Wat mag zoiets kosten ?

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Jan54
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jul 2015, 22:50

Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jan54 »

Hallo, ik ben Jan van bouwjaar 1954. Toen ik 16 was kocht ik mijn brommer. Een blauw-witte Yamaha FS1. Veel plezier van gehad. Maar een paar jaar later overgestapt naar de motor omdat dat gewoon sneller was. Scheelde weer reistijd naar en van mijn werk. De Yamaha heeft nog een paar jaar in de schuur gestaan. Maar toen er een vrouwtje kwam verkocht. Ook toen was een bruiloft niet echt goedkoop. Nu toch weer enige kriebels. En dus ben ik al enige weken hier op het forum aan het rondkijken. Een late midlifecrisis zullen we maar zeggen.

Ondertussen kwam ik een FS1 tegen in oranje-wit uit 1971 (?). Die is eventueel te koop. Maar ik heb geen idee wat zoiets nu aan waarde zou kunnen hebben. Dus bij deze de vraag wat mag zoiets kosten ?

Afbeelding

Er ontbreken op de foto plaatjes op de tank. Maar die schijnen wel in nieuwstaat te worden bijgeleverd. Verder zijn de nummers van frame en blok gelijk. Dat schijnt nogal belangrijk te zijn. Motor draait mooi rond en de hele boel staat in het vet. Hier en daar toch wat kleien roestplekjes gezien op onder andere de uitlaat. Maar die zijn vast nog wel weg te poetsen.

Deze FS1 staat nu bij een kennis van de eigenaar. Die zit zelf al tijden ergens in het buitenland. En die wil eventueel wel afscheid nemen van de FS1 volgens de staller. Maar wel tegen de juiste prijs. Maar wat is dat ?
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jeti »

Als een verkoper het heeft over 'een juiste prijs' heeft hij echt wel wat in gedachte. Laat hem een richtprijs geven.

Daarbij is natuurlijk veel belangrijker wat jij ervoor over hebt. Jij bepaalt wat je betaald. Het is 'jouw brommer van vroeger', daar heb jij meer voor over dan iemand die een random FS1 wel leuk vindt.

En is dit de originele lak nog, of overgespoten? Lijkt op de originele? Dat zou ik, zeker in deze staat, wel een plus vinden. Een krasje mag wel na 45 jaar.
En zitten alle originele onderdelen erop, of zijn er dingen vervangen door imitatie? Dat laatste drukt de prijs gigantisch.

Zoiets zie je op marktplaats voorbij komen tussen de 2000 en 3500, maar niet vaak aangeboden dit model. En de staat is ook altijd wel lastig te vergelijken.
Wat nog niet wil zeggen dat dat het 'waard' is natuurlijk.

Als je twijfelt over de staat en/of onderdelen, kun je misschien iemand meenemen die in de buurt woont.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jeti »

Oh nee lijkt me toch niet origineel. Dan zou het heel erg afhangen van de manier en vooral de kwaliteit waarop bij gerestaureerd is. Als je wat meer foto's hebt, kunnen de ori freaks hier wel iets nuttigs over zeggen denk ik
Jan54
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jul 2015, 22:50

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jan54 »

Dank voor de snelle reactie. Even terugrekenend naar guldens is de laagste prijs al viereneenhalf keer zo hoog als de prijs die ik in 1970 betaalde. Dat was toen 999 gulden inclusief potje (helm). Had ik dat geweten dan had ik de blauw-witte nimmer verkocht. Maar ja. Veel keus had ik ook niet want de bruiloft moest ook worden betaald.

Het schijnt dat alleen de buddiezit niet origineel is en de rest wel. Meer foto's heb ik eigenlijk niet gemaakt. Want ik dacht dat alles wat belangrijk is er wel op stond. Dan zou ik nog eens terug moeten gaan kijken.
Gebruikersavatar
Patrick
100km gereden
100km gereden
Berichten: 193
Lid geworden op: 12 jul 2014, 12:01
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Patrick »

Mooi ding jan54 heb de zelfde in orgi staat met zadel.
Gemiddeld doen deze modellen met het bouwjaar 1970 in goede staat rond de 2250,00 en 3500 euro.
Ligt er ook aan wat heb je ervoor over.
Maar wel leuk dat je er 1 gevonden heb.
Laat maar horen of je de deal rond kan krijg.
Sus6 van deze kant.
Orange / witje
Street 5bak
2F2
2RU
Jan54
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jul 2015, 22:50

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jan54 »

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op zou moeten letten ?

Ik heb dan vroeger wel een FS1 gehad. Maar dat is toch alweer een beetje uit de grijze massa verdwenen.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Dr. Bob »

Dat lijkt wel de brommer van FS1 Willem, met die oranje blokbeugels...
Is er ook een oranje witte helm bij?
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jeti »

Vergeet niet dat een kenteken ook nog 200 euro kost en een dag RDW.. En eventueel werk aan het afvoeren etc.

Is niet die van Willem volgens mij.
Jan54
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jul 2015, 22:50

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jan54 »

Er is geen helm bij aangeboden. Maar ja. Die moet dan ook nog eens passen natuurlijk. En een tweedehandshelm zou ik ook niet kopen. Want je weet nooit of de schaal nog goed is.

Volgens zeggen loopt deze FS1 precies 45km/uur. Maar zou met een paar handelingen 70 km/uur lopen.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door pee67 »

Welk achterlicht zit er op?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Dr. Bob »

Lijkt me echt die van Willem met een wit spanninga achterlichtje
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Dr. Bob »

Heb er een foto van gevonden

Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5444
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door pee67 »

Dr. Bob schreef:Lijkt me echt die van Willem met een wit spanninga achterlichtje


Dat denk ik ook Bob, vandaar dat ik gevraagd heb aar welk achterlicht erop zit.
Als fs1 willem googled, dan zie je daar ook een afbeelding staan (de derde afbeelding)
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door ginofs1 »

ja dat moet die van willem zijn :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan54
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jul 2015, 22:50

Re: Wat mag zoiets kosten ?

Bericht door Jan54 »

Als ik het goed begrijp is het een hier bekende FS1 ? In hoeverre is bekend of die al dan niet origineel is. En hoe is de mate van restauratie ? Is er nu makkelijker een prijskaartje aan te hangen ? Want als deze inderdaad in de hogere prijsklasse zal vallen. Dan wordt het voor mij te gek.
Plaats reactie