Van bromfiets naar motorfiets.

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving

Berichtdoor NIX » 26 nov 2009, 23:05

Ga er maar van uit dat met de ungultig verklaring de eigenaar niet langer meer verantwoordelijk voor de brommer (motorfiets) was, zodat hij vrijgesteld is van verzekering en wegenbelasting en dergelijke. Dit zijn wel de papieren die je nodig gaat hebben. Keuren of beter: kentekenen gaat voor jou een eitje zijn.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10179
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor JeffreyE » 30 nov 2010, 16:16

Lukas251 schreef:waarom heeft jerrow zen posts verwijderd?



jee de lukas :p
JeffreyE
Aan het inrijden
Aan het inrijden
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 mei 2009, 10:21
Woonplaats: Gent

Berichtdoor Jeti » 30 nov 2010, 17:09

Van de rdw site

Invoeren van historische voertuigen
Voor historische voertuigen geldt dat het originele buitenlandse kentekenbewijs bij de aanvraag van een Nederlands kenteken moet worden overgelegd. Veel historische voertuigen zijn jaren geleden geïmporteerd. De restauratie van historische voertuigen duurt vaak meerdere jaren. Zorg dat u in die periode het buitenlandse kentekenbewijs niet verliest.

Identificatie historische voertuigen
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. De eigenaar kan dan een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW. Dit kan problemen achteraf voorkomen.

Om een Nederlands kenteken voor het voertuig te krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.

Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:

* het originele typeplaatje
* een verklaring van de voertuigfabrikant
* een invoerdocument
* een naslagwerk over het betreffende voertuig
* een oorspronkelijke aankoopnota
* een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig


En

Motor invoeren uit Europese Unie
Voor een motorfiets die eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Dit geldt ook voor een motorfiets die eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad.

De eerdere registratie van het voertuig moet u aantonen met het kentekenbewijs uit het land waar de motor vandaan komt. Als er bijzondere voorwaarden op het kentekenbewijs staan of de constructie van het voertuig is gewijzigd, dan zijn er mogelijk aanvullende beoordelingen nodig voordat de RDW een kentekenbewijs afgeeft.

Onderzoek
Voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs moet u de motorfiets voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier of naar meer informatie over keuren zonder afspraak.
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken

Technische staat
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde motorfiets uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van de motor.

Is voertuig eerder geregistreerd in een EU-lidstaat waar linksrijdend verkeer gebruikelijk is, dan moet het voertuig voor Nederland zijn voorzien van dimlicht (-en) voor rechtsrijdend verkeer. Als het voertuig met één mistlicht aan de achterzijde is uitgevoerd, moet deze links of in het midden zijn gemonteerd. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen van deze verlichting.

Documenten
Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kunt u hierbij ook een Certificaat van Overeenstemming (CVO) overleggen, als de motorfiets van het bouwjaar 1995 of later is. Bij het overleggen van een CVO komen alle relevante (milieu-)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister. Een CVO is verkrijgbaar bij de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland.

Afhandeling bij Belastingdienst
Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken regelen op het aangiftepunt voor BPM (belasting Personenauto's en Motorrijtuigen) dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Informatie over de BPM-regeling kunt u krijgen bij de Belastingdienst.

Na het akkoord van de douane ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.



2010
Inschrijving voertuig € 53,00
Voertuigbewijs deel 1a € 38,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25


http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... boedel.htm
Dat van die technische keuring (rood), is dat nieuw??

De permanente eisen (nieuwe regels sinds juli 2010) voor een motorfiets:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09 ... _0822a.pdf
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor NIX » 30 nov 2010, 19:57

Het is in feite een schouwing. Alleen de identiteit wordt even bekeken. Is sinds oktober zo.

Overigens is het voor klassieke brommers geen prrobleem als er geen papieren bij zitten die er ooit wel bijhoorden. Als je maar wel aannemelijk kunt maken van welk jaar hij is en dat een EU type is.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10179
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor Jeti » 30 nov 2010, 20:12

NIX schreef:Het is in feite een schouwing. Alleen de identiteit wordt even bekeken. Is sinds oktober zo.

Overigens is het voor klassieke brommers geen prrobleem als er geen papieren bij zitten die er ooit wel bijhoorden. Als je maar wel aannemelijk kunt maken van welk jaar hij is en dat een EU type is.


Dat is goed om te weten, aangezien er nog wat motorkeuringen aan gaan komen..
Maar bij de street heb ik geen kenteken, wel papieren van de dealer. En het typeplaatje bevestigt dat.
Maar ja, hij moet toch in orde zijn om te rijden, dus net zo goed voor de keuring. Maar scheelt ook wel weer 50 euro, dat is mooi.
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor YamaSam » 01 dec 2010, 00:30

:D :P :D
when men were men, and helmets were for divers
Avatar gebruiker
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 12187
Geregistreerd: 12 sep 2006, 18:02
Woonplaats: Mariakerke-Gent-Baasrode

Berichtdoor NIX » 01 dec 2010, 09:11

Het gaat er vooral om wat het oorspronkelijk was. daarna kijk je wat je ervan maakt. Voor een moto die brommer wordt of andersom wordt wel op techniek gekeurd. Als de categorie hetzelfde blijft, is schouwen voldoende als er alle papieren bij zitten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10179
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor jerrow » 01 dec 2010, 09:43

JeffreyE schreef:
Lukas251 schreef:waarom heeft jerrow zen posts verwijderd?



jee de lukas :p


Ik denk dat ik toen wat onwettige dingen had gepost :P
Avatar gebruiker
jerrow
1000km gereden
1000km gereden
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 13 jan 2007, 18:15
Woonplaats: Sint-Truiden

Berichtdoor Tombo » 01 dec 2010, 09:54

Hoe zit het trouwens met het keuren van een moderne brommer met Nederlands bromfietskenteken (dus bouwjaar 2008 ofzo) naar een motorfiets? Daar kan ik zo gauw niet heel veel over vinden.
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17820
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Berichtdoor NIX » 01 dec 2010, 10:22

Is na 2005 zo goed als onmogelijk als de typegoedkeur zegt dat het een brommer is. Alles voor 89 is zo goed als probleemloos op motoplaat te zetten. Daar tussenin zal het per geval bekeken moeten worden. Hoe weet ik ook niet, die moderne rommel heb ik godzijdank niet.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10179
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor Jeti » 01 dec 2010, 13:12

NIX schreef:Is na 2005 zo goed als onmogelijk als de typegoedkeur zegt dat het een brommer is. Alles voor 89 is zo goed als probleemloos op motoplaat te zetten. Daar tussenin zal het per geval bekeken moeten worden. Hoe weet ik ook niet, die moderne rommel heb ik godzijdank niet.


1998, niet 89 ;)
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor NIX » 01 dec 2010, 13:17

Is ook allemaal te nieuw voor mij.
Kijk eerst even in de FAQ.
Avatar gebruiker
NIX
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 10179
Geregistreerd: 25 nov 2009, 15:46
Woonplaats: Milsbeek

Berichtdoor Tombo » 01 dec 2010, 15:50

NIX schreef:Is na 2005 zo goed als onmogelijk als de typegoedkeur zegt dat het een brommer is. Alles voor 89 is zo goed als probleemloos op motoplaat te zetten. Daar tussenin zal het per geval bekeken moeten worden. Hoe weet ik ook niet, die moderne rommel heb ik godzijdank niet.

Hmm dat wordt dus geen groene bamidax op motorkenteken :(
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17820
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

Berichtdoor mpro09 » 01 dec 2010, 17:36

motorframe kopen?
Avatar gebruiker
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
 
Berichten: 14285
Geregistreerd: 10 nov 2006, 15:31
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Tombo » 01 dec 2010, 18:37

Kan eauk, maar keuren was makkelijker
Avatar gebruiker
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 17820
Geregistreerd: 12 jun 2006, 07:52
Woonplaats: Klootklapperbroek

VorigeVolgende

Keer terug naar Kenteken en wetgeving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast