Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Bericht door Jeti »

In het nieuwe regeerakkoord staat dat de wegenbelasting voor oldtimers terug moet komen :evil:

Heel internet staat er vol mee, maar even een paar artikelen ter info.

Artikel 1:
Vrijstelling wegenbelasting oldtimers ten einde
29 oktober 2012 - 17:15
Vorige week leek het er nog op dat de discussie over vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers niet opnieuw zou worden opgerakeld. Met het gepresenteerde regeerakkoord blijkt het tegendeel waar: de vrijstelling wordt opgeheven!

Met de woorden 'De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.' windt Rutte II er geen doekjes om de bezuinigingen. De maatregel is een strop voor bezitters van oldtimers (met name de diesels die juist in ons land aan populariteit hebben gewonnen) maar ook de autobedrijven die in deze auto's handelen. Hoe de regeling precies wordt ingevoerd zal de tijd leren.

http://www.autovandaag.nl/vrijstelling- ... inde/8860/

Artikel 2:
Vrijstelling oldtimers staat op de tocht

30 augustus 2012 - Heeft u een oldtimer in bezit dan heeft u op dit moment recht op een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB). Uit de verkiezingsprogramma’s blijkt echter dat veel partijen er de voorkeur aan geven om deze vrijstelling af te schaffen. Een oldtimer gaat u dus meer geld kosten. Dit moet de schatkist zo’n € 200 miljoen opleveren dat op een andere manier besteed kan worden.

Er geldt een vrijstelling voor de MRB als u een auto in bezit heeft die dertig jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. In de verkiezingsprogramma’s van PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SGP is als maatregel opgenomen om deze vrijstelling af te schaffen. Het CDA gaat iets minder ver en wil de vrijstelling alleen laten vervallen voor auto’s met een bouwjaar vanaf 1960. De opbrengst kan dan gebruikt worden voor een eventuele lastenverlichting en een verbetering van het begrotingssaldo.

Oud voorstel
Het is niet de eerste keer dat de vrijstelling voor de oldtimers ter discussie staat. Vorig jaar lag er nog een voorstel om de vrijstelling niet meer mogelijk te maken voor nieuwe voertuigen. Uiteindelijk is toen toch besloten om dit voorstel niet uit te voeren. Het begrip oldtimer is echter wel gewijzigd. Sinds 1 januari 2012 moet een auto tenminste dertig jaar oud zijn in plaats van 25 jaar bij de oude regeling. Er geldt nog wel een overgangsregeling als uw auto voor het eerst in gebruik is genomen van 1987 tot en met 1990.
De oldtimerregeling staat dus toch weer op de agenda bij een groot aantal politieke partijen. Het hangt nog even af van de uitslag van de verkiezingen en het nieuwe kabinet of er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen.

http://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/ ... tocht.html

Artikel 3:
Slecht nieuws voor oltimerbezitters: de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers komt te vervallen. Of dit ook voor bestaande gevallen geldt is nog niet duidelijk, maar het veelbesproken onderwerp staat helaas weer op de agenda.

Na het gerommel van de afgelopen jaren rondom eventuele afschaffing van de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers, staat het onderwerp opnieuw op de agenda. Een nieuwe regering betekent nieuwe ‘kansen’ voor de overheid om deze regeling te schrappen.

Helaas is er nog weinig bekend, behalve dan dat deze besparing wordt opgevoerd als ‘milieumaatregel’. De invoering zal waarschijnlijk plaatsvinden in 2014 dus volgend jaar worden de details uitgewerkt. Dan pas weten we of de maatregel ook voor alle bestaande gevallen zal gelden.


Indirecte aanleiding voor de afschaffing is het feit dat oldtimers steeds vaker worden ingezet als ‘eerste auto’. De aanvoer van deze auto’s komt uit Duitsland, waar met name oude dieselmodellen massaal van de hand worden gedaan omdat ze in veel Duitse steden niet meer welkom zijn. We zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2012 ... rs-vervalt

Artikel 4:
Verontwaardiging over opheffen MRB-vrijstelling oldtimers
Het regeerakkoord is duidelijk: de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers wordt opgeheven. De reacties op die maatregel zijn nóg duidelijker. Bovag spreekt van ‘een brug te ver’, klassiekerorganisatie KNAC noemt de maatregel ‘onevenredig zwaar’ en de ANWB vindt het ‘zeer onterecht’.

Nu in het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt opgeheven kan de ‘strijd om de klassieker’ opnieuw beginnen. Bovag, KNAC en de ANWB hebben in felle bewoordingen uitgehaald naar de overheid en stellen alternatieve plannen voor.

Bovag zegt dat deze maatregel bezitters van klassieke auto’s ‘onevenredig hard treft’. “Dit brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar”, aldus de brancheorganisatie in een persbericht. Bovag onderkent wel het probleem dat er steeds meer (vervuilende) oldtimers worden ingezet voor dagelijks gebruik en pleit daarom voor een systeem met een maximaal aantal gebruiksdagen voor een klassieke auto.

De ANWB komt met een soortgelijk plan, de bond ziet het liefst dat er een kilometerprijs wordt ingevoerd voor oldtimers. Zo wordt het voor ‘veelrijders’ minder interessant om klassiekers voor dagelijks gebruik in te zetten. Ook het opschuiven van de leeftijdsgrens is voor de bond een optie. Het volledig afschaffen van de vrijstellingregeling niet, de ANWB noemt het plan ‘zeer onterecht’.

De grootste klassiekerclub van Nederland, KNAC, is ‘verontwaardigd en bezorgd’ over het voornemen van de overheid om de MRB-vrijstelling af te schaffen. De club noemt de overheid in deze zelfs ‘onbetrouwbaar’ en is een petitie gestart om de regering te bewegen tot andere gedachten.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2012 ... -oldtimers
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik ben heel benieuwd wat dit ons gaat brengen..

Naast de verhoging van de accijns op LPG en Benzine..

Voor mij persoonlijk is wegenbelasting betalen voor een 2400 kg zware bus geen pretje. Gelukkig is het een kampeerauto op kenteken, dus dan betaal je maar één kwartaal per jaar. Ongeveer 500 euro dacht ik.
Er zijn ook veel gelijksoortige campers die op kenteken enkel bedrijfswagen zijn. Deze zullen dan wel omgekeurd worden denk ik.
En de prijzen in aanschaf zullen flink gaan dalen, ding wordt dus onverkoopbaar.

Daarbij..
Heb ik een aantal oldtimer motoren rijdend en niet-rijdend..
Daar zou ik dan ook wegenbelasting voor moeten betalen. Gaat dacht ik om 90-100 euro per jaar, maar toch.. x5 is dat toch ook weer een bedrag.

Ik vond de regeling om de oldtimergrens van 25 naar 30 jaar op te schuiven wel redelijk, aangezien auto's over het algemeen langer mee gaan. Om bij deze nieuwe regeling besparing van het "milieu" als excuus te gebruiken, gaat natuurlijk nergens over. Ze mogen het wel eens vergelijken met productie van nieuwe auto's, en bijvoorbeeld productie van een Prius-accu.. :roll: Ik denk nog steeds dat het minder belastend is als wij onze oldtimertjes gewoon oprijden.

En zeker als dit ook voor motoren gaat gelden.. Hoeveel mensen gaan er dagelijks (want daar gaat het over) op hun motor naar hun werk, omdat het lekker goedkoop (=gratis) is in de wegenbelasting..? Het gros van de oldtimer motorrijders zijn hobbyisten.
En het gros van de auto-rijders met een pre jaren '80 auto ook denk ik.

We'll see.. Maar ik hou mn hart vast :evil:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik zie meer in een import verbod voor oldtimers, dan ben je van dat milieuaspect af (want ze bedoelen in principe de import van Duitse diesels uit de jaren '80). Dat eventueel in combinatie met zo'n soort regeling voor campers. Ik las iets van een 60-dagen kaart, dat scheen er vroeger te zijn.

Ik denk trouwens dat er maar weinig die-hard motorrijders zijn die dagelijks met een oldtimermotor woon-werk rijden.

Ik ben iig blij dat ik geen oldtimer op LPG heb gekocht, bv zo'n 740, de voorloper van mijn auto. Belasting betalen over een auto van1350 kg met een G1/G2 LPG installatie, daar wordt je niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Tombo schreef:Ik zie meer in een import verbod voor oldtimers, dan ben je van dat milieuaspect af (want ze bedoelen in principe de import van Duitse diesels uit de jaren '80). Dat eventueel in combinatie met zo'n soort regeling voor campers. Ik las iets van een 60-dagen kaart, dat scheen er vroeger te zijn.

Ik denk trouwens dat er maar weinig die-hard motorrijders zijn die dagelijks met een oldtimermotor woon-werk rijden.

Ik ben iig blij dat ik geen oldtimer op LPG heb gekocht, bv zo'n 740, de voorloper van mijn auto. Belasting betalen over een auto van1350 kg met een G1/G2 LPG installatie, daar wordt je niet vrolijk van.

Zo'n 60-dagen-kaart staat ongeveer gelijk aan de kwartaal-wegenbelasting voor kampeerauto's: ze gaan er vanuit dat je ongeveer 1/4 van de tijd gebruik maakt van zo'n ding. Vooral in de zomer-periode. Alleen dan officieel per dag vastgelegd. Je belt dan de verzekering op dat je er gebruik van gaat maken.
Overigens is het nu ook zo dat de meeste oldtimer-verzekeringen (en ook niet-oldtimer verzekeringen) een verzekering afgeven voor een bepaald aantal km per jaar. Als je je auto voor woon-werk verkeer gebruikt, kom je al snel op de 10.000+. Als je deze grens zou verplichten, ben je er ook vanaf dat mensen hem dagelijks gebruiken. Of je stimuleert km-teller-fraude, maar die regels zijn onlangs al aangescherpt (verplichte registratie bij APK).

Van die motorrijders bedoelde ik ook ja: er zijn nauwelijks mensen die op hun oldtimer motor dagelijks naar hun werk gaan. Of desnoods 1/2 van de tijd alleen in de zomer; die zijn er ook nauwelijks. Dus ik hoop dat ze nog ergens verstand hebben en dit buiten beschouwing laten (zal wel niet.. want zo hebben ze meer vreemde gedachtekronkels, bijv brommer rijbewijs waardoor er "ineens" minder ongelukken gebeuren (duh, er rijden minder mensen brommer..), of de brommer kentekens om het aantal diefstallen te verminderen dat een averechts effect bleek te hebben..)

Heb ik dan G1 in de bus? Of helemaal geen G?
Kom hier trouwens op uit:
Uitkomst berekening

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 185,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 740,00

Is duurder dan de jaarlijkse verzekering, maar op zich nog te doen als je nog steeds maar één kwartaal hoeft te betalen in één jaar.

Voor bedrijfsauto van dat gewicht is het anders..
Uitkomst berekening

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 567,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 2268,00


Die van mij is een bedrijfsauto met inrichting kampeerauto.. Dus geen fabriekscamper. Heb wel gewoon een camper-verzekering kunnen krijgen, dus dit hopelijk ook.
Optie 2 is natuurlijk van de zotte :fu:

Ik vind het prima dat ze regels strenger maken, maar niet met terugwerkende kracht.
Bijv nu ook met dat motor rijbewijs: je weet van te voren dat het eraan komt, maar de mensen die hem al hebben, vallen onder de oude regeling. Dat moeten ze met alles doen. En inderdaad bijvoorbeeld jouw verbod op import van oude vervuilende zooi.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Jij hebt iig geen G3 :P dat is pas halverwege jaren '90, daar krijg je belastingvoordeel bij.

Maar gelden die oldtimerregels ook voor motoren? Als ik zelf redelijk wat oldtimers had zou ik ze fewoon allemeaal schorsen en die paar keer dat je per jaar rijdt, gewoon illegaal rondrijden
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Tombo schreef:Jij hebt iig geen G3 :P dat is pas halverwege jaren '90, daar krijg je belastingvoordeel bij.

Maar gelden die oldtimerregels ook voor motoren? Als ik zelf redelijk wat oldtimers had zou ik ze fewoon allemeaal schorsen en die paar keer dat je per jaar rijdt, gewoon illegaal rondrijden

Mijn LPG is ong 15 jaar geleden ingebouwd. Er staat geen G3 op het kenteken. Ik wist niet dat er ook G1 en G2 bestond.

Nu gelden de oldtimer-wegenbelasting-regels inderdaad ook voor motoren. Had twee jaar terug per ongeluk een MZ uit 87 (niet aan gedacht) en kreeg een aanslag van 90 euro/jr ofzo. Schorsen kost 25 euro per jaar. Weet niet of je voor nieuwere motoren meer w-belasting betaalt, dat weet jij ;)
Dan zou zo een 60-dagen-kaart ook moeten gelden voor de wegenbelasting ofzo.. En dan misschien voor meerdere motoren tegelijk, dus wat je vroeger ook had met het brommer verzekeringsplaatje: je betaalt per verzekering, niet per voertuig, zodat je kunt afwisselen. Maar waarom zouden ze oldtimer liefhebbers tegemoet komen? Die zitten ze alleen maar in de weg omdat ze minder belasting binnenbrengen.

Tot nu toe weinig concrete plannen en alleen maar speculaties..
Maar wel goed om er bewust van te zijn en onszelf erover te informeren toch.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

G3 zegt wat over het type installatie (G3 is 3e generatie, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)#G3). G3 subsidie krijg je volgens mij ook pas voor auto's met een bouwjaar vanaf begin/halverwege jaren '90 én een G3 gekeurde installatie.

Mijn GSXR kost volgens mij 7 of 9 euro per maand. Ik weet niet niet zo, het is niet veel iig :P
Maar idd, alle plannen moeten nog door de 1e kamer goedgekeurd worden, en dat gaat nog lastig worden (sowieso al het plan voor inkomstenafhankelijke zorgpremie), ik weet niet of de 1e kamer zich gaat bemoeien met die oldtimerregels, ik ben bang van niet :evil:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ook deze discussie verliest de werkelijke ecoliogische footprint weer helemaal uit het oog. Een klassieker stoot wat uit, maar het produceren van een (nieuwe) auto zoveel te meer. Alleen dat gebeurt niet in de stad, maar ergens op de wereld waar niet voor milieu betaald hoeft te worden.

Ik heb de KNAC petitie al getekend.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

NIX schreef:Ook deze discussie verliest de werkelijke ecoliogische footprint weer helemaal uit het oog. Een klassieker stoot wat uit, maar het produceren van een (nieuwe) auto zoveel te meer. Alleen dat gebeurt niet in de stad, maar ergens op de wereld waar niet voor milieu betaald hoeft te worden.

Ik heb de KNAC petitie al getekend.

Dat zeg ik toch in mijn eerste reactie :P

Ik zocht de petitie, maar kon hem zo snel niet vinden op de website. Of moet je dan lid zijn?
Bij geen lid: post hier even een link, denk (hoop) dat hier wel meer mensen zijn die hem willen ondertekenen.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

NIX schreef:Ik heb de KNAC petitie al getekend.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

marco schreef:
NIX schreef:Ik heb de KNAC petitie al getekend.
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Bericht door scirocco »

Had hem gister al even getekend
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

:shock: daar hebben ze jullie mooi mee liggen dan!!

ze hebben centjes nodig om hun exuberante postjes te kunnen blijven betalen..
walgelijk is het..
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik denk dat de ziektekosten dat ruimschoots gaat overtreffen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie