Pagina 1 van 2

Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 25 okt 2016, 14:27
door Lukas251
Ik heb sinds gisteren een nieuw projectje.
Maar het blijk een samenraapsel van alles en nog wat te zijn.
Het blok is een 380 maar het frame nummer is een groot raadsel. Ik vind er nergens iets van terug en het staat niet vermeld in de lijst met kadernummers.
Is er iemand die me kan vertellen wat het type en bouwjaar zou kunnen zijn?

F5-04635... is het kadernummer.

Afbeelding

mvg
Lukas

Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 25 okt 2016, 17:04
door marco
Amerikaanse uitvoering uit 1968

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 25 okt 2016, 18:03
door Lukas251
marco schreef:Amerikaanse uitvoering uit 1968


Bedankt. Kan je even toelichten hoe je tot die info komt? Ik heb er jammer genoeg geen papieren bij, maar dat was in die tijd nog niet nodig veronderstel ik, en zou willen proberen om hem in te schrijven als motor.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 25 okt 2016, 21:37
door fs-ael
geschiedenis.php

De F5-b Voorloper van de fs1.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 29 okt 2016, 15:35
door Lukas251
Ik ga ervan uit dat het nummer er zelf ooit is ingeklopt...

Heb het eens naast een ander frame gehouden (1975 1J5) en heb toch enkele verschillen gezien.
Langs de linkerkant zijn er maar 2 gaatjes terwijl in alle andere frames die we liggen hebben er 3 zitten.
Afbeelding

Geen gaatjes om een helmslot te bevestigen. Is er dan een type geweest waar dit niet kon?
Afbeelding

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 29 okt 2016, 17:29
door NIX
Dat is alleen zo in de 380 frames (en NL 378). De latere frames hebben ook maar 2 gaatjes, maar dan verder uit elkaar dan de vroege met 2 gaatjes.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 29 okt 2016, 22:21
door marco
Is een oud frame dus 2 gaatjes dicht bij elkaar.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 30 okt 2016, 11:18
door Lukas251
NIX schreef:Dat is alleen zo in de 380 frames (en NL 378). De latere frames hebben ook maar 2 gaatjes, maar dan verder uit elkaar dan de vroege met 2 gaatjes.


Als ik kijk naar bv deze en ook de foto bij de modelgeschiedenis zijn de gaatjes toch verder uit elkaar? (geen garantie da het frame echt klopt.. maarja)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe zit dat dan met het helmslot?

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 30 okt 2016, 18:08
door fs-ael
Het helmslot is bij fs1's rond 1973 gekomen, oudere frame's hebben geen bobbel met montage gaten.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 30 okt 2016, 19:01
door NIX
En kijk maar eens goed tussen die bouten, daar zit nog een afgedopt gaatje. Precies zoals bij de 380 hoort.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 30 okt 2016, 21:49
door Lukas251
fs-ael schreef:Het helmslot is bij fs1's rond 1973 gekomen, oudere frame's hebben geen bobbel met montage gaten.

:baas:

NIX schreef:En kijk maar eens goed tussen die bouten, daar zit nog een afgedopt gaatje. Precies zoals bij de 380 hoort.

ja, maar dat zit er niet op dit frame. Hier zijn er maar 2, zonder 1 dat afgedekt is. Maar welk model heeft dan wel maar 2 gaatjes?

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 30 okt 2016, 23:14
door fs-ael
Iedere oude fs1 waarbij het frame nr begint met fs1 heeft 2 gaatjes dicht bij elkaar, een enkele 378 ook nog denk ik.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 31 okt 2016, 20:18
door NIX
Die hebben vaak 3 gaatjes. Latere types hebben 2 gaatjes die wat verder uit elkaar zitten.

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 31 okt 2016, 22:53
door pee67
NIX schreef:Die hebben vaak 3 gaatjes. Latere types hebben 2 gaatjes die wat verder uit elkaar zitten.


en zo is het!

Re: Bouwjaar onbekend.

Geplaatst: 01 nov 2016, 09:00
door fs1man
Het Helmslot kwam er in 1974 standaard op , maar de bevestiging en de bobbel zeg maar waren er al bij de wat latere 1972 modellen.
Wat de gaatjes voor de Bobine betreft is het allemaal wat minder duidelijk , mijn 69er heeft er 3 maar daar is er zelf 1 van geboord.
De andere volgens Yamaha bouwjaar laat 1969/1970 hetzelfde verhaal , de 72 er met een 5 bak framenummer heeft er 3 waarvan 1 afgedopt.
De 74er 378 en de 75er 468 en de 76er 1j5 hebben er eveneens 3 waarvan 1 afgedopt , het 77 1j5 frame heeft er maar 2.
Maar ik heb ook 1975 378 frames gehad waar maar 2 gaten in zaten wat verder uit elkaar voor het 2e model bobine.
Er zijn meerdere onderdelen die naar een bepaalde bouwjaar range kan leiden , maar ik hanteer eigenlijk een regel de modellen tot 1977 en de modellen vanaf 1977.
De lijst zou te lang worden als ik alle veranderingen die vanaf de 1j5 van 1977 anders zijn hier neer zou typen dat bespaar ik jullie dus maar :mrgreen: