typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
Ik ga morgen voor een 1J5 kijken, die te koop staat. (is niet compleet)
Wat zijn de typische kenmerken voor dit model, zowel voor 1976 als 1977?
En wat zijn eventueel moeilijk te verkrijgen onderdelen?
Ik heb al een lijstje gemaakt. Verbeter indien foutief. En vul aan...
1976:
- bloknummer start met 1J5...
- kraantje verder naar achter dan andere modellen (moeilijk te vinden onderdeel?)
- metalen zijkappen
- schijfrem vanvoor (aan voorkant vork bevestigd)
- andere vorkpoten, naaf en spatbord (moeilijk te vinden onderdeel?)
- ronde rempot
- chromen teller
- zadellijst in chrome
- achterveren zonder bussen
1977:
- bloknr start met 1J5...
- plastieken zijkappen
- trommelrem of schijfrem vanvoor
- rechthoekige rempot
- plastieken teller
- zadellijst meegespoten
- achterveren met kleine chromen bussen
Bedankt voor het meedenken!!
Wat zijn de typische kenmerken voor dit model, zowel voor 1976 als 1977?
En wat zijn eventueel moeilijk te verkrijgen onderdelen?
Ik heb al een lijstje gemaakt. Verbeter indien foutief. En vul aan...
1976:
- bloknummer start met 1J5...
- kraantje verder naar achter dan andere modellen (moeilijk te vinden onderdeel?)
- metalen zijkappen
- schijfrem vanvoor (aan voorkant vork bevestigd)
- andere vorkpoten, naaf en spatbord (moeilijk te vinden onderdeel?)
- ronde rempot
- chromen teller
- zadellijst in chrome
- achterveren zonder bussen
1977:
- bloknr start met 1J5...
- plastieken zijkappen
- trommelrem of schijfrem vanvoor
- rechthoekige rempot
- plastieken teller
- zadellijst meegespoten
- achterveren met kleine chromen bussen
Bedankt voor het meedenken!!
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
Qua modellen geen idee. Zie folders. Maar die kloppen ook niet altijd ofzo.
Je kunt nog kijken of het achterspatbord origineel is. Dus even voelen aan de binnenkant of er een versteviging zit.
Je kunt een origineel Yamaha YB spatbord kopen voor 180 dacht ik. Dat kost een nette ori ook. Imi is 25 euro en gaat maar paar jaar mee.
Sjon Hilversum schijnt nu ook goede namaak te hebben.
Het is geen afknapper ofzo, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden.
Geldt ook voor andere imitatie onderdelen. Daar is dan vaak al aan gesleuteld..
Je kunt nog kijken of het achterspatbord origineel is. Dus even voelen aan de binnenkant of er een versteviging zit.
Je kunt een origineel Yamaha YB spatbord kopen voor 180 dacht ik. Dat kost een nette ori ook. Imi is 25 euro en gaat maar paar jaar mee.
Sjon Hilversum schijnt nu ook goede namaak te hebben.
Het is geen afknapper ofzo, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden.
Geldt ook voor andere imitatie onderdelen. Daar is dan vaak al aan gesleuteld..
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
De 76er 1j5 had een dunne luchtfilterslang een lang membraam het carter had het gaatje waar je de schroevendraaier door steekt verder naar rechts zitten vanwege het lange membraam.
De 76er had nog een losse tandwieldrager en bij de trommelrem modellen de voorrem rechts.
De 76ers hadden wel al de trek choke zowel op de trommelrem als dx modellen.
De 76er Had geen goot spatbord meer maar deze week wel af van de latere , het gaatje waar de bedrading voor het achterlicht door gaat zat helemaal links bijna tussen de oren daarnaast had de 76er het zelfde opstaande Ulo achterlicht met zwarte hoeken en een rubber tussen spatbord en achterlicht.
De 76er had ook nog de tellerplaat van de 378 daar zit het contactslot iets lager dan de chromen teller, de 76er heeft ook nog zilveren stuur stroppen en grote pedalen en het oude type handvaten.
tot slot was de 76er de laatste met de bolkop schroeven en motorblok bouten.
Je zou de fs1 eigenlijk in verschillende groepen kunnen indelen groep 1 1969 t/m 1976 groep 2 1977 t/m 1980 groep 3 de vergissing de sheriff en groep 4 de 2ru dat eigenlijk een mengeling is van groep 1 en 2.
De 76er had nog een losse tandwieldrager en bij de trommelrem modellen de voorrem rechts.
De 76ers hadden wel al de trek choke zowel op de trommelrem als dx modellen.
De 76er Had geen goot spatbord meer maar deze week wel af van de latere , het gaatje waar de bedrading voor het achterlicht door gaat zat helemaal links bijna tussen de oren daarnaast had de 76er het zelfde opstaande Ulo achterlicht met zwarte hoeken en een rubber tussen spatbord en achterlicht.
De 76er had ook nog de tellerplaat van de 378 daar zit het contactslot iets lager dan de chromen teller, de 76er heeft ook nog zilveren stuur stroppen en grote pedalen en het oude type handvaten.
tot slot was de 76er de laatste met de bolkop schroeven en motorblok bouten.
Je zou de fs1 eigenlijk in verschillende groepen kunnen indelen groep 1 1969 t/m 1976 groep 2 1977 t/m 1980 groep 3 de vergissing de sheriff en groep 4 de 2ru dat eigenlijk een mengeling is van groep 1 en 2.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
Jos, de levende encyclopedie.
Merci voor de uitgebreide uitleg!!
Groep 1 had ook dikkere vorkpoten zeker? Dus die van 76 is de enige met dikke dx-poten, dacht ik?
Merci voor de uitgebreide uitleg!!
Groep 1 had ook dikkere vorkpoten zeker? Dus die van 76 is de enige met dikke dx-poten, dacht ik?
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
En hoe zit het met de zadel van die van 76? Is die ook zo modelspecifiek of niet?
Makkelijk te vinden?
Makkelijk te vinden?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
carrejans schreef:Jos, de levende encyclopedie.
Merci voor de uitgebreide uitleg!!
Groep 1 had ook dikkere vorkpoten zeker? Dus die van 76 is de enige met dikke dx-poten, dacht ik?
De dikke dx voorpoten werden naast de 76 'er ook op sommige late 378 (1975) gemonteerd
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
klopt zadel heeft de dunne lijst net als de oudere modellen en de 1j5 was niet de eerste dx dat was de 378 van 1975 deze vorken waren exact hetzelfde als die van de 76er 1j5.
Nog 2 details de 378 en 76er 1j5 dx modellen hadden een chromen ring op het voorspatbord om de teller kabel door te geleiden , ze hadden ook een 2.50 lijn voorband De Yokohama word tourbanden kwamen pas op de 1j5 van 77.
Nog 2 details de 378 en 76er 1j5 dx modellen hadden een chromen ring op het voorspatbord om de teller kabel door te geleiden , ze hadden ook een 2.50 lijn voorband De Yokohama word tourbanden kwamen pas op de 1j5 van 77.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
- hans.m
- 1500km gereden
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
- Locatie: Nijlen, België
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
is een 1J5 in België niet eigenlijk 1J6 of ga je naar een Nederlands type kijken?
met schijfrem is dx.
Dit is een Belgische 1J6dx: viewtopic.php?f=14&t=5896
zitten wel wat kleine verschillen op tov NL-model denk ik
met schijfrem is dx.
Dit is een Belgische 1J6dx: viewtopic.php?f=14&t=5896
zitten wel wat kleine verschillen op tov NL-model denk ik
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
1J6 heeft een of ander gaatje extra in het membraan dacht ik. Marco moet het maar ff uitleggen
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
En en en Jan!!???
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23407
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
Jeti schreef:1J6 heeft een of ander gaatje extra in het membraan dacht ik. Marco moet het maar ff uitleggen
Dat is als een membraan blok een oliepompje heeft.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 500km gereden
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:18
- Locatie: Belgisch Limburg
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
Jeti schreef:En en en Jan!!???
Het is niks geworden.
Was samenraapsel van vanalles en blok zat vast en veel slordig overspoten en veel ontbrekende zaken.
Laten staan dus.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
carrejans schreef:Jeti schreef:En en en Jan!!???
Het is niks geworden.
Was samenraapsel van vanalles en blok zat vast en veel slordig overspoten en veel ontbrekende zaken.
Laten staan dus.
Ah jammer!
Ach je komt nog wel iets tegen.
Een FSéén is/blijft nooit alleen
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: typische kenmerken 1J5 (1976 en 1977)
carrejans schreef:Jeti schreef:En en en Jan!!???
Het is niks geworden.
Was samenraapsel van vanalles en blok zat vast en veel slordig overspoten en veel ontbrekende zaken.
Laten staan dus.
Ook niet voor onderdelen?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10785
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek