Van bromfiets naar motorfiets.

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

...

( ik doe mee met de rage 8) )

( http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=268 )
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

...
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Zal ik mijn motokeuringservaringen er even bij zetten? Sinds 1 mei is het allemaal een heel stuk gemakkelijker geworden. Wat je voor een motokeuring nodig hebt als je geen papieren hebt, maar je brommer wel NL is, of als je brommer niet NL is, maar wel papieren heeft:

- bouwjaar aantoonbaar (bijvoorbeeld met foldermateriaal van deze site)
- Aankoopverklaring door verkoper ondertekend en met NAW gegevens ( heb wel een voorbeeld voor liefhebbers)
- NL keur op banden
- NL keur op koplamplens
- NL keur op achterlichtreflector
- Werkende toeter
- nergens speling op
- geborgde assen (voor- achter- en acherbrugas met name), mag met zelfborgende moer of splitpennen
- een voldoende opgevoerd brommertje. In mijn geval moest ik boven de 55 uitkomen.
- pijp die er normaal uitziet en niet teveel herrie maakt
- een linkerspiegel vanaf bouwjaar 26 november 1975
- een rechterspiegel vanaf 16 juni 2003
- knippers vanaf bouwjaar 1997

Neem een manual mee. Hoe meer gegevens, hoe beter. Het scheelt vaak meten en wegen of vermogen schatten. Of andere discussies.

Een dikker blokje mag. Neem wel gegevens ervan mee en iets dat er op wijst dat er zwaardere blokjes gebruikt zijn in combo met onze framepjes en remmetjes. Dan kun je er tot 100cc onderhangen, en dat wordt ook nog op je kenteken vermeld. Als je aannemelijk maakt met folders, internet info of officiele documenten dat wat jij wil ook werkelijk kan, heb je maar heel weinig discussie met een keurmeester. Soms zit er wat verschil in benadering. Je mag zelf weten of je met een kenteken weer naar huis wil, of dat je je gelijk perse wil halen.

Mijn ervaring met keurmeesters is positief. Het zijn techneuten en voertuigliefhebbers. Ze moeten zich aan regels houden, maar laten je het liefst naar huis gaan met een kenteken en zijn bijna altijd bereis om al je vragen te beantwoorden of uit te leggen waar ze mee bezig zijn. Je brommer moet gewoon in orde zijn. Mooi hoeft niet, kijk maar daar de plaatjes. Aankomen met een baggervet ding dat lekt, niet start en niet remt, is gewoon stom en zonde van zowel jouw tijd als vande RDW. Zorg gewoon dat alles werkt. Dat moet ook als je er de weg mee op wil.

Na de keuring moet je omdat hij voor het eerst op motokenteken staat nog langs de douane die naast het RDW loket zit. Daar vul je van alles in en betaal je 0,- BPM omdat we op een klassiekertje gaan rijden.

Het schijnt dat als je een buitenlandse brommer zonder papieren hebt, maar het bouwjaar wel kunt aantonen, dat kentekenen ook geen probleem meer is. Daar heb ik echter zelf nog geen ervaring mee.

Hier nog een paar plaatjes van de keuring van de 378 en tegelijk een C70 met V5 (Engels kenteken):

Afbeelding

Wie goed kijkt ziet dat ik de 378 helemaal als brommer heb aangeboden met trappers, een 50cc 378 blokje (50cc FS1 cilinder en 16mm) en ori vorkje. Heb ik gewoon voor de zekerheid gedaan, maar was dus niet nodig, weet ik nu. De keurmeester zette de 378 op de rollenbank waar deze er met koude motor een krappe 66km uit perste. Toen hij moeilijk keek en zei dat dat echt te snel was, heb ik hem er even aan herinnerd dat hij met een motor-keuring bezig was en dat ie echt nog een heel stuk sneller ging worden. Ik hoop dat ie later nog een paar keer op de rollenbank mag. En ik daarna m'n papieren moet laten zien. Eigenlijk zou ie dan 130 moeten lopen ofzo en dat ding laten doorbranden.

Afbeelding

Testrit gewoon door de hal.

Afbeelding

De C had VIN herinslag nodig. Het framenummer was dusdanig beschadigd dat ze daar toch even heel goed naar hebben gekeken. Uiteindelijk is achter het linker zijkapje een nieuw nummer ingeslagen en het restant van het oude nummer doorgehaald. Alsof er een specht in je frame hamert. Dat rood/groene ding is het inslagapparaat. Omdat de C70 al een motor was en papieren had, is alleen gekeken of het licht het deed en reed de keurmeester er een rondje mee.

Afbeelding

Het restant van het oude nummer is cijfer voor cijfer doorgehaald.

Afbeelding

En weer thuis met 2 motorfietsjes.

Geen FS1 maar wel een brommer naar moto verhaal met Belgische papieren:

De chaly ging meteen op de rollenbank.

Afbeelding

Ondanks het vvv wist het verder ori 50cc chalyblokje er niet meer uit te persen en dat was volgens de beredeneringen van de keurmeester nog steeds 4 km te weining. Verder werd niet op E-keuren gelet, maar wel werd het lichtbeeld op dimlicht getest. De toeter werd met rust gelaten en gevraagd werd of de remmen werkten. Ik moest wel even laten zien dat het remlicht werkte.

Afbeelding

Terug naar huis, een C70 blokje eronder met 17 voortandwiel en toen werd er een royale 59km/u op de bank geboekt (met mini vlindercarbje en ori chalypijp) wat voldoende was. Op de papieren komt nu een cilinderinhoud van 70cc te staan. Ook prima. Alom verbijstering dat dit geval een motorkenteken ging krijgen. Toen ik voor de BPM afdracht (ad 0,-) bij de douane kwam waren ze er nog steeds niet overheen en wilden ze nogmaals weten hoe ik het zelf zag op de snelweg met zulke kleine wieltjes. Ik heb ze maar in het ongewisse gelaten.

Voor de RDW waren de gegevens van een C70 blokje uit de manual voldoende om dit blokje op papier onder deze brommer te mogen hangen.
Kijk eerst even in de FAQ.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

NIX schreef:- NL keur op banden
- NL keur op koplamplens
- NL keur op achterlichtreflector


mooi man 8)

we hebben het er op de meeting ook al even overgehad maar ik vind dat met de NL keuren nog wel raar, als je met een kats originele buitelandse motor fs1 aan komt moet die er toch met de originele lichten door kunnen?
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Zolang het EU keurmerken zijn kan het (per 1 juli 2009).
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ok, ok, E-keur. Bedoel ik natuurlijk ook.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

NIX schreef:Zal ik mijn motokeuringservaringen er even bij zetten? Sinds 1 mei is het allemaal een heel stuk gemakkelijker geworden. Wat je voor een motokeuring nodig hebt als je geen papieren hebt, maar je brommer wel NL is, of als je brommer niet NL is, maar wel papieren heeft:

Het schijnt dat als je een buitenlandse brommer zonder papieren hebt, maar het bouwjaar wel kunt aantonen, dat kentekenen ook geen probleem meer is. Daar heb ik echter zelf nog geen ervaring mee.

Bovenstaande was van 1 mei tot 1 juli het geval. Op 1 juli zijn er wat regels (en tarieven..) veranderd, vooral Europeser geworden.

De keurmeester heeft mij vorige week verteld dat het wel een probleem kan vormen. Bij een buitenlands voertuig zonder papieren kijken ze in de systemen van het desbetreffende land of het voertuig ooit is geregistreerd (brommer of moto). Als dit het geval is en ze achterhalen dat er papieren van bestaan of ooit bestaan hebben, krijg je geen NL papieren. Je moet dan de papieren hebben, of een bewijs dat de papieren niet bestaan (in BE het attest van verlies bijvoorbeeld). Ze kunnen ook achterhalen of het voertuig als gestolen is opgegeven, dan heb je een ander probleem.
Maar als je een brommer hebt die al 20 jaar in het buitenland in een schuur staat, is de kans erg klein dat er ooit iets van is geregistreerd :P
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

maar mijn streetje heeft geen keur in de lichten maar is wel in andere EU/EVA landen als motor geweest en daar heb ik ook de papieren van :shock:
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Je kunt hem ook gewoon aanbieden.. Ze keuren hem hooguit af, dan kost het je nog niets (alleen tijd en moeite).
Maar ik weet niet hoe hamerig ze zijn op die keuringen, en zeker als je EU papieren hebt.. Ik heb het idee dat het wel meevalt (tenzij ze echt willen zeiken en geen oldtimer liefhebber zijn). Al idee wanneer je gaat?
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

neej :lol: eerst maar is ff afmaken, maar het duurt me nu wel tel lang dus als het rd blok klaar is wil ik er weer actief wat aan gaan doen :lol:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

mpro09 schreef:maar mijn streetje heeft geen keur in de lichten maar is wel in andere EU/EVA landen als motor geweest en daar heb ik ook de papieren van :shock:


Mijn beschrijving hier gaat over brom naar motoplaat

Voor jou geldt het verhaal van mijn C70. Een motor met papieren, dus. Die gaat dus niet van brommer naar motor omgekeurd worden, maar krijgt gewoon een NL kenteken op basis van de buitenlandse motorpapieren. Dan telt het hele gedoe met goedkeur enzo niet meer. Ze hoeven hem zelfs niet te testen, alleen als het uiterlijk aanleiding geeft om te twijfelen aan de staat van je FS1, dan zal alsnog getest worden of alles het doet. Zorg dus dat ie hoe dan ook in orde is als je daar komt.
Kijk eerst even in de FAQ.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

oh ok op die fiets :D

ik maak me alleen een beetje zorgen over die ungultig stempel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Weet je waarom hij ongeldig is verklaard??

@ nix: goed om te weten dat een moto met papieren hetzelfde wordt behandeld als een brommer met papieren, scheelt een hoop rompslomp (maar idd beter als hij in orde is, zoals jij ook al zei: je moet er later toch op rijden en dan moet hij toch in orde zijn)
Laatst gewijzigd door Jeti op 26 nov 2009, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

volgens mij was dat een schorsing
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

mpro09 schreef:oh ok op die fiets :D

ik maak me alleen een beetje zorgen over die ungultig stempel:
Afbeelding


@ Mitchel:
Kan geen concrete bron vinden, maar dit ongeveer:
In Zwitserland willen ze geen 2 takters meer op de weg hebben. Het is volgens mij niet officieel verboden, maar het wordt in ieder geval ontmoedigt (lastige regeltjes e.d.??).
Het zou dus kunnen dat jouw vorige eigenaar daarom de papieren ongeldig heeft laten verklaren?
Dat zou mooi zijn, want dan weet je zeker dat er van daarna geen nieuwe papieren voor jouw motor zijn. En alle gegevens staan erop, dus dan zou het goed moeten komen.
Toch?
Plaats reactie