wielen spaken

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

wielen spaken

Bericht door rubberbutt »

Ik zit eraan te denken om evt nieuwe velgen + spaken te kopen. (voor de DT50mx). Er zitten nu takasogo velgen op (18x1.60).
Deze velgen (of evt Araya velgen) zijn redelijk goed te leveren.FS1shop Hvs en fs1parts alr kunnen deze velgen + spakenset leveren.

Maar dan begint de ellende. Spaken spannen/wiel richten is best wel een moeilijk klusje en niet iets voor de beginner.
Er zijn er die zeggen: gewoon de eerste keer, je moet alles een keer leren.
Heb je geen geld, maar wel tijd--> zelf doen ?
Heb je geen tijd, maar wel geld--> laten doen ?

Stel nou dat ik het laat doen, bij wie zou ik dit kunnen laten doen ?
Heb zelf deze ontdekt op internet vlechtservice.nl.

Maar volgens mij kan iedere lokale fietsenboer dit ook doen, toch ?
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: wielen spaken

Bericht door Jeti »

Je kunt ze zelf vlechten en dan bij een fietsenmaker laten richten. Schijnt een kwartier wel te zijn per wiel, dus de kosten zullen dan ook een stuk minder zijn dan dat je alles laat doen.
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: wielen spaken

Bericht door rubberbutt »

Zelf vlechten ? Dan wordt het veel youtube instructie filmpjes kijken of plakkertjes op de velg doen voordat ik de spaken ga knippen :wink:

Dit ziet er ook wel goed uit: http://www.pebro-wheels.com/fotos/bromfiets-wielen
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: wielen spaken

Bericht door Jeti »

Waar woon je en heb je veel haast? Ik heb eventueel nog een NOS set Takasago 18x1.60 velgen met nieuwe banden liggen die je eventueel over mag kopen.. maar ik kan er nu nog even niet bij.

ik kom er voorlopig (alsin: de komende 20 jaar) toch niet aan toe om die te monteren. En tegen die tijd laat ik wel weer andere wielen 3D printen ofzo
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: wielen spaken

Bericht door rubberbutt »

Ik woon in Soest, en er is niet zo veel haast mee. De restauratie van de DT gaat erg langzaam (weinig tijd, elke maand geld vrijmaken om weer spullen te kopen, ed), dus doe maar rustig aan hoor...

Ik heb trouwens wel gemerkt dat het lastig is om de juiste spakensets te vinden. Meestal gaat het om spaken voor een 21 inch wiel. De nederlandse DT hebben echter 18 inch voor, en die zijn moeilijk te vinden.
Ook de araya velg/takasago velgen in 18x1.60 zijn moeilijk te vinden. 18x1.40 zijn er wel.maar ja die zijn weer te smal.

De voorband heb ik zojuist nieuw bijleertouwer gekocht. Moet alleen nog een trial achterband 18x3.00/3.50 zien te scoren.
Maar jet, ik wil graag op jouw aanbod ingaan hoor... 8)

En ja 3D printen voor wielen, het kan tegenwoordig (alleen denk ik nog niet in staal of alu) :lol:
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Re: wielen spaken

Bericht door Laars »

Mijn dt heeft 21 voor ????
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: wielen spaken

Bericht door NIX »

De oude NL types hadden 18" voor. Zal wel aftandse wetgeving geweest zijn.
Kijk eerst even in de FAQ.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: wielen spaken

Bericht door koppel »

ik ken iemand in Bussum die wielen spaakt, moet wel ff vragen of ik z'n nummer mag doorgeven...
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: wielen spaken

Bericht door Jeti »

rubberbutt schreef:Ik woon in Soest, en er is niet zo veel haast mee. De restauratie van de DT gaat erg langzaam (weinig tijd, elke maand geld vrijmaken om weer spullen te kopen, ed), dus doe maar rustig aan hoor...

Ik heb trouwens wel gemerkt dat het lastig is om de juiste spakensets te vinden. Meestal gaat het om spaken voor een 21 inch wiel. De nederlandse DT hebben echter 18 inch voor, en die zijn moeilijk te vinden.
Ook de araya velg/takasago velgen in 18x1.60 zijn moeilijk te vinden. 18x1.40 zijn er wel.maar ja die zijn weer te smal.

De voorband heb ik zojuist nieuw bijleertouwer gekocht. Moet alleen nog een trial achterband 18x3.00/3.50 zien te scoren.
Maar jet, ik wil graag op jouw aanbod ingaan hoor... 8)

En ja 3D printen voor wielen, het kan tegenwoordig (alleen denk ik nog niet in staal of alu) :lol:

Ik moet er 250km voor rijden, dus dat ga ik niet alleen voor de wielen doen. Heb er toen 150 euro voor betaald. Dat moeten ze minimaal ook weer opleveren. Anders laat ik ze liggen en gebruik ik ze ooit nog wel.
Zonder ankerplaten en lagers (hebben er nooit in gezeten).

Ik laat het wel weten. Als je tegen die tijd wat anders vindt, is het ook prima.
Steyr-Aug
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 apr 2016, 17:00
Locatie: Soest

Re: wielen spaken

Bericht door Steyr-Aug »

vlechtservice in overvecht , compleet, vlakbij, daar moet je wezen..
Groet, Ron, Steyer-aug, Toonen
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Re: wielen spaken

Bericht door fs-ael »

Soest ?

Homoet zit daar toch?

daar kunnen ze vast een wieltje spaken/richten

www.homoetclassic.nl
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: wielen spaken

Bericht door Tombo »

Kan je meteen een mooi uitlaatje scoren :P
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: wielen spaken

Bericht door rubberbutt »

Zit vlgs mij niet veel meer "leven"bij Homoet in Soest. Zijn alleen open op zaterdagochtend. Maar wielen spaken kunnen ze wel.
Maar dat 18" voorwiel is een nachtmerrie. Zowel sjon in Hilversum als de medewerkers in Almere fs1shop.nl hebben het niet en weten er geen raad mee.
Ik heb de spaken opgemeten, en aan sjon verstuurd. Hij dacht dat de wielen van een RD en een DT50mx dezelfde lengte spaken gebruiken.

lengte spaken voorwiel 18 x17cm
18x19cm
lengte spaken achterwiel 18x17cm
18x18cm

de wielnaaf/hub is dus niet hetzelfde.
Ik wacht even sjon zijn bericht af, of ga een keer naar de paradijsvogelweg in Almere (fs1shop.nl). :roll:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: wielen spaken

Bericht door Tombo »

En De Haan Wheels?
http://www.haanwheelsclassic.nl/
Fr daar contact mee opnemen
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: wielen spaken

Bericht door rubberbutt »

Haan wheels heeft natuurlijk een superbekende naam.

Toch nog even bij Leertouwer of ze wat hebben. Wis en waarachtig ja. In hun systeem stond spakenset voor Yamaha TY/RD/DT. Origineel €66. immitatie €32.95. deze zijn gegalvaniseerd, gaan dus na verloop tijd ook roesten. Maar lijkt de beste optie tot nu toe.
Ga er zelf maar eens aan beginnen. Heb alle tijd, daar ligt het niet aan. Balanceerbokje maak ik wel van hout, verder veel tijd en geduld. :wink:
Plaats reactie