vraagje over wat voor olie in het carter??

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spy675
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 apr 2017, 22:10
Locatie: Oosterhout

vraagje over wat voor olie in het carter??

Bericht door spy675 »

Ben afgelopen zaterdag weer eens eventjes naar Drimmelen gereden om weer een rondje te rijden met de FS1, toen ik terug kwam heb ik hem weer op zijn plekkie gezet om uit te rusten :D :D :D ... de volgende dag kwam ik in de garage en er lag wat motorolie onder de FS1,koppelingskant eraf en inderdaad hij lekt langs de keerring van de koppelingsstift , dus heb ik meteen een nieuw set besteld om de keerring te vervangen, maar nu komt mijn vraag, ik heb gehoord dat (de motorolie die in het carter zit) er mensen zijn die atf-versnellingsbak olie in het carter doen, wat voor olie gebruiken jullie daarvoor????
De FS1 loopt als een trein, heb nu ongeveer 450 kilometer reeds gereden met hem en hij gaat steeds beter en harder, maar wil hem wel heel houden en vraag niet te veel van hem,(volgens de vorige eigenaar was hij helemaal aangepakt) maar vrijdag tikte hij de 75 al aan, en dat met iets meer dan 100kg erop :lol: :lol:


Afbeelding

Afbeelding
Beter prettig gestoord dan geniaal gek!!
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: vraagje over wat voor olie in het carter??

Bericht door Kees »

Ha spy675,

In de faq vind je antwoord op de meeste vragen. Voor carterolie zie: welke motorolie in mijn fs1 blokje.
viewtopic.php?f=6&t=8387
Groet uut Doezum,
Kees.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1779
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: vraagje over wat voor olie in het carter??

Bericht door koppel »

10W30 of 10W40 motorfietsolie geschikt voor transmissie met natte platenkoppeling.

bv

Putoline Nano Tech 4+ 10W-40
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1779
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: vraagje over wat voor olie in het carter??

Bericht door koppel »

Yamaha schrijft hier echt een motorolie voor met specificaties API SE of hoger en SAE 10W30. Deze specificaties zijn motoroliespecificaties en deze
voorschriften zien we veel vaker bij transmissies voor bromfietsen. Niet zo gek ook want bij een 4 takt motorfiets moet de olie dezelfde transmissie
smeren inclusief een natte koppeling.

Voor zowel motor- als transmissie olie geldt: houd je zoveel mogelijk aan de voorschriften van de fabrikant en ga niet zelf experimenteren met allerlei
toevoegingen als grafiet, molybdeendisulfide. Gebruik ook geen ATF.
Gebruik heen hypoid olie of olie met een EP (extreme pressure) dope, deze bevatten schadelijke zwaveldelen, schadelijk voor onderdelen gemaakt van koper, messing of brons, komen nog veel voor in versnellingsbakken van oude voertuigen.
Gebruikersavatar
spy675
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 apr 2017, 22:10
Locatie: Oosterhout

Re: vraagje over wat voor olie in het carter??

Bericht door spy675 »

dank jullie wel voor de reacties :D :D :D :D :D :D
Beter prettig gestoord dan geniaal gek!!
Plaats reactie