APK-Keuring voor brommers

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

APK-Keuring voor brommers

Bericht door Tombo »

Kijk eens wat ik gevonden heb...

Ook apk brommers, scooters en motoren

Er moet een verplichte apk komen voor gemotoriseerde tweewielers.

Geluidsnorm
Eigenaren van brommers, scooters en motoren moeten hun voertuig jaarlijks laten controleren, aldus het kabinet. Bij de keuring hoort een test of de geluidsnorm niet overschreden wordt. De RAI Vereniging, de koepelorganisatie van de rijwiel- en automobielindustrie, vindt dat overbodig.

Auto's
Er zijn volgens de RAI afspraken gemaakt met importeurs en fabrikanten over de geluidsnormen. Het kabinet wil auto's in de toekomst bij hun apk ook controleren op geluidsoverlast.

© RTLNieuws.nl




Bron RTL Nieuws

Daar zijn we dan mooi klaar mee... :?
nick_janssen3

Bericht door nick_janssen3 »

weer een manier om lekker geld van de scooters en brommertjes binnen te halen! dat doet de plitie al niet genoeg!
tsjonge jonge nou ja het zal nog wel ff duren en de RAI vind het overbodig das toch iets positiefs
edje

Bericht door edje »

geluid valt nog wat aan te doen, maar als je echt alles ori en goed moet hebben (denk aan claxon, alle verlichting, banden, enz) kan het sommigen nog een beste smak geld kosten :?
Thomash
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1079
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:53

Bericht door Thomash »

claxon en knipperlichten zijn in nederland niet verplicht dus hoeven ook niet te werken als je ze hebt.

Inderdaad ben ik er ook niet zo blij mee.. Maar ik verwacht dat het nog minstens 1 jaar duurd als het al doorgaat. Dit plan gaat door veel partijen (brancheorganisatie's) in de grondgestampt worden.

Zet ook totaal geen zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Als je geen claxon hebt moet je wel een werkende bel hebben :P
Martijn

Bericht door Martijn »

Om nog maar te zwijgen over het telkens afvoeren van onze brom !
Gebruikersavatar
bromtolfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 jul 2007, 23:06
Locatie: Uithuizen
Contacteer:

Bericht door bromtolfs1 »

Bij het RDW hebben ze tijdens de keuring alleen gekeken of mijn FS1-G technisch in orde was en niet al te snel liep.
Er is niets geregistreerd van wat er aan onderdelen opzat.
Dus hoef ik alleen maar te zorgen tijdens zo'n keuring dat hij technisch aan de minimale eisen; remmen, verlichting, geluid etc ok.
De snelheid een beetje naar beneden brengen is niet zo'n punt.
Ik vraag mij alleen wel af hoe ze met de milieu norm voor oldtimer tweetakt bromfietsen omgaan.
Die waren er voor brommers vroeger volgens mij niet.
Wat ik wel weet is dat de Yamaha YB50 vroeger voorzien was van een FS1/F5B blok en nu voorzien van een heuse viertakt wegens milieu normen.

Volgens mij is het niet zo makkelijk allemaal wat ze willen en zeker juridisch aanvechtbaar.
Ik maak mij er nog niet druk over.
en de volgende stap is wegenbelasting zeker?

Heb ook geen verplichte mistachterlicht op mijn aanhanger (<750kg). Die gebruik ik namelijk niet, dus waarom monteren?
Voor de boete? Nee, dat is sociaal! Houd ik die agent tenminste aan het werk.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11133
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Vieze vuile ^&$*@%$@!!! :evil:

Zul je zien, moeten we straks nog wegenbelasting gaan betalen ook!! Smerige geldtrekkers! :evil:
Martijn

Bericht door Martijn »

Oldtimer auto's betalen ook geen wegenbelasting ... Enkel de 2rutjes zijn de lul
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1408
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

http://www.refdag.nl/artikel/1318636/Eu ... mmers.html

Ik heb gister men rijbewijs gehaald:D
daardoor gebruik ik strax alleen men fs1 nog maar toertochten en dergelijke. dus
voor de hobby, waarom zouden ze apk willen zetten op een hobby,
ik vindt wel goed dat een brommer deugelijk moet zijn. dus goede verlichting en remmen.
maar om nou apk te houden vindt ik onzin. ze staan daarvoor toch al te controleren of allus in orde is?
dus apk heeft geen zin!
moet je weer 40 euro per jaar extra betalen:@ en dan het opnieuw weer afstellen en doen!
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

voor een oude benzineauto is apk rond de 20 a 30 e dus voor de brom zalt nog wel minder zijn... maar ja het gaat wel tijd kosten... idee?: afvoerplaatje voor in- en uitlaat(maken) en een immiuitlaat halen... dan is ie stil en langzaam...

maar tis wel te gek... 2 jaar geleden zeiden ze bij de invoering van de plaat "nee het is niet de stap naar belasting en apk" :roll: iedereen zat er gewoon al op te wachten...
Giel_fs1
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1106
Lid geworden op: 26 jul 2007, 18:13
Locatie: Gassel

Bericht door Giel_fs1 »

het gaat wss niet meer door, te veel werk enzo
teddys57
100km gereden
100km gereden
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 jul 2006, 13:02
Locatie: Nijmegen

Bericht door teddys57 »

Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.

Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.
jeroenvans
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1907
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:11
Locatie: Beuncity

Bericht door jeroenvans »

@teddy: wtf??
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat krijg je als je op de link klinkt hierboven :P whaha
Plaats reactie