Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Daar kwam ik geen plaatje van tegen :P

Lijkt overigens toch wel definitief te zijn nu?

13 nov:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ker__.html

19 nov:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... lling.html

Edit:
ik hoop alleen wel dat ze voor die tijd nog even de tarieven bekend gaan maken.. Gaat hier wel eea geschorst worden voor een paar jaar.
Tenminste, als de grens mee opschuift. Anders gaat er toch wat (terug) naar DE, of naar BE denk ik.. :cry:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18322
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ja, 't moet alleen nog door de 1e kamer, die stemmen er nog voor de kerst over. Ik denk dat die niet tegen stemmen zolang er geen alternatief is om het 'gat' te vullen mochten ze het afkeuren.
Tarief kan je gewoon zelf berekenen, aan de hand van het gewicht + je provincie + brandstofsoort op de site van de belastingdienst.

Als je goedkoop een Mercedes 190D wilt kopen kan je denk ik nu wel je slag slaan :P
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Tombo schreef:Ja, 't moet alleen nog door de 1e kamer, die stemmen er nog voor de kerst over. Ik denk dat die niet tegen stemmen zolang er geen alternatief is om het 'gat' te vullen mochten ze het afkeuren.
Tarief kan je gewoon zelf berekenen, aan de hand van het gewicht + je provincie + brandstofsoort op de site van de belastingdienst.

Ik heb ergens gelezen dat motoren 30 euro zouden gaan kosten, ipv 120 nu voor niet-oldtimers. Dat bepaalt wel de afweging tussen rijden, schorsen of verkopen.
Oldtimer auto's in deze categorie heb ik niet.

MB busjes (207/8, 307/8, 407/8, 508, MB100(0) etc) zijn nu ook spotgoedkoop. Al sinds de eerste geruchten/vaststellingen. En er is een run op benzine motoren om de diesels om te bouwen.
Tarief is voor campers gelukkig kwartaaltarief, en komt dan uit om ong 1000 euro per jaar voor de meesten... Maar dan nog.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Tegenwoordig gaat men toch overal geld zoeken, is hier ook zo.
Alle diensten worden duurder bvb op het gemeentehuis, zonder dat er 1woord wordt over gerept.
Al kan je wel niet ontkennen, dat die oude diesels echt zeer slecht zijn voor het milieu. Heb het over auto's dan, waar de mensen dagelijks ook mee rijden dan. Mensen die gewoon soms es een oude bus zoals Jet de hare gebruiken, mag je er toch niet op afrekenen.
Anders moeten ze ook maar es belasting beginnen vragen als je een boom wilt omkappen, want dan komt er ook CO2 vrij, als je hem opstookt :s
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Oude diesels zijn niet slecht voor het milieu. In elk geval niet slechter dan een nieuwe auto. Voor oude diesels zijn geen nieuwe auto's geproduceerd. Het produceren van en nieuwe auto is enorm milieubelastend, alleen dat gebeurt niet in de stad, dat gebeurt ergens in China waar men geen drol om milieu geeft. Vervolgens gaat een stel stedelijke posers lopen zeiken over wat roetdeeltjes die in hun stad worden uitgestoten. Als er vervolgens een storm op de Filipijnen raast gaan ze allemaal doneren, maar dat voor hun stedelijke lucht eerst een berg ellende in China of elders vrijkomt, boeit ze niet. Zolang hun stadje maar gered worden van die vreselijke oude diesels. Mensen zijn zo kortzichtig.

Google 'ecologische footprint' eens.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

Dat milieubeleid is gelul op een stok. Maar ja ik haal het gas maar uit de benz. Kost me anders 140 per maand.
De benz is van 79 en moet nog 6 jaar voor die weer op gas kan. Ga ik weer lekker op benzine rijden is wel zo veel beter voor het milieu.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom aardgas zoveel minder belastend is dan lpg. Voor het C02 gelul maakt het ook niets uit (het verbrand evengoed)
Ik begrijp... ik stop er maar mee. In den haag weten ze toch alles beter (zolang het maar geld opleverd).
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat komt omdat er steeds 2 zaken door elkaar heen lopen:
Milieubeleid dat oude diesels wil beperken en financieel beleid dat alleen maar geld wil schrapen (en niet snapt dat alleen hun aankondiging al een gat heeft geslagen, los dat het beoogde geld gewoon niet gaat kom en omdat mensen stoppen met hun hobby als die onbetaalbaar wordt).

Daarom wordt een goedkope schone brandstof als LPG (een restprodukt van het kraken van aardolie om er benzine van te maken) toch tegengewerkt. Die maakt rijden met oude auto's nog wat voordeliger. En oude auto's zijn bah voor dagelijks gebruik. Dat de overheid in zijn eigen poot schiet zien ze anders.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

fizzie schreef:Dat milieubeleid is gelul op een stok. Maar ja ik haal het gas maar uit de benz. Kost me anders 140 per maand.
De benz is van 79 en moet nog 6 jaar voor die weer op gas kan. Ga ik weer lekker op benzine rijden is wel zo veel beter voor het milieu.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom aardgas zoveel minder belastend is dan lpg. Voor het C02 gelul maakt het ook niets uit (het verbrand evengoed)
Ik begrijp... ik stop er maar mee. In den haag weten ze toch alles beter (zolang het maar geld opleverd).

Een vriend van me had een auto op aardgas. Die ging naar Enschede of Antwerpen (dacht ik?) of Aken of iets om te tanken.
We zijn toen wel voor 70 euro naar Denemarken gereden, en terug :lol:
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

Ik zie wel eens bestelbusjes rijden op aardgas met de tekst IK RIJD CO2 NEUTRAAL. Wat een bullshit.
Aardgas verbrandt evengoed als lpg. Nix heeft gelijk. "Een bijproduct". Wat nog vaak wordt afgefakkeld omdat de productie / transportkosten te hoog zijn.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10775
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Met jou kan ik praten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik ben ook blij met m'n LPG.
(of ja, dat was ik, totdat het stuk ging.. maar ga er vast ooit weer blij mee zijn)
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

Ach, als je 5 jaar in de "Derde Wereld" landen hebt gewerkt krijg je vanzelf wel een eigen mening over milieuzaken.
En dan zwijg ik nog wat ontwikkelingshulp doet. OOGKLEPPEN die ze voor en paard nog niet uitgevonden hebben.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

klopt, maar dat heeft opzich niks met oldtimers te maken. door de "hype" over co2 laten auto fabrikanten hun motoren minder co2 uitstoten maar dit gaat ten koste van een aantal andere opzich veel gevaarlijkere stoffen die ook worden uitgestoten(als nog in een veel mindere mate dan co2). het is maar wat je wilt
Plaats reactie