intro van mijzelf en advies m.b.t. aankoop rijklare FS1

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
wouterhijink
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2013, 23:36

intro van mijzelf en advies m.b.t. aankoop rijklare FS1

Bericht door wouterhijink »

Beste allemaal,

Mijn naam is Wouter Hijink en ik ben zojuist toegelaten tot jullie forum. Mijn eigen bouwjaar is 1972 (90 kg, 1.85 mtr) en back in the 80's had een vriend van me een rode FS1-2RU. Hij kocht als een van de allerlaatste een nieuwe. ik vond het toen al een onwijs geinig brommertje, maar had toen het geld niet om er zelf een te kopen.

Nu ben ikzelf opzoek naar een rijklare FS1. Ik ben geen brommerklusser/restaurateur (al ben ik wel een WTB ingenieur en zou het moeten kunnen) maar ik vind het niet erg om nu en dan wat onderhoud te plegen. Hoofdzaak voor mij is het rijplezier (met een klassieker) en daarom zoek ik een nette rijklare FS1 die er gewoon mooi uitziet (het oog wil ook wat, niet waar) en waar ik nog jaren plezier mee kan hebben.

Als man van middelbare leeftijd ga ik voor kwaliteit i.p.v. goedkoop. Zijn er restaurateurs die nog een goed nieuw thuis voor hun FS1 zoeken ?

Zo nee, ik zie een aantal aanbiedingen op marktplaats staan van tussen de €1100 en €2000, is dat volgens jullie (de experts) een zinnige investering ?

Waar moet ik op letten ? Ik heb al een even flink rond geneust op jullie forum, website en andere commentaren, maar extra advies is altijd welkom.

Alvast bedankt voor alle hulp en alle hulde voor het in leven houden van de FS1 !

Wouter Hijink
wouterhijink@hotmail.com
0612723890
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Hoi wouter.
Welkom hier
Ik weet niet welk type je zoekt maar een 2RU is een van de goedkoopste.
Voor 1000 euro moet je een hele leuke kunnen kopen, 2000 euro vind ik erg veel.
Een fs1 van bj 1970 ( type street) betaal je + - 1000 in een slechte staat maar wel kompleet .
Voor een mooie originele fs1 type street betaal je 3000 of meer.
Dus het type maakt zeer veel uit.

Gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

misschien is dit wat?
geen idee of deze ondertussen al verkocht is.
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=8234

Welkom op het forum!
groeten vanuit België
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

ja das een leuk ding en een mooie prijs
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Welkom op het forum.

Je kan het beste een complete rijdende brommer met kenteken kopen.
Yamaha Sheriff 1981
wouterhijink
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2013, 23:36

Bericht door wouterhijink »

Wat is precies een FS1 type street (de 90 km/h variant met 6 pk ? waarvan de brommer 2.7 pk afgeleid is ?)

Ik ben zelf in het bijzonder opzoek naar een leuke instap (brommer dus) met de FS1-2RU (model 1986) look. Ik ga hem alleen voor ontspannen tourritjes en binnen de bebouwde kom gebruiken. Ik ben een actieve strandcatamaran zeiler en de parkeergelden in zandvoort schieten de hemel in en alle mooie dagen file. Dus zomers wil ik graag met style op de zeilclub aankomen zonder uren in de file te staan.

Waarom is dit laatste type de goedkoopste uit de serie ? (Omdat model 1986 uit een Franse fabriek komt i.p.v. een Japanse ?). Waarom maakt het type zo veel uit ?

Ik neem aan dat de model 1986 nog steeds wel (afdoende) degelijk is voor een paar jaar plezier met normaal onderhoud. Vergis ik me hierin ? Trommelremmen vind ik zelf geen probleem, maar ik laat me graag door jullie adviseren.

En met een rode kleurstelling wil ik het liefste gezien worden.

Aan Hans. Dank je, ik ben met de aanbieder RLD in gesprek. Het model wat op die foto's staat is wel zo ongeveer wat ik zoek.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

kijk hier maar even welke type je leuk vind :wink:

http://www.fs1forum.com/Modelgeschiedenis.html
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

De fs1 Street was oorspronkelijk een motorfiets een later hebben ze daar een brommer versie van gemaakt.
Met in Nederland ook die trappers erop.
Yamaha Sheriff 1981
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

wouterhijink schreef:Wat is precies een FS1 type street (de 90 km/h variant met 6 pk ? waarvan de brommer 2.7 pk afgeleid is ?)

Ik ben zelf in het bijzonder opzoek naar een leuke instap (brommer dus) met de FS1-2RU (model 1986) look. Ik ga hem alleen voor ontspannen tourritjes en binnen de bebouwde kom gebruiken. Ik ben een actieve strandcatamaran zeiler en de parkeergelden in zandvoort schieten de hemel in en alle mooie dagen file. Dus zomers wil ik graag met style op de zeilclub aankomen zonder uren in de file te staan.

Waarom is dit laatste type de goedkoopste uit de serie ? (Omdat model 1986 uit een Franse fabriek komt i.p.v. een Japanse ?). Waarom maakt het type zo veel uit ?

Ik neem aan dat de model 1986 nog steeds wel (afdoende) degelijk is voor een paar jaar plezier met normaal onderhoud. Vergis ik me hierin ? Trommelremmen vind ik zelf geen probleem, maar ik laat me graag door jullie adviseren.

En met een rode kleurstelling wil ik het liefste gezien worden.

Aan Hans. Dank je, ik ben met de aanbieder RLD in gesprek. Het model wat op die foto's staat is wel zo ongeveer wat ik zoek.


De 2ru is ook gewoon goed.
Is gewoon een minder gewild model, dus door vraag-aanbod is de prijs dan ook lager.
Alhoewel deze ook gestaag aan het stijgen is.
Zowat alles bij fs1 trouwens.
En met de roterende inlaat heb je nog een leuk extraatje erop.
Niet dat dat zoveel beter is, maar was in die tijd behoorlijk innovatief op een gewone productiebrommer! ;)

Elke fs1 die goed onderhouden wordt kan je makkelijk berijden, maar het blijft natuurlijk een oldtimer, dus er kan altijd iets gebeuren.
Maar door goed onderhoud en beetje opletten, kan je er veel plezier aan hebben!
En schijfremmen remmen naar mijn mening nog wel iets beter.
Maar voor een normale bromfiets die een mooie 60 loopt, zijn die trommelremmen ook zeer goed.
Dus daar mag je het zeker niet voor laten liggen.

Welkom uit België trouwens!

:cheers:
wouterhijink
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2013, 23:36

Bericht door wouterhijink »

Model 1986 dus (zonder die trappers ! en met bolle tank)

Dat model street ziet er eigenlijk wel heel erg hetzelfde eruit, waarom dan toch zo drie keer duurder ?
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Tank is toch wel heel wat anders.
Een street tank is veel smaller, en heeft de zogezegde tankplaatjes.,
Tsja, de street is meestal ook een 5bak (das de motorfietsvariant dan).
En een 5bak kost een pak meer dan de gewone 4bak.
Alles is gewoon duurder aan de street:
tank, zijkappen, zadel, uitlaat,....
Een street komt ook uit 1972, 2ru uit 86, dus nog een pakje ouder ook!
;)
wouterhijink
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2013, 23:36

Bericht door wouterhijink »

Ik heb jaren lang trommelremmen op mijn fietsen gehad (en nu velgremmen op mijn ligfiets) en mijn neus is nog steeds in de originele uitvoering ! Dus ik heb wel vertrouwen in trommelremmen en ze geven een iets meer oldtimer look aan de bike wat ook leuk is.

Roterende inlaat ! Yep, ik wat dat is. Geeft weer extra verhaal bij z'n aankoop, extra historische waarde , plus laat wat ruimte voor tuning.

60 km/u (gps) ? Daar doe ik het voor. Voldoende om de gril van de grachtentractors hier in de bebouwde kom van Bloemendaal en Aerdenhout voor te blijven. 64 km/u als top zou perfect zijn (net binnen de wettelijke "nu wordt het serieus" limiet) als marge om je plek op de weg te behouden of weg te accellereren bij naderend onheil (veiligheid). Daarom begrijp ik die 45 km/u max van de wet ook eigenlijk niet. Maar goed daar hebben we mee te leven.

Ik zie mijzelf overigens niet 64 km/u doen op het fietspad, daar heb ik als sportieve fietser zelf ook een hekel aan. Gewoon rustig genieten van de omgeving en je oldtimer. Voor de haast ga ik wel naar de kartbaan als de neiging me teveel wordt.
wouterhijink
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2013, 23:36

Bericht door wouterhijink »

Dank jullie allemaal voor het warme welkom !

Ik heb al een tijdje filmpjes en de website bekeken en de FS1 is een leuke club. Ik vond het vooral erg leuk om te zien dat niet alles scooter is geworden in de laatste 15 jaar.

Maar back to topic.

Zijn er punten waarbij ik extra moet opletten bij een aankoop van een FS1-2RU model 1986 ?

Bekende slijtage punten of zwakke punten ?

Wederom alvast bedankt !
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

wouterhijink schreef:Dank jullie allemaal voor het warme welkom !

Ik heb al een tijdje filmpjes en de website bekeken en de FS1 is een leuke club. Ik vond het vooral erg leuk om te zien dat niet alles scooter is geworden in de laatste 15 jaar.

Maar back to topic.

Zijn er punten waarbij ik extra moet opletten bij een aankoop van een FS1-2RU model 1986 ?

Bekende slijtage punten of zwakke punten ?

Wederom alvast bedankt !


Koop iets nets geen zogenaamde opknapper maar een mooie orginele die zijn er nog wel degene die hierbovenstaat is een hele mooie orginele

je kan beter iets meer betalen voor een mooie orginele als een bijeen geraapt ding

1200 euro is trouwens niet duur voor die en ik ben zelf helemaal GEEN 2ru liefhebber

grt Peter
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Welkom op het forum
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Plaats reactie