banden

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

banden

Bericht door gklijnhout »

Even een vraag over jullie ervaring met de levensduur van de achterband op een fs1

Mijn 468 (fs1) met lange Duitse achterbrug loopt wat sneller als een standaard bromfiets maar is niet extreem ikzelf weeg ook redelijk normaal maar vindt de achterband erg snel slijten.

Mijn eerste band was een conti kks die maar 2200 km vol heeft gehouden ik gaf hierbij de schuld aan de gedachte dat deze niet geschikt was voor boven de 50 km/h.
Deze vervangen door een michelin m45 43s die er nu 2800 km op zit en ook al meer als de helft van zijn profiel kwijt is.
Wat is jullie ervaring met de levensduur? is dit normaal voor een fs1?
Ik kan mij niet meer herrinneren hoe dat ging in de jaren 70 mijn Beumer heeft zeker te weten een paar nw a.bandjes gehad maar weet niet meer hoe lang ik er mee kon rijden.

Gert
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Moet wel langer mee kunnen is mijn ervaring.
Yamaha Sheriff 1981
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Minder burnouts Gert! ;)
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

ik rij ook met de m45 wel de 3.00-17 maar daar rij ik al mee sinds 2008 kilometers weet ik zo niet maar duizenden zeker
je ziet amper dat er iets af is. misschien de spanning ik doe er altijd 2.1 bar in voor en achter.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Is de achterbrug niet krom ofzo?

Misschien dat het wiel scheef staat en erg snel slijt.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

marco schreef:Is de achterbrug niet krom ofzo?

Misschien dat het wiel scheef staat en erg snel slijt.


Nee alles staat recht het enige wat ik mij kan indenken dat ik de bandenspanning wat te hoog heb.
Ik rijdt graag met een stevig achterwiel en pomp de band altijd op 2.5 bar is natuurlijk wat te veel en dan ook duidelijk aan de band zichtbaar, het middenstuk is behoorlijk versleten terwijl aan de zijkanten de rubber puntjes er nog aan hangen.

Inmiddels een nw besteld en zal er aan moeten wennen deze op 2 a 2.1 bar max op te pompen en daardoor wel minder stabiel zal zijn maar naar ik hoop langer mee zal gaan.

Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Misschien stuggere achterveren nemen?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Bndenspanning moet niet zo extreem veel uitmaken. Brommerbandjen zijn vaak van behoorlijk hard rubber.
Ik rij altijd met 2.8 bar, en mijn Michelin M29 heeft er nu denk ik rond de 5000 km opzitten, en begint nu vierkant te worden.
Met een lagere bandenspanning gaat hij juist vaak harder slijten
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

marco schreef:Misschien stuggere achterveren nemen?


Marco,

Die zijn al als een plank dan zal ik ze moeten vervangen door een stuk pijp met ogen er aan :D

gert
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Dr. Bob »

Op veel bromfietsbanden staat max. spanning 2,2 of 2,3 bar! Anders vervormt het karkas van de band.

Volgens de instructieboekjes mag er maar 1,4 en 1,7 in, dan wordt je zeeziek :mrgreen:
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: banden

Bericht door gklijnhout »

Inmiddels band nr 3 versleten navraag bij mijn bandenleverancier gaf geen soelaas toen via mijn werk eens navraag gedaan bij Michelin zelf, antwoord van deze dat zij bekent zijn met de versterkte slijtage van de M45 band volgens hun is de samenstelling van deze banden zo gekozen dat deze goede rijeigenschappen heeft daarbij de gedachte dat menig bromfiets niet zo veel kilometers maken beschikken over een zacht compound en daardoor dus vaak niet langer meegaan als 3000 tot 4000 km.

Toch weer gekozen voor een M45 maar nu een maatje breder 2.75 ipv 2.50 deze heeft wat dieper profiel is wat steviger en natuurlijk wat breder ik hoop hiermee met een normale bandenspanning te kunnen rijden en dan ook wat langer mee zal gaan de komende zomer zal het vertellen.

Mijn leverancier vertelde mij na het probleem ook eens bij hem te hebben voorgelegd ook bekent te zijn met dit slijtage fenomeen en kent dit uit de 6 uurs race waar hij veel aan mee doet hier worden deze banden vanwege de goede eigenschappen veel gebruikt maar ook zeer veel vervangen.
Ook vertelde hij mij dat er een imitatie m45 onder een andere naam op de markt is (de naam wist hij zo even niet) welke niet de goede eigenschappen heeft maar heel veel langer mee gaat.

Gert.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: banden

Bericht door Tombo »

4000 km en dan een brommerbandje op rijden. Dan verwacht je haast dat het slicks zijn qua compound haha.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: banden

Bericht door fs1man »

Ik ben sowieso geen Michelin fan onder mijn bmw,s ( 325i ) sleten ze achter ook als een gek dat kwam ook door het sport onderstel en stand van de achterwielen natuurlijk,maar met normaal rij gedraag waren ze ook met 8000 km aan de binnenkant op het canvas en aan de buitenkant nauwelijks slijtage.
bij mijn fs1 heb ik er 2 met de m45-3.00 rijden die zijn al meerdere duizend kilometers oud en zitten zoals gezegd sinds 2008, maar nauwelijks slijtage, als deze versleten is kan ik niet weer voor een m 45 kiezen omdat michelin deze al een paar jaar niet meer maakt (sukkels) onder 2 andere heb ik metzeller en onder nummer 5 zit nu een kenda met deze laatste heb ik nog niet gereden en de metzellers hebben er intussen ook wel best wat kilometers op zitten, maar zitten onder brommers die eigenlijk al tijden stil staan, dus over de laatste 2 kan ik weinig zeggen.
Wat ik wel moet zeggen dat in de jaren 70 de smalle 2.50 achterband al vrij snel vervangen werd voor een 3.00 achterband.
Een 2.50 achter werd destijds al een fietsband genoemd, waarschijnlijk niet alleen vanwege de breedte.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
carrejans
500km gereden
500km gereden
Berichten: 776
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
Locatie: Belgisch Limburg

Re: banden

Bericht door carrejans »

Ik ben toevallig ook aan het kijken voor nieuwe banden. De M45 staat nog gewoon op de website van Michelin, Jos.

Wat zijn de overige opties? Ik zoek 17inch, 2.25 en 2.50. Ze mogen niet te modern ogen voor mij.

Ik was al aan het kijken naar Pirelli City Demon.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: banden

Bericht door fs1man »

m45 is nog wel te koop alleen de M 45 3.00-17 al een jaar of 4 niet meer
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Plaats reactie