Van bromfiets naar motorfiets.

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving

Berichtdoor fs1willem » 05 jun 2011, 15:23

Even over het framenummer : nijn framenummer is FS1-203*** en komt niet voor in de lijst op dit forum. Beetje vreemd, want ik weet dat deze FS1 destijds nieuw is geleverd op de Nederlandse markt. Er staat overigens ook geen NL-keurmerk in. Nu heb ik in de jaren zeventig weleens iets opgevangen... allerlei wildwestverhalen over FS1's uit de het eerste jaar die verkeerd waren geleverd (wel met trapperinrichting) zonder NL-keurmerk. Wie kan me hier meer over vertellen ?

Er gingen destijds ook verhalen rond over FS1's die per ongeluk als brommer waren geleverd met keurmerk maar dan met een 5-bak van de motorfiets !! En die waren standaard natuurlijk al veel sneller dan een brommer en bovendien "legaal". Ze waren immers goedgekeurd met de onderdelen waarmee ze waren afgeleverd. Of dit een fabel is weet ik niet.

Ik weet nog wel dat er bij mij in de woonplaats begin jaren zevetig een tweetal FS1-motorfietsen rondreed. Een van hen had altijd een hondje op zijn tank zitten :lol: .
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
 
Berichten: 2208
Geregistreerd: 31 mei 2011, 15:57

Berichtdoor koppel » 05 jun 2011, 16:51

fs1-2 ***** is gewoon geleverd in NL
koppel
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1555
Geregistreerd: 12 nov 2006, 16:22

Berichtdoor NIX » 05 jun 2011, 17:00

Juist. Ik durf zelfs te steklen dat FS1-20**** per definitie de hollandse Candy's zijn. Tot '72 werden de typegoedkeurnummers erop geplakt, vanaf '72 (Beumer en street) 45**** en 55**** werden de typegoedkeurs erin geslagen. Soms fietste er wel eens een Buitenlandse FS1 met 5-bak doorheen, maar dat waren toen ook al witte raven en werden vaak niet als zodanig herkend. Zeker niet als er wat trapperachtigs op werd gezet. Je ziet wel eens FS1-60**** opduiken, dat zijn 5-bakken. die kom je nog wel eens tegen in Belgie. Ook zijn er wat voor Zwitserland en Ooostenrijk geleverd, destijds, maar niet veel. Je kon in elk geval gewoon ee stickertje met typegoedkeur op je 60 FS1 plakken als je dat nodig vond.

Zie verder de lijsten hier op het forum, die zijn behoorlijk duidelijk en volledig.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10095
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor Jeti » 05 jun 2011, 17:15

Bij Pelders hebben ze van sommige merken ook die typegoedkeur-stickertjes. Weet niet of ze die ook van Yamaha hebben. Vragen kan altijd.

Voor de motorfiets keuring van voor '74 heb je dat trouwens allemaal niet nodig.
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Berichtdoor thibaultM » 11 sep 2015, 10:38

Hallo

Ik stel mss een vraag die al 1000 keer gesteld is..
Maar ik vind niet echt een duidelijk antwoord.
Is het mogelijk om in België een bromfiets om te keuren naar motor?
Ik weet dat het via Nederland wel lukt maar dat is beetje moeilijk voor mij ☺️..
Avatar gebruiker
thibaultM
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 14 jun 2011, 17:59
Woonplaats: oudenaarde

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Berichtdoor thibaultM » 11 sep 2015, 10:56

Oei ik lees juist dat je een brommer moet hebben van voor 75.. Aangezien mijn fs1 jonger is zal dit dus op geen enkele manier mogelijk zijn? Of ergens een ouder kader proberen scoren..

Mvg Thibault
Avatar gebruiker
thibaultM
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 14 jun 2011, 17:59
Woonplaats: oudenaarde

Re: Van bromfiets naar motorfiets.

Berichtdoor Jeti » 11 sep 2015, 14:21

thibaultM schreef:Oei ik lees juist dat je een brommer moet hebben van voor 75.. Aangezien mijn fs1 jonger is zal dit dus op geen enkele manier mogelijk zijn? Of ergens een ouder kader proberen scoren..

Mvg Thibault

Hans heeft zojuist een brommer uit 1976 op motorplaat weten te krijgen in BE. Hier beschrijft hij hoe:
viewtopic.php?t=2778
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Re:

Berichtdoor gklijnhout » 13 sep 2015, 14:59

Jeti schreef:
mpro09 schreef:oh ok op die fiets :D

ik maak me alleen een beetje zorgen over die ungultig stempel:
Image


@ Mitchel:
Kan geen concrete bron vinden, maar dit ongeveer:
In Zwitserland willen ze geen 2 takters meer op de weg hebben. Het is volgens mij niet officieel verboden, maar het wordt in ieder geval ontmoedigt (lastige regeltjes e.d.??).
Het zou dus kunnen dat jouw vorige eigenaar daarom de papieren ongeldig heeft laten verklaren?
Dat zou mooi zijn, want dan weet je zeker dat er van daarna geen nieuwe papieren voor jouw motor zijn. En alle gegevens staan erop, dus dan zou het goed moeten komen.
Toch?


Zwitserland heeft een aantal jaren geleden houders van voertuigen voorzien van een vervuilende verbrandingsmotor voor de keuze gesteld om of deze voertuigen om te bouwen naar minder milieu belastend of om deze te slopen cq het kenteken in te trekken.
In deze tijd heb ik een zeer ernstig mooie jaguar xj 6 daar vandaan gehaald welke ook niet meer aan de norm voldeed.
Leuke is dat deze fs1 een kenteken heeft waarvan de eigenaar in Hofstette woonde ik heb zelf vrienden wonen in Briënz een paar kilometer daar vandaan de Jaguar komt ook daar vandaan.

Gert.
Avatar gebruiker
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 03 jul 2011, 17:58
Woonplaats: Duiven

Vorige

Keer terug naar Kenteken en wetgeving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten