mengsmering.

Algemene vragen en antwoorden over de FS1

Re: mengsmering.

Berichtdoor Tombo » 20 apr 2017, 07:06

koppel schreef:Beide zaken verkopen beide producten, dus een verkoop argument is het niet.

Op de Castrol website staat dat beide producten geschikt zijn voor zowel injectie als mengsmering, dus ik begrijp het advies van de lokale bromboeren ook niet.

Ik denk dat de vol syntheet power rs wel beter is onder extreme omstandigheden, de scoot versie is meer geschikt voor stadsverkeer.

Word ook gek van al die adviezen; halve middag zitten bellen voor carterolie voor de zundapp, ze snappen zelf niet wat ze verkopen en geven vaak tegenstrijdige adviezen.

Ben uitgekomen op Putoline Gear Medium SAE80.

Overigens is de juiste olie onderwerp van gesprek op elk forum.................en niemand die het weet of snapt.

Ik zou vertrouwen op het advies van je buurman ;) Dat doe ik ook! Als het bij hem heel blijft, dan is het wat mij betreft bewezen goed :lol:
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17684
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Re: mengsmering.

Berichtdoor koppel » 20 apr 2017, 09:02

het onderzoek is gaande, hier een algemeen artikel over olie en specificaties, wel interessant.

https://www.anwb.nl/wegenwacht/motor/in ... ie-kies-je
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: mengsmering.

Berichtdoor koppel » 21 apr 2017, 08:04

Om dit topic, wat mij betreft, af te sluiten het volgende: ik heb contact gezocht met een leverancier/fabrikant van smeerproducten,
in dit geval Putoline.
Alhoewel ik geen voorkeur heb voor dit merk of een merk in het algemeen, heb ik hun benaderd omdat Putoline zich geheel richt op de tweewielermarkt,
en een reputatie hebben in de motorsport. Daarnaast is het een nederlands bedrijf en zijn benaderbaar en bleken bereid tijd te besteden aan mijn vragen.
Ook sprak ik een Zundapp/Kreidler specialist die voor normaal maar ook voor sportgebruik zeer tevreden was over de producten van Putoline.
Zelf denk ik dat alle bekende merken olie van hoge kwaliteit leveren voor allerlei toepassingen, zefs de meest goedkope olie van een onbekend merk zal
wel smeren onder normale omstandigheden.

Hieronder de antwoorden:


In principe kunt u uit de voeten met één soort tweetakt motorolie, de RS 959. Deze volsynthetische tweetakt motorolie is zowel geschikt voor normale
belasting als voor zware belasting. Tevens is RS 959 geschikt voor zowel autolube systemen als voor zelfmenging.
Indien u voor de tammere brommers toch een ander, minder high end, product wenst dan adviseren wij u hier TT Sport.

Voor de transmissies van de FS1’s adviseren wij u ons product Nano Tech 4+ 10W30. Dit product is compatible met natte koppelingen en voldoet
aan de officiële Yamaha voorschriften.

Yamaha schrijft hier echt een motorolie voor met specificaties API SE of hoger en SAE 10W30. Deze specificaties zijn motoroliespecificaties en deze
voorschriften zien we veel vaker bij transmissies voor bromfietsen. Niet zo gek ook want bij een 4 takt motorfiets moet de olie dezelfde transmissie
smeren inclusief een natte koppeling.

Voor transmissie olie voor bromfietsen en motorfietsen in het algemeen:

De GP80 ( Sae 80 ) als Gear Heavy ( 80w90 ) zijn prima te gebruiken voor de wat oudere motoren.
Bromfietsen worden ook vaak GP 10 ( Sae 75 ) of Gear Medium ( Sae 80 ) gebruikt.

Op de volgende vragen kreeg ik geen duidelijk antwoord: of er nu wel of geen schadelijke zwavel toevoegingen zitten in de Nano Tech4+ olie, deze
4-takt motorfietsolie is een combi olie voor de motor, bak en koppeling. Er zit vaak of altijd calciumsulfonaat in motorolie en bevat dus zwavel.
Echter weet ik niet of zwavel in deze vorm (calciumsulfonaat) schadelijk kan zijn voor onderdelen gemaakt van koper/messing/brons. Of wellicht is de
hoeveelheid dermate klein dat het geen kwaad kan.
Wordt dus niet duidelijk.
Deze motorolie is wel bij uitstek geschikt voor een natte koppeling.

Verder is niet duidelijk of de genoemde transmissie olie een antislip dope bevat voor de koppeling, het staat niet vermeld in de product specificaties
van deze oliesoorten.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de RS959 voor de motorsmering, de Nano Tech4+ 10W40 (10W30 was niet leverbaar) voor de fs1 bak/koppeling en de
Sae Medium Gear voor de Zundapp bak/koppeling.

Resumerend: vol synthetische 2-takt motorolie geeft de beste smering onder extreme omstandigheden, geschikt voor zowel autolube, injectie of pre-mix,
Mengsmering dus. In sommige gevallen kunnen rubbers van oude kwaliteit (keerringen e.d.) aangetast worden door een vol synthetische olie.

Voor zowel motor- als transmissie olie geldt: houd je zoveel mogelijk aan de voorschriften van de fabrikant en ga niet zelf experimenteren met allerlei
toevoegingen als grafiet, molybdeendisulfide. Gebruik ook geen ATF.
Gebruik heen hypoid olie of olie met een EP (extreme pressure) dope, deze bevatten schadelijke zwaveldelen, schadelijk voor onderdelen gemaakt van koper, messing of brons, komen nog veel voor in versnellingsbakken van oude voertuigen.

En verder geldt; als je geen problemen hebt, blijf bij het product wat je al jaren gebruikt als dat goed bevalt.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: mengsmering.

Berichtdoor johnvandoorn » 24 apr 2017, 11:58

Hoi Koppel,

Enorm bedankt voor alle moeite en info.

Groet John.
johnvandoorn
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 apr 2017, 07:21

Re: mengsmering.

Berichtdoor koppel » 29 apr 2017, 18:38

Nog een aanvulling, ik werk namelijk in een calciumsulfonaat fabriek.

Ff wat geleerden aan hun witte jas getrokken:

Het juiste type motorolie wordt over het algemeen zorgvuldig rond de motor heen geconstrueerd . Alle variabelen als bedrijfstemperatuur en materiaal gegevens worden bij constructie zorgvuldig mee genomen.
Grote smeeroliebedrijven hebben daarvoor uitgebreide testhallen vol met motoren en motor onderdelen. Ik heb nog ergens een brochure van Lubrizol met alle testprotocollen en die zijn best wel indrukwekkend.
Smeerolie bedrijven zijn redelijk conservatief als het gaat om veranderingen ( testen kost een hoop tijd geld en moeite ).
Over het algemeen is het daarom niet verstandig om van geadviseerde smeerolie systemen af te stappen. Voor oldtimers zou ik voor de best beschikbare kwaliteit kiezen en in ieder geval niet bezuinigen op smering
Calcium sulfonaat is een van de componenten die in lage percentages 0-10% in smeer of snij olie wordt toegepast. Dit om thermische afbraak bij hoge temperatuur te reduceren (radicaal vanger ), om slijtage te verminderen (anti wear) om deeltjes in oplossing te houden ( detergent ) en als antischuim en corrosiebescherming . Maar smeer olie is veel meer dan alleen olie en Ca Sulfonaat. Er kan van alles in een systeem zitten Fosfaat esters, VI improvers , antioxidanten , Olefinen. Synthetische oliën zijn over het algemeen stabieler
Voor het maken van juiste pakketten heeft Chemtura een heel instituut in Manchester UK. In de meeste smeerolie pakketten is volgens mij het leeuwendeel van de aanwezige zwavel uit de olie zelf hoewel dit niet geldt voor synthetische olie .
Door thermische degradatie bij hoge temperatuur ontstaan hiermee onder andere zuren in combinatie met vetzuren, zoals we die kennen van de oxpet.
Deze zuren kunnen natuurlijk brons aanvreten, maar ik denk dat regelmatige verversen hiertegen belangrijker is ,dan experimenteren met de kwaliteit. Ik zou zelf niet bezuinigen op smering.

Een groot voordeel van synthetische motorolie is dat de fabrikant precies kan bepalen welke moleculen er in de olie zitten Poly alpha olefine of fosfaatesters .etc etc, Er kan gestuurd worden naar welke eigenschappen de olie heeft.
De variatie in moleculen is bij synthetische olie kleiner en de moleculen breken niet zo gemakkelijk af . De olie is dus stabieler en zal minder gauw verouderen of oxideren. De moleculen glijden ook makkelijker langs elkaar, waardoor de olie minder inwendige weerstand heeft.
Hoewel synthetische motorolie ook gedoped wordt, zal zelf als er calciumsulfonaat in zit het zwavelgehalte zeer laag zijn. Aantasting van brons zal daarom gering zijn.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: mengsmering.

Berichtdoor pee67 » 29 apr 2017, 20:22

Dat is nog eens een uitleg van een heel andere hoek.
Mooi werk Bas, ook goed dat je je hierin vastbijt en het uitzoekt.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 5266
Geregistreerd: 06 jun 2007, 10:19
Woonplaats: Mieldere

Re: mengsmering.

Berichtdoor ginofs1 » 01 mei 2017, 20:14

ja idd mijn pet af
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/
Avatar gebruiker
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
 
Berichten: 14306
Geregistreerd: 27 dec 2006, 11:58
Woonplaats: hilversum

Re: mengsmering.

Berichtdoor koppel » 02 mei 2017, 07:43

In ieder geval wat broodje-aap verhalen doorgeprikt.

Nu nog een witte jas vinden die alles kan vertellen mbt de werking van de conventionele ontsteking, gaat toch wat verder dan een spoeltje en een magneet.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1531
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Re: mengsmering.

Berichtdoor marco » 02 mei 2017, 17:17

Yamasam
Yamaha Sheriff 1981
Avatar gebruiker
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
 
Berichten: 22447
Geregistreerd: 25 feb 2007, 16:56
Woonplaats: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: mengsmering.

Berichtdoor JellevdS » 04 mei 2017, 10:00

Ik smeer al een jaar 1:50, geen problemen mee gehad! Ik gebruik castrol RS olie
JellevdS
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 27 jan 2016, 16:54
Woonplaats: Oss

Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron