Grote-kleine-vragen-topic #9

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

De TZR van Raul was gewoon snel.
Raul reed met zijn brommertje gewoon mee met een A1 clubje van Britte.
Britte haar MT was het snelste daarna de MT van een jongetje en daarna de WR-en.
Op de dijk van het Amsterdam -Rijnkanaal zie je Raul met zijn TZRretje gewoon de motoren voorbij rijden, en niet kruipen.
Raul was ook met de TZR mee geweest naar de tweetaktdag.
Qua acceleratie kon hij mijn DT400 absoluut niet bijbenen, Maar op de top ging mijn DT gruwelijk over zijn nek terwijl die mug nog achter me bleef zoemen.
De Trial van Britte is absoluut geen Trial meer met een topsnelheid van 50 km en 3 kruipversnellingen. Maar het is nog wel een koppelbeestje met (te) korte versnellingen.
De TZR is gemaakt voor hogere snelheden en is ook aanzienlijk stabieler dan de TY.
De TZR had ook een ander kuipje dan regulier, welke dat was moet je me niet vragen...
Maar Raul wist me wel te vertellen dat de TZR niet door de versnellingen heen kwam zonder de kuip. Hoeveel PK welke motor heeft, moet je me niet vragen.
De DT80mx blok onder de TY zal zo'n beetje 8 pk zijn vermoed ik, de TZR geen idee, de DT400 had er maar 27, maar een XT600 komt me niet voorbij bij de acceratie.
De aangepast uitlaten van de DT400 en de TY hebben wel een aanzienlijke positieve werking op de rijeigenschappen.

Vermogens boeien me niet zo, maar het is gewoon opvallend hoe verschillend je een tweetakt in eigenschappen kan maken.

PS: Zo'n 35 jaar geleden reed ik op een zondag ochtend met een RD50mx met een 79er YZ blokje van Huizen naar Dukenburg in 5 kwartier.
Maar de top van de RD was geen 130 kan ik je vertellen.
Ook toen al maakte ik enge situaties mee met groepjes wielrenners....
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door NIX »

Een TZR cilinder is eigenlijk gewoon een pure race cilinder. Daar zouden ze 30 jaar geleden een moord voor gedaan hebben op de fabrieksfietsen. Zo'n ding is een ring van spoelpoorten en niet van die kleintjes ook, met een vlinderuitlaatpoort waar de spoelers gewoon onderdoor lopen. Waanzinnig dat zoiets alleen maar met een ring in de uitlaat en begrensde CDI als brommertje verkocht wordt. Toen Jos nog zo'n ding had, vond ik hem al snel met 6 versnellingen en 70km/u, tot ik het ding in de 3 eens doortrok tot over de 11.000 toeren. Ik zat ineens in een andere dimensie. Dat is geen vergelijk met onze FS1-tjes en ook niet met de DT/RD's. Met zo weinig PK, zo'n smalle powerband en zo weinig cc, zal een stuurkuipje inderdaad net het verschil maken aangezien je boven de 60km vooral bezig bent luchtweerstand te overwinnen. Trouwens, een flinke windvlaag en zo'n ding komt niet meer in de hoogste versnelling(en) zonder terug te vallen.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

Ik zal Raul eens vragen of hij nog het filmpje heeft van de TZR en de,,, euh.... rest...
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door Tombo »

Het is gewoon 30/40 jaar ontwikkeling, en dat vang je niet op met alleen een ander uitlaatje op een oude brommer :P idem voor de wegligging.
Voor een paar honderd euro koop je ook nog eens de dikste cilinders en dito uitlaten, om het ding zonder moeite snelheden te laten lopen waar een A1 motor niet aan komt (en dat is ook niet zo moeilijk een A1 motor mag maximaal maar 11 kW hebben)
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door marco »

Wat is de makkelijkste manier om de koplamp via de accu te voeden?
En dat hi en low ook werkt?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door Dr. Bob »

De blauwe draad van de lichtschakelaar aansluiten op de lichtbruine stroomdraad in de koplamp. Brandt de koplamp wel zodra je het contact aanzet.
Ik doe dat met mijn LED koplamp altijd zo.
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door marco »

Bedankt Bob

In deze Fs1 zit ook led en dat werkt niet op de lichtspoel.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

De achterlicht van m'n DT is een ledlamp, en die knippert op de slag van stationair.
Omdat te voorkomen had ik een 4 ampere cel gemonteerd.
Echter klapt de H4 65/55W koplamp de cel in no-time leeg.
Dus dan maar een knipperend achterlicht bij een stoplicht.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door pee67 »

Als je de lichtspoel wel wil gebruiken voor de led verlichting te voeden sluit je de gele draad vanuit de ontsteking rechtstreeks aan op de blauwe draad die naar de lichtschakelaar gaat.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

pee67 schreef:Als je de lichtspoel wel wil gebruiken voor de led verlichting te voeden sluit je de gele draad vanuit de ontsteking rechtstreeks aan op de blauwe draad die naar de lichtschakelaar gaat.
Ik heb het hier over mijn DT400, echter heeft deze "brommer" normaliter dezelfde kleuren.
Er is enorm gechopt aan deze DT en mag van mij inmiddels de naam chopper dragen.
Volgens de papieren moest deze DT 145 kg wegen en er is nu nog ca 115 van over.

Toen ik de motor overnam was de electra hopeloos en fikte en explodeerde van alles wat met stroom te maken had.
Op een bepaald moment werd ik het zat en wilde ik dat de motor gevechtsklaar hebben voor enduroritjes, en heb hem zo daarvoor in elkaar gezet.
Behalve van de ontsteking (origineel CDI) zijn alle draden verwijderd.
De enige knoppen die overgebleven zijn op de DT, zijn een "Stop-button", "Hoog/Laag" en de "Choke" op de carburateur.
In het miniachterlichtje zijn diodes gefabriekt, 1 bajonetdiode voor de tellerverlichting, 1 bajonetdiode voor vrijstand, 1 diode voor stadslicht als back-up voor het doorbranden van de H4. De 5 1/4 inch reflector is vervangen door een exemplaar met H4 en stadslicht.
De stroomvoorziening word nu gereguleerd door een 150 Watt alternator van http://www.Beckelektronika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, die ook voor mij de achterlicht led in elkaar gefabriekt heeft.
Je kan dit alles nu vergelijken met een Trailmotor verlichting.

Sinds ik dit zo'n 10 jaar geleden gemonteerd heb, heb ik een echte verlichting op de DT waarbij je wat voor je snufferd wat kan zien en zelfs de geupgrade 12volt verlichting van mijn XT500 degradeert tot kerstverlichting, en tot op heden is er geen lampje stuk gegaan.
Het enige nadeel is, is dat de DT te weinig spanning aflevert bij stationair, waarbij de ledachterlicht gaat knipperen.

Ik heb nog zitten denken om de koplamp t.o.v. de rest van de lampen los te koppelen m.b.v. een diode, maar ik neem de situatie inmiddels voor lief.

Ik ga nu toch reklame maken, kijk eens voor de lol op de website van Beckelektronika want hij heeft ook heel leuke handige hebbedingetjes
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door pee67 »

Ik rij nu al een paar jaar met led verlichting.
Na wat opstartproblemen, uitzoeken welke ledlamp en op welke manier aan te sluiten, gaat dit zonder problemen.
Accu systeem is nog steeds intact voor overige verlichting en claxon.
Omdat de verlichting rechtstreeks vanaf ontsteking naar de lichtschakelaar gaat brand het dus al wanneer de fs1 loopt.
Heeft geen nadeel verder.
Ik maak trouwens wel gebruik van ledverlichting die geschikt is voor wisselspanning van 6 tot 24 volt.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door marco »

Dr. Bob schreef:De blauwe draad van de lichtschakelaar aansluiten op de lichtbruine stroomdraad in de koplamp. Brandt de koplamp wel zodra je het contact aanzet.
Ik doe dat met mijn LED koplamp altijd zo.
Het is gelukt op deze manier.
Heb een klein tussen stukje gemaakt zodat de blauwe draad er tussen kon.
Vind het zonde om in een originele draadboom te gaan knippen.

Alles is omgebouwd naar 12v en led lampen.

Welk type lampjes het waren weet ik niet meer,al lang geleden besteld op AliExpress.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door kittop »

[/quote]Het is gelukt op deze manier.
Alles is omgebouwd naar 12v en led lampen.
[/quote]

Hoe heb je je brommer omgezet naar 12 volt?
En trekt je koplamp je accu niet snel leeg nadat deze rechtstreeks is aangesloten op "blauw" (tellerverlichting en achterlicht)?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door marco »

Dat moeten we nog testen.

Er zit nog geen kenteken op deze Fs1 dus ben nog niet verder geweest als in de straat.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Grote-kleine-vragen-topic #9

Bericht door NIX »

Een standaardspoeltje geeft eigenlijk al genoeg prik voor een 12V systeem, mogelijk niet met stationair draaien. En LED pakt veel minder stroom dan gloeilampjes. Anders is het geen doen om een koplamp op dat accuutje aan te sluiten en te verwachten dat een laadspoeltje dat bijbeent.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie