door koppel » 21 apr 2017, 08:04
Om dit topic, wat mij betreft, af te sluiten het volgende: ik heb contact gezocht met een leverancier/fabrikant van smeerproducten,
in dit geval Putoline.
Alhoewel ik geen voorkeur heb voor dit merk of een merk in het algemeen, heb ik hun benaderd omdat Putoline zich geheel richt op de tweewielermarkt,
en een reputatie hebben in de motorsport. Daarnaast is het een nederlands bedrijf en zijn benaderbaar en bleken bereid tijd te besteden aan mijn vragen.
Ook sprak ik een Zundapp/Kreidler specialist die voor normaal maar ook voor sportgebruik zeer tevreden was over de producten van Putoline.
Zelf denk ik dat alle bekende merken olie van hoge kwaliteit leveren voor allerlei toepassingen, zefs de meest goedkope olie van een onbekend merk zal
wel smeren onder normale omstandigheden.
Hieronder de antwoorden:
In principe kunt u uit de voeten met één soort tweetakt motorolie, de RS 959. Deze volsynthetische tweetakt motorolie is zowel geschikt voor normale
belasting als voor zware belasting. Tevens is RS 959 geschikt voor zowel autolube systemen als voor zelfmenging.
Indien u voor de tammere brommers toch een ander, minder high end, product wenst dan adviseren wij u hier TT Sport.
Voor de transmissies van de FS1’s adviseren wij u ons product Nano Tech 4+ 10W30. Dit product is compatible met natte koppelingen en voldoet
aan de officiële Yamaha voorschriften.
Yamaha schrijft hier echt een motorolie voor met specificaties API SE of hoger en SAE 10W30. Deze specificaties zijn motoroliespecificaties en deze
voorschriften zien we veel vaker bij transmissies voor bromfietsen. Niet zo gek ook want bij een 4 takt motorfiets moet de olie dezelfde transmissie
smeren inclusief een natte koppeling.
Voor transmissie olie voor bromfietsen en motorfietsen in het algemeen:
De GP80 ( Sae 80 ) als Gear Heavy ( 80w90 ) zijn prima te gebruiken voor de wat oudere motoren.
Bromfietsen worden ook vaak GP 10 ( Sae 75 ) of Gear Medium ( Sae 80 ) gebruikt.
Op de volgende vragen kreeg ik geen duidelijk antwoord: of er nu wel of geen schadelijke zwavel toevoegingen zitten in de Nano Tech4+ olie, deze
4-takt motorfietsolie is een combi olie voor de motor, bak en koppeling. Er zit vaak of altijd calciumsulfonaat in motorolie en bevat dus zwavel.
Echter weet ik niet of zwavel in deze vorm (calciumsulfonaat) schadelijk kan zijn voor onderdelen gemaakt van koper/messing/brons. Of wellicht is de
hoeveelheid dermate klein dat het geen kwaad kan.
Wordt dus niet duidelijk.
Deze motorolie is wel bij uitstek geschikt voor een natte koppeling.
Verder is niet duidelijk of de genoemde transmissie olie een antislip dope bevat voor de koppeling, het staat niet vermeld in de product specificaties
van deze oliesoorten.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de RS959 voor de motorsmering, de Nano Tech4+ 10W40 (10W30 was niet leverbaar) voor de fs1 bak/koppeling en de
Sae Medium Gear voor de Zundapp bak/koppeling.
Resumerend: vol synthetische 2-takt motorolie geeft de beste smering onder extreme omstandigheden, geschikt voor zowel autolube, injectie of pre-mix,
Mengsmering dus. In sommige gevallen kunnen rubbers van oude kwaliteit (keerringen e.d.) aangetast worden door een vol synthetische olie.
Voor zowel motor- als transmissie olie geldt: houd je zoveel mogelijk aan de voorschriften van de fabrikant en ga niet zelf experimenteren met allerlei
toevoegingen als grafiet, molybdeendisulfide. Gebruik ook geen ATF.
Gebruik heen hypoid olie of olie met een EP (extreme pressure) dope, deze bevatten schadelijke zwaveldelen, schadelijk voor onderdelen gemaakt van koper, messing of brons, komen nog veel voor in versnellingsbakken van oude voertuigen.
En verder geldt; als je geen problemen hebt, blijf bij het product wat je al jaren gebruikt als dat goed bevalt.