benzine rijden, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
Rijksoverheid schreef:Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of de grens voor de oldtimerregeling op 1974 blijft staan of dat de vrijstelling elk jaar opschuift.
Voor oldtimers die op benzine rijden, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
Mijn auto valt net binnen deze regeling. Alleen wel zuur dat je er niet het hele jaar mee mag rijden (toch ?) en men vind dat een oldtimer in de winter niet gebruikt mag worden. Ik wil juist in de winter de auto gebruiken en in de zomer een van de FS1's...
Klopt: dec, jan, feb mag hij niet aan de openbare weg staan of op gebruikt worden.
Hoop alleen niet dat de verzekeringsmaatschappijen ook hun begrip "oldtimer" aanpassen.. Weet wel dat ik toendertijd een brommerverzekering had die oldtimers vanaf 20 jaar definieerde, ipv 25 en ik zo goedkoper kon verzekeren. Maar ja, waar geld te halen valt, zal geld gehaald worden
Jeti schreef:Klopt: dec, jan, feb mag hij niet aan de openbare weg staan of op gebruikt worden.
Hoop alleen niet dat de verzekeringsmaatschappijen ook hun begrip "oldtimer" aanpassen.. Weet wel dat ik toendertijd een brommerverzekering had die oldtimers vanaf 20 jaar definieerde, ipv 25 en ik zo goedkoper kon verzekeren. Maar ja, waar geld te halen valt, zal geld gehaald worden
Hmmm... dec, jan, feb... valt te overzien !
Misschien maar weer een militair-isolatiepak aanschaffen voor op de brommert... daar reed ik in mijn militaire diensttijd de hele winter mee door op de motor... dus ben wel wat gewend .
Het meeste balen is natuurlijk dat mijn auto vanaf september dit jaar belastingvrij zou worden en ik nu weer moet blijven betalen . En dat terwijl ik juist héél milieuvriendelijk bezig ben met het op de weg houden van deze auto .
Een paar jaar geleden veranderden ze het al van 25 naar 30 jaar met een overgangsregeling zodat ze in september dit jaar belastingvrij zou zijn. En net als ik er van zou kunnen gaan "genieten" veranderen ze gewoon de wet weer. ...
Mss dat ik mijn Benz in de motteballen zet. Evt zonder de gasinst. Dan kan ik hem af en toe nog eens uitlaten.
Ik ga de 633 opbouwen (met een 3,5 motor) die wordt over 2.5 jaar weer belastingvrij. Dan maar hopen dat ze de boel niet weer op de schop nemen.